2e wortelkanaalbehandeling

Author:
Gea de Vries
Posted:
ma, 01/03/2022 - 10:27
Goedemorgen,

Mijn zoon heeft enige tijd geleden 2e wortelkanaal behandeling gehad en heb nog wat vraagjes .
Nadat hij op de voortand is gevallen bleef het ellende!
En na 5 maanden dat de endo is uitgevoerd kreeg hij weer pijn!
Uiteindelijk werd zijn wang zo dik dat zijn oog bijna dicht zat. Is dat gevaarlijk? En is dat een teken dat het kaakbot is aangedaan? hij heeft toen AB kuur gekregen.

Na consult bij de kaakchirurg zei hij dat hij toch voor een 2e wortelkanaalbehandeling zou gaan. Omdat een voortand trekken niet iets is wat je graag wilt en ook een apex haken en ogen heeft. Dit hebben we met succes gedaan bij een endodontoloog. De verklaring bij de tandarts was dat de noodvulling te laat definitief is gemaakt. Na 7 weken...is dat laat? En dat bij het plaatsen van de vulling de worteldiepte niet is nagemeten. De wortels zijn gaan eroderen en korter geworden waardoor er een te lange vulling is geplaatst! Kan dit een oorzaak van een ontsteking zijn?
Tandarts_Richa…

Indien mogelijk zou ik altijd opteren voor een herbehandeling (tweede behandeling) bij de endodontoloog. Altijd mijn voorkeur boven een Apex-resectie. Dikke wang hoeft geen verdere consequenties te hebben. Een wortelkanaalbehandeling kan op langere termijn soms mis gaan, meerdere oorzaken. Daarom altijd, ter na-controle, een Rö-foto om de zoveel tijd. Er kan resorptie v d wortels optreden. Soms lijkt het dan dat de GP stift te lang is geplaatst. etc etc etc. Belangrijk is nu dat een endodontoloog de herbehandeling goed heeft gedaan en dat de tand gevolgd wordt zodat er tijdig ingegrepen kan worden indien nodig.
ma, 01/03/2022 - 15:59 Permalink