Gevoelige voortand en breuk

Author:
Noor Mors
Posted:
ma, 01/10/2022 - 11:24
Hallo,
Een tijd geleden is er tot 2x toe een stukje van mijn ondertand afgebroken. De tandarts gaf aan dat het alleen om een schilfer gaat die is afgebroken, en heeft er toen een laagje overheen gedaan om het te plakken. Echter loop ik nu al een tijdje rond met een gevoelige/irriterende tand, niet bij het drinken of eten maar gewoon in rust toestand. Nu zie ik met bepaalde licht inval ook een breuk door de tand heen lopen (zie foto). Volgens de tandarts komt dit gevoel doordat ik in mijn slaap klem. Echter heb ik het gevoel dat er meer aan de hand is, omdat het alleen mijn onder voortand betreft en deze iets schever lijkt te gaan staan en daardoor meer tegen de andere tand aanduwt. Nou is mijn vraag of de breuk daadwerkelijk geen kwaad kan?
Zit het gevoel dat alleen mijn onderste stand hier mee te maken heeft mij tussen de oren?
Kan het gevoel ook komen door er constant met de tong tegen aan te gaan?
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, want ik word er zo onzeker van.
Attach
Tandarts_Richa…

Waardoor is het schilfertje afgebroken. Dit gebeurt mij ook regelmatig als ik bijvoorbeeld te hard nies en de tanden tegen elkaar klappen. er kunnen vele oorzaken zijn voor gevoeligheid. Knarsen is er een van. Daar kan een anti knars plaatje soms uitkomst bieden. Maar wat is de oorzaak van het knarsen. Vaak stress gerelateerd, dus werk daar aan als dat zo is. Tanden hebben vaak scheurtjes die verder geen ongemak geven. Als ik bij een client vlak na een trauma een barst constateer dan bedek ik soms de hele vlak met vulling als extra ondersteuning. Maar allemaal afhankelijk van wat ik in de mond constateer. U heeft heel doorzichtige voortanden....vaak veroorzaakt door gebruik van erosieve dranken in het verleden/nu. Laat ter controle een rö-foto maken. Verandering van stand kan veroorzaakt worden door extra krachten (knarsen) of door een ontsteking aan de wortelpunt...etc....Laat uw tandarts altijd bij twijfel of vragen beoordelen.
ma, 01/10/2022 - 14:52 Permalink
Noor Mors

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Bedankt voor de reactie, ik klem in de nacht inderdaad, en meerdere klachten van stress.
Echter heb ik nooit gebruik gemaakt van erosieve dranken of producten. Ik drink voornamelijk water, thee en koffie. Hoogstens 1x per week een suikervrije limonade (waar ook zuur in zit). ook consumeer ik bijna geen snoep. Misschien dat de heftige belichting mijn tanden ook iets doorzichter laat lijken (hoop ik!)
Ik heb 3x gevraagd of de brueken in mijn ondertand niet meer erg waren, bij 2 verschillende tandartsen, gelukkig heb ik aankomende week een afspraak om een nachtbitje op te halen.
ma, 01/10/2022 - 15:14 Permalink
Tandarts_Richa…

Het is voor mij niet altijd mogelijk in te schatten hoe uiteindelijk een barst/scheur zal uitpakken. Op dat ogenblik vaak een goede prognose maar of dat daadwerkelijk zo zal zijn...helaas mijn assistente heeft mijn kristallen bol laten vallen. Als uw tanden normaal gevormd zijn en goed wordt onderhouden hoeft ondervoeding niet tot schade te leiden. Ik zelf lunch en gebruik het avondmaaltijd, verder niets, gelukkig zonder merkbaar gevolgen. Jaja, ik weet het niet gezond het ontbijt over te slaan. Mogelijk zijn uw tanden van nature zo gevormd. Dat zou misschien uit uw behandelhistorie af te leiden zijn. Hoop dast uw "nachtbitje" het gewenster resultaat zal leveren.
ma, 01/10/2022 - 22:44 Permalink