Ervaringen met uitbreiding van ontstekingen?

Author:
vicje
Posted:
do, 11/25/2021 - 15:34
In april dit jaar is er bij mij na pijnklachten een lekke vulling geconstateerd. Ik kon zelf niet direct de kies aanwijzen, omdat de pijn hoger en breder uitstraalde. De vulling is toen door de tandarts vervangen.

Na 5 dagen kwamen de klachten uitgebreider terug. Op foto’s was niets te zien. Inmiddels begon ik oogklachten te krijgen, waaronder plakogen, alsof ze ontstoken waren, en ze prikten soms. Ook werd de pijn in mijn kaak en wang erger. Op foto’s was niets te zien.

We hebben toen gezamenlijk besloten om toch een wortelkanaalbehandeling uit te gaan voeren. Die avond dacht ik verlost te zijn, maar, wederom, na 5 dagen waren de klachten weer net zo hevig terug. Na extra controle bij een spoedtandarts, bezoeken aan mijn huisarts en terugkeer naar de tandarts kreeg ik een kuur. Dat hielp direct. Alleen, nadat de kuur over was zat ik dagen later weer in de rats.

Het explodeerde echt. Mijn hele gezicht begon ik te voelen, prikkende wangen, prikkende ogen, mn zicht was aangetast. Ik heb toen een kuur van mijn huisarts gekregen en ook deze hielp direct. Na afloop begon mijn gebit weer pijn te doen. Omdat ik het zo zat was is ede naastliggende kies getrokken en direct waren mijn tandklachten verholpen. Maar de rest van mijn gezichtsklachten nog niet. Ondertussen trok de endodontoloog de conclusie dat dit een flinke zenuwontsteking is geweest.

Inmiddels ben ik 4 kuren verder. Loop ik bij een internist, maar die heeft, kijkend naar de bloeduitslagen, geen aanleiding om te zeggen dat er nog een ontsteking zit. En toch heb ik dezelfde klachten in ergere mate. Ook begin ik de zenuw weer te voelen waar alle tanden en kiezen van je kaak in samenkomen. Ik voel mij ziek, heb prikkelingen en mijn gezondheid gaat echt bergafwaarts, terwijl ik een sportmens ben die altijd erg actief was.

Zijn er hier tandartsen die ervaring hebben met uitbreidingen van ontstekingen naar de rest van het gezicht?
Tandarts_Richa…

Daar hebben wij vaak mee te make. Dat moet individueel beoordeeld worden om tot een goede diagnose te komen. Vraag uw tandarts als hij er niet uitkomt naar een verwijzing voor de kaakchirurg. Twee weten meer dan een en een ander benadering kan soms verhelderend werken.
do, 11/25/2021 - 17:28 Permalink
vicje

Hartelijk dank voor de reactie Richard. Aan het begin van dit alles ben ik bij een kaakchirurg geweest. Alleen vond ik deze man verre van capabel. Ik had namelijk een tijdslijn gemaakt met wat er allemaal al was gebeurd en welke klachten. Nadat hij na 10 minuten tikken, kijken en wat wroeten die tijdslijn las, zei hij direct: u moet naar de psycholoog. Ergens durf ik dus niet meer naar een kaakchirurg, omdat ik niet serieus ben genomen en ben weggezet. Maar ik ben echt gewoon hartstikke ziek hier van. Heb je wellicht tips voor me? Regio Rotterdam.
vr, 11/26/2021 - 14:34 Permalink
Tandarts_Richa…

Ha Ha ..sorry...voor de reactie moet denken aan, Eelco Hakman. Hoogleraar Aangezichtschirurgie en Psychodiagnostiek aan de Paracelsus Medische Universiteit in Salzburg, bij wie ik een interessante cursus heb gevolgd. U kunt altijd een ander KC raadplegen. Zal informeren bij collega's of zij een kennen die u serieus zal nemen. Mogelijk zou een CBCT scan meer duidelijkheid kunnen geven of er tandheelkundig iets aan de hand is. Zo ruw een advies om naar een psycholoog te gaan zonder uitleg zou wel bot zijn. Zelf heb ik een enkel keer dat advies moeten geven maar niet bij onderzoek van pijn klachten. Soms zit er een kern van waarheid in en als dat bij u zo zou zijn dan zou u zich tekort doen dat niet te onderzoeken. U bent ook bij een endodontoloog geweest dus ik neem aan dat er geen endodontologische problemen ontdekt zijn. Geen wortel fracturen. Is er ook aan aangezichtspijnen gedacht. Onderzocht of er geen para-functies in het spel zijn , zoals knarsen, persen etc. Kortom het kan van alles zijn . Voor mij onmogelijk om op afstand een goed advies te geven.
vr, 11/26/2021 - 16:57 Permalink
Tandarts_Richa…

Geïnformeerd. Zeg erbij dat het de ervaring v e collega is. Wil daarmee andere KC niet tekort doen. Wij hebben in Nederland zeeeer kundige KC's. Net als bij liefde moet er een klik zijn. In Maasstad Ziekenhuis werd deze naam genoemd: Dhr. W.E. van Prooijen als voorkeur. Maar in Maasstad en Ijsseland zijn alle KC's zeer kundig. Nogmaals ... persoonlijke voorkeur v d geraadpleegde collega, die ik zeer hoog heb in kundigheid.
zo, 11/28/2021 - 11:19 Permalink
vicje

Dag Richard,

Dank voor het navragen en terugkoppelen. Het is vanwege de wachttijden gelukt om snel bij Erasmus MC langs te kunnen komen. Maasstad zou langer duren. Zodra ik meer weet post ik dat hier wel even voor de volledigheid.

Groet
ma, 11/29/2021 - 19:01 Permalink
vicje

Deze week heb ik het bezoek aan de kaakchirurg gehad. Ook hij gaf direct aan dat het een complex verhaal was. Er is een 3D foto gemaakt, alles bekeken, mond gecontroleerd. Maar helaas, eigenlijk geen directe aanleiding van alle klachten te vinden. Wel dat ik aandacht moet hebben voor spanning op de kaak.

Maar toen. Ik weet absoluut niet meer wat nu de trigger was, maar vermoedelijk heb ik de oorzaak van de problemen gevonden. Rond de tijd dat de wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd ben ik ook gewijzigd van mondzorg producten. Naast een andere tandpasta had ik ook mondwater gekocht. Heerlijke producten die werken als een tierelier, maaaaar, ze bevatten zink. Ik ben eens gaan kijken wat ik daarover kon vinden en schrok mij rot. Rechtszaken tegen een bekende kleefpasta fabrikant, omdat mensen zijn overleden of in een rolstoel zijn beland vanwege zeer ernstige neurologische problemen. Ik ben daar op door gaan zoeken. Het zou dus kunnen zijn dat ik een zink overdosis heb, of, doordat zink de opname van koper verhinderd, een koper tekort. Mijn klachten in mijn hele gezicht komen wel overeen met zaken die ik daarbij terug vond.

Ik ben dus abrupt gestopt met die mondzorg producten. Binnen 1 dag was mijn gele tong al 80% minder. Gewoon weer witte aanslag, zoals het was. Binnen 1,5 dag begon mijn hele linkerwang anders te voelen. Voller, soort van warmer, levendiger. De volgende dag begon ik mijn rechterwang ook te voelen. Ik ben nu 3,5 dag zonder die producten en ik klaar gigantisch op. Als deze zink producten echt de oorzaak zijn van mijn lichamelijke, neurologische problemen, dan is dat wel erg kwalijk. Ik heb mijzelf met die troep dan behoorlijk vergiftigd.

Richard, heb jij dit weleens eerder gehoord?
zo, 12/12/2021 - 10:20 Permalink