veel pijn na witte vulling kies

Author:
paul68
Posted:
do, 12/09/2021 - 09:15
ik had een pijnlijk geworden kies waar blijkbaar een stukje vulling uit was gevallen, er zat zo n ouderwetse metalen vulleing in.

Tandarts heeft de kies gevuld met witte vulling, nu 2 dagen geleden maar ik heb nog steeds hevige pijn. Vooral bij warm en koud. Ik kan die gelukkig wel onderdrukken met paracetamol maar blijf er heel de dag last van hebben. Tandarts assistente zei dat het gewoon een reactie van de zenuw is en ik het gewoon moet afwachten. Ik vind het eigenlijk te hevige pijn daarvoor. Kan ze gelijk hebben of hebben ze een gaatje niet gezien?
ik las ergens anders dat zo n witte vulling langer duurt om te plaatsen, maar hij deed er twee in tien minuten....
Tandarts_Richa…

Elk vull materiaal heeft zijn voor en nadelen. Een "witte" vulling plak je in de kies. Maar er treedt gelijk een krimp spanning op na het uitharden v d vulling Dit geeft spanning in de kies dat zich kan uiten in een reactie bij warmte en koude. Als je niet kan doorbijten kan het zijn dat de vulling te "hoog"is. Dit geeft soms extra gevoeligheid. Even de storende hoogte laten inslijpen kan verlichting geven. Krimpspanning kan je proberen te voorkomen door de vulling in kleine laagjes op te bouwen. Hoe dieper de vulling hoe meer na-klachten. Gevoeligheid kan soms een paar weken doorgaan. Dus de assistente kan gelijk hebbendat het een reactie is. Als een vulling te dicht bij de "zenuw' komt omdat te lang gewacht is, dan sterft de zenuw af. Dat merk je vaak als je tijdens de slaap wakker wordt v d pijn en dit aanhoudt. Een wortelkanaalbehandeling kan dan uitkomst geven. Bij twijfel en/of te veel ongemak: De vulling laten beoordelen door uw tandarts. Ik kan ook twee vullingen in 10 min. maken...als het kleintjes zijn.
do, 12/09/2021 - 17:52 Permalink
paul68

Het was een kies die lang geleden was gevuld met die ouderwetse vulling, dat is volgens mij dan al een redelijk groot gat als die wordt vervangen. Dat terzijde, de pijn neemt helemaal niets af
. Het is nu de vierde dag en heb me ziek moeten melden omdat het werken niet meer gaat. slik heel de dag pijnstillers nu. Dit heb ik nog nooit meegemaakt na een vulling.
vr, 12/10/2021 - 08:12 Permalink
Tandarts_Richa…

Geen genoegen mee nemen en aangeven dat het niet prettig voelt en dat u de tandarts wil laten beoordelen. Assistente kunt u over de telefoon beoordelen wat er aan de hand is. Stelt u de diagnose op afstand. Anders vragen of de tandarts je terug belt als hij tijd heeft.
vr, 12/10/2021 - 22:02 Permalink
paul68

Tandarts heeft maandag foto gemaakt. Geen ontsteking gezien. De kies afgevlakt en geharst. Als het niet afnam de pijn dan zou dinsdag zenuw behandeld worden of kies trekken. Het was dus afgenomen deze dinsdagochtend en ik dacht dan kijk ik het aan. Helaas nu in de middag toch weer iets te veel pijn..
di, 12/14/2021 - 13:58 Permalink
Tandarts_Richa…

Het is geen knopje die je omdraait. Geef de kies een kans. Ik weet niet hoe de rest v uw gebit er uit ziet. Maar ik zou nooit een kies laten trekken als het niet nodig is, ondanks de kosten. Met een wortelkanaalbehandeling kan de levensduur v e kies verlengd worden. Ook hier...geen knopje die je omdraait. Kies heeft ook herstel tijd nodig. Sterkte
di, 12/14/2021 - 17:52 Permalink
paul68

ik zou de kies willen behouden en indien nodig de wortelkanaalbehandeling laten doen inderdaad. maar 1 ibuprofen was genoeg. Ik kijk het nog even aan omdat de pijn wel een heel stuk minder is geworden. bedankt voor de reacties.
di, 12/14/2021 - 21:20 Permalink