Hevige pijn na trekken verstandskies, hoe lang aankijken?

Author:
Sammie123
Posted:
ma, 11/22/2021 - 17:59
Ik heb afgelopen vrijdagmiddag mijn verstandskiezen plus buurkiezen laten trekken aan de rechterkant. Goed veel napijn gehad maar het leek redelijk onder controle met pijnstilling. Zwelling begon ook af te nemen. Sinds zondagmiddag kreeg ik stekende pijn die niet wegging met pijnstilling en snachts heb ik de hele nacht wakker gelegen van enorme stekende pijn in de wond. Sochtends meteen de kaakchirurg gebeld maar die vond het te vroeg om daar iets over te zeggen en zei dat ik het goed moest spoelen. Ben wel nog langs mijn eigen tandarts geweest vanmorgen en die gaf aan dat er waarschijnlijk viezigheid in de holte zit en legde me beter uit hoe ik moest spoelen. Inmiddels zit ik weer thuis maar de pijn is nog niet echt minder. Is dit normaal, en na hoelang spoelen moet ik eigenlijk wel wat verbetering gaan verwachten? Ik heb overigens geen koorts, geen opgezette lymfeklieren, alleen smaakt de wond een beetje vies.
Tandarts_Richa…

Helaas kan dit gebeuren. Afhankelijk van hoe zwaar de ingreep is geweest zelfs 3-4 wkn. Als het bloed stolsel is weg gespoeld door te vroeg spoelen dan krijg je een "Dry Socket".. dit kan even duren. Zonder koorts/hevige zwelling verschijnsel goed schoon houden. Pijn kan een tijd duren. Bij twijfel nogmaals uw behandelend tandarts raadplegen.
ma, 11/22/2021 - 18:14 Permalink
Sammie123

Dag tandarts Richard, ik heb nog een vraagje. Na spoelen vanmiddag keerde de pijn weer hard terug. Kan het zijn dat ik iets te agressief spoel met monoject? Ik gebruik zoutoplossing en corsodyl. De zoutoplossing van vanmiddag was ook redelijk zout. Groeten.
di, 11/23/2021 - 18:53 Permalink
Tandarts_Richa…

mengt u zelf de zoutoplossing... een klein mespuntje is genoeg. Het zou mij niets verbazen als hier sprake is v e "Dry Socket". Het kan zijn dat bot bloot ligt.. dat zou de gevoeligheid kunnen verklaren bij spoelen. Maar nu zit ik te gissen...dat is niet goed. Dus beter laten beoordelen door uw tandarts.
di, 11/23/2021 - 21:30 Permalink
Sammie123

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dag tandarts Richard,

Het lijkt de dagen langzaam steeds beter te gaan. Pijn is minder erg en soms zelfs helemaal geen pijn.

Ik leef eigenlijk nog steeds op vla, en gister had ik zo'n honger en trek dat ik toch maar even wat crackers voorzichtig heb gegeten. Daarna tanden gepoetst, met monoject gespoeld en lekker naar bed gegaan. Uur later kreeg ik echt weer hevige pijn in de wond en kon ik me geen houding geven. Wond opnieuw uitgespoeld met corsodyl en toen kwam er wel wat troep uit, geen pus maar misschien etensresten, bloed of zo iets. Na 2 keer spoelen kwam er niks meer uit, en na een paar uur begon de pijn weer af te nemen. In slaap gevallen en nu wakker zonder pijn. Is dit een normaal fenomeen bij een dry socket? Moet ik toch nog maar even een paar dagen op vloeibaar voedsel leven?

Groeten Sammie
za, 11/27/2021 - 12:53 Permalink
Tandarts_Richa…

Je hoeft niet op vloeibaar voedsel te leven. Wel goed schoon houden na het eten. Helaas kan dit een tijd doorgaan. Is per situatie verschillend dus geen peil op te trekken. Maar altijd bij twijfel je tandarts laten beoordelen.
za, 11/27/2021 - 23:42 Permalink