volledige gebitsprothese

Author:
CorV
Posted:
zo, 01/02/2022 - 18:16
Waarom lijken alle gebitsprotheses zo op elkaar?
Bij het vervaardigen van de prothese vraag ik altijd (mijn 4e prothese) of ze de tanden een speelse opzet willen geven, niet een perfect rondlopend gebit, de ene tand wat langer dan de ander enz. Je ziet meteen dat ik een kunstgebit heb. Bij anderen zie ik hetzelfde. Kan dat werkelijk niet anders?
Tandarts_Richa…

Dat kan zeker anders. Toevallig zegt men dat ik een redelijke prothese maak. Vooral de moeilijke . Maar daardoor is mijn mislukking-percentage, je kan niet over mislukking praten omdat het vaak al hopeloze situaties zijn, hoger ligt. Maar ik probeer altijd een natuurlijk uitziende prothese te maken. Bijv. door een "oude" foto, waar de natuurlijke situatie duidelijk op staat, na te bootsen of indien men wil aangepast. Probleem is dat ik dan duurdere tanden gebruik. Daardoor stijgen de techniek kosten. Dat mag weer niet v d zorgverzekeraars. Je krijgt een snel gemaakte standaard product. Bijbetalen mag niet, het zit in de basisverzekering, dus als je meer wilt dan betaal je alles zelf. Dat is de macht v d zorgverzekeraars. En zij worden steeds machtiger zodat tandartsen straks niets meer te vertellen hebben. Trouwens de trend is dat men steeds witter ,Kleur WC (toilet), willen hebben. Kleine tandjes een lijn volgens Amerikaans model. Voor mij foeilelijk. Kijk naar de kunstwerken van Fabrizio Tillo v Alfa Dental in Nijmegen. https://www.facebook.com/Alfadental-1439240186298497/.....Schitterend natuur getrouw. Maar voor de meeste mensen onbetaalbaar. Hij is minimaal een hele dag mee bezig voor opstellen en afwerken/modeleren. Een technieker moet er minimaal 5 op een dag maken met tussendoor nog reparatie werk.... anders is het financieel voor een laboratorium niet haalbaar door de afgeknepen dwang prijzen. Maar ja, Nederland heeft een v d goedkoopste tarieven in Europa. En het MOET nog goedkoper. Sorry dat ik hier zo negatief over ben maar de Nederlandse Tandheelkundig kwaliteit wordt helemaal kapot gemaakt. En wij doen er niets aan...De meesten weten het niet eens. Alleen sommigen , zoals u, merken het.
ma, 01/03/2022 - 00:58 Permalink
Tandarts_Richa…
Tandarts_Richa…

In 2021 maakte VGZ een onderscheid tussen gecontracteerde en niet gecontracteerde zorg....Hoezo zorg moet toch gewoon goed zijn waar moet het onderscheid in tarief uit komen. Daarom neem ik altijd een restitutie en geen In natura verzekering. Om een indicatie te geven, VGZ had in 2021 een maximum gesteld voor de techniek kosten 788 Eur. plus/min. Het zijn er niet 5 maar veel meer dat een technieker op een dag moet opstellen/modeleren om rendabel te zijn. Ik weet de prijs niet v Fabrizio maar dat zal rond de 1500 eur. liggen. Als ik alle codes reken dat ik toepas dan kom ik uit op een honorarium van 717.48 per boven en onder prothese in 2021, totaal 1505.48 eur. Klinkt heeeel veel.. Daar ben ik tussen de 200/240 min mee bezig, vaak langer om aan de individuele eisen te voldoen. Sorry daar kan ik mijn hypotheek voor een volledig ingerichte kamer met assistente niet van betalen. Mag ik ook nog wat overhouden voor de moeite??. Sorry dit is niet als klaagzang bedoeld, maar gewoon realiteit. Die 717.48 tarief is ons opgelegd door de NZA. Wij mogen niet meer rekenen. Ook al besteed ik een extra uur of meer om aan uw wensen te voldoen. Hoop dat u nu begrijpt waarom u vaak niet een mooi individueel prothese kunt krijgen en dat alles standaard, goed genoeg wordt gemaakt. Wij mogen die individuele zorg niet voor een meerprijs rekenen.
ma, 01/03/2022 - 10:40 Permalink
edensan

Hallo,
ik krijg boven en onder een klikgebit (boven 4 implantaten onder 2 met een steg constructie.(vorige week woensdag 12 januari geplaatst)
nu wil ik hierop graag een natuurlijk lijkend verzorgd gebit.
is een gebit van zirkonium haalbaar? ik bedoel wordt dit wel eens gedaan?
ik weet dat mijn tandtechnische man met cad /cam werkt:

Er zijn twee soorten zirkonia: vast en hoogdoorschijnend. Beide kunnen worden gemaakt met behulp van de CAD CAM-technologie. CAD staat voor Computer Aided Designing en CAM staat voor Computer Aided Manufacturing. Deze technologieën geven u een precieze pasvorm en een niet te evenaren uiterlijk.


is dit dan ook te krijgen /kopen? (wil best betalen voor goed gebit)
welke prijzen moeten we dan rekening mee gaan houden?

groet Edwin
ma, 01/17/2022 - 11:08 Permalink
Tandarts_Richa…

Kronen en bruggen, implantaat gedragen kunnen v zirkonium gemaakt worden. Financieel niet haalbaar om de tanden v e kunstgebit v zirkonium te maken. Heb ik nog niet gezien/gelezen. Zoals eerder geschreven u kunt heel prijzige , natuurgetrouwe, tanden en kiezen gebruiken. Maar dat gaat niet op kosten v d basisverzekering. Nu wordt het grootste gedeelte, buiten de eigen bijdrage, vergoed in de basis verzekering. Als u geld genoeg heeft om het allemaal zelf te betalen, kijk dan bij Fabrizio v Alfa dental in Nijmegen.,zie hierboven.. Maar ja als u geld genoeg heeft , zet dan meer implantaten en maar een prachtig implantaat gedragen vast kroon en brugwerk constructie. Reken dan op ongeveer 10k plus per kaak. Dit kan als u voldoende bot heeft om de implantaten in te zetten anders bot opbouwen. "The sky is the limit".
ma, 01/17/2022 - 14:37 Permalink