Welke mogelijkheden na trekken tand?

Author:
lynix9009
Posted:
ma, 01/10/2022 - 20:17
Dag allen,
Allereerst stel ik mezelf even koort voor: ik ben mart, 23 jaar en kom uit friesland. Ik heb sinds 3 jaar een nieuwe tandarts waar ik heel tevreden mee ben.

Afgelopen jaar ben ik niet naar de tandarts geweest. In november een afspraak gemaakt maar i.v.m. corona helaas uitgesteld en nu kan ik eind januari terecht voor een controle. Dit omdat bovenaan mijn boventanden, zegmaar de tandhals, een soort "rand" is ontstaan op sommige voortanden. Op de voorste voortand is een best groot gat aan de bovenkant maar niet zwart of rottend. Ik maak me vooral druk om de tand naast de 2 voortanden (weet niet hoe zoiets heet). Deze heeft ook aan de bovenkant van de tand, aan de voorkant, een soort randje wat mist(afgeslepen,gebroken?). En dat is zwart.
Mijn gebit is in redelijke staat. Regelmatig gaatjes maar 1 wortelkanaalbehandel gehad. Ik verwacht dat deze tand een wortelkanaalbehandeling nodig heeft of moet worden getrokken.

Maar nu vraag ik me af als deze of 1 van de andere voorste tanden moet worden getrokken of een wortelkanaalbehandeling nodig heeft, hoe dit kan worden hersteld? Wordt er bij een wortelkanaalbehandeling aan de voortand een soort kroon overheen geplaatst? En hoe zit het bij getrokken tanden, welke mogelijkheden heb ik dan? Ik wil echt niet zonder een missende voortand zitten.

Ook vraag ik me af hoe het zit met de kosten voor vervanging van getrokken tanden en kiezen;
Wat is een goedkope maar goede/duurzame optie?
Is een studentenfacaliteit voor tandheelkunde (bijvoorbeeld groningen) een goede optie om de kosten te kunnen beperken?

Uiteraard stel ik deze vragen ook aan de tandarts maar dat duurt nog even en deze vragen maken mij toch zorgen.

Alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes, Mart
Tandarts_Richa…

Allemaal vragen die zo maar terecht kunnen zijn.., misschien allemaal niet van toepassing,...maar geen vragen waarop ik zonder onderzoek, rö-foto e d , een antwoord op kan geven. Maar waarom, wat voor zin heeft het, u daar nu al op te verheugen. Het zal zijn zoals het is. Uw tandarts, waar u gelukkig vertrouwen in heeft, zal helpen alle problemen op te lossen. Als u verstandig bent geweest heeft u een goede aanvullende tandarts verzekering genomen om de kosten voor de verleende hulp te dekken. Navenant de risico dat u genomen heeft zult u zelf uw eigen risico moeten betalen. Omdat ik niet uit uw verhaal kan inschatten wat het gaat worden is natuurlijk niet mogelijk te praten over goedkope of dure oplossing. Uw tandarts straks wel. Ook op de universiteit zult u iets moeten betalen. Waag een telefoontje of google om dat te informeren. U verwacht misschien onterecht van alles. Sorry, maar denkt u ook na over wat allemaal kan gebeuren zodra u uw huis verlaat. Negatieve nutteloze energie. Mijn advies voorkomen is beter dan genezen. Zorg dat u uw gebit regelmatig (bijv. elke 6 maanden) laat onderzoeken/reinigen. Eet verstandig, niet meer dan 6 eet/drink momenten per dag, poets 2x pd, ook uw tong en minimaal 1x p d tussen alle tanden reinigen met een rager of stoker. Zo voorkomt u maar kunt u niet uitsluiten.
ma, 01/10/2022 - 22:33 Permalink