Tandsteen

Author:
djeena
Posted:
wo, 12/29/2021 - 16:16
Goedemiddag,

Ik heb altijd veel tandsteen bij mijn ondertanden, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Ik ben 62 maar heb het al zolang als ik mij kan herinneren. Ik poets 2x per dag heel goed, ik gebruik floss, ragers en ook tandenstokers. Ik ga 4x per jaar naar de mondhygiëniste. Als dan vooral de ondertanden zichtbaar schoon zijn, 2 weken later zit het weer vol met tandsteen. Ik snoep niet, rook niet, drink niet en eet gezond.
Wat is hier aan te doen? Ik hoorde van iemand dat het met de samenstelling van je speeksel te maken kan hebben? Graag uw advies.
Tandarts_Richa…

Idd het kan te maken hebben met de samenstelling van uw speeksel. Maar stel dat u een waterketel elke dag goed van binnen schoon maakt...komt er dan ketelsteen in.... Als u goed schoongemaakt heeft niet. Wat is dan de conclusie als er wel ketelsteen in komt.... idd niet goed schoon gemaakt. Ik kan u verzekeren dat als u uw gebit 100% goed schoon maakt, poetsen betekent niet altijd goed schoongemaakt, echt goed schoon maakt dan komt er geen tandsteen. Waar er wel tandsteen komt heeft men meestal niet voldoende schoongemaakt. Kijk maar , op de makkelijk en goed schoongemaakte plekken, bijvoorbeeld de buitenkant v d boven tanden, komt geen tandsteen. Koopt U bij de drogist disclosing tabletten/ plaque verklikkers. Elke avond op een tablet kauwen, speeksel verdelen, goed uw mond spoelen, alles wat op uw tanden kleurt heeft u niet goed schoon gemaakt.. Pas op niet op uw kleren laten komen, geeft gemene vlekken en uw tong en wang kan ook verkleuren maar dat gaat vanzelf weg. Poets dan die plekken die gekleurd zijn nog een keer en controleer nogmaals met de plaque verklikkers of u het nu wel goed gedaan is... Als steeds dezelfde plekken kleuren ontwikkel dan een poetsmethode zodat er geen verkleuring met plaque tabletten op uw tanden en kiezen komt. Koop een mondspiegel om goed de binnenkant v uw tanden/kiezen te kunnen bekijken, vooral tegen het tandvlees. Het lukt mij niet sneller dan 2 minuten per kaak schoon te maken met mijn Oral-B IO elektrisch borstel. Dus 4-5 minuten per poets beurt. Time uzelf maar...bij de meesten vaak niet langer dan een minuut. Succes.
do, 12/30/2021 - 00:53 Permalink
djeena

Beste tandarts Richard, inmiddels ben ik een stuk verder. De plaqueverklikker gaf aan dat ik toch wel goed poets gelukkig. Mijn man ziet mij natuurlijk dagelijks en kwam met het volgende, hij zei; je ondertanden staan wat scheef én je slaapt met je mond open. De tandenborstel die je gebruikt (Sensi Ultrathin van het merk met het ronde borstelkopje) is mss te zacht voor je ondertanden. En verhip, ik gebruik daar nu de Precision Clean en vooral aan de binnenkant vallen de stukjes tandsteen er gewoon af. Ik moet zeggen dat ik het, voor mij, best een harde tandenborstel vindt, dus ik ga daar zeker niet mijn hele gebit mee poetsen maar volgens mij is het de oplossing voor mijn ondertanden. Ik wilde u dat toch laten weten.
di, 01/11/2022 - 08:10 Permalink
djeena

Een late reactie, maar goed; alsnog.

De mondhygiëniste zei dat ik goed poets/floss/rager gebruik. Poetsen heb ik samen met haar gedaan. Het is moeilijk na te gaan waarom ik zoveel tandsteen heb bij de ondertanden. Het enige wat zij kan bedenken is omdat ik met mijn mond open slaap. Zij legde uit dat er onder mijn tong 2 speekselklieren zijn die ook meehelpen bij het veroorzaken van tandsteen. Ook is de 1 er gevoeliger voor dan de ander.
ma, 05/23/2022 - 07:25 Permalink