Is dit external Resorptie tanden?

Author:
beatriva
Posted:
di, 11/23/2021 - 09:37
Beste,
Na pensioen van mijn huidige tandarts was ik genoodzaakt een nieuwe tandarts te zoeken.Gisteren ben ik bij de nieuwe tandarts voor het eerst langs geweest, ik had geen klachten en had verwacht dat de controle probleemloos zou verlopen. Niets was echter minder waar, er werden fotos genomen en daarop zou te zien zijn dat maar liefst 4 maaltanden aan de linkerzijde aan resorptie zouden lijden, foto in bijlage, external resorptie aan de zijkant van de tanden. Hij vroeg of ik ooit trauma gehad had? Of ik mss blootgesteld ben aan chemische producten op het werk...? Of aan een ziekte heb geleden...? Niets van dit alles, geen trauma, geen andere toestanden, ik heb zelfs nooit een gaatje gehad aan die kant van mijn mond! Mijn vorige tandarts feliciteerde me laatst nog voor mijn gave gebit. Hij nam ook jaarlijks een foto en hij heeft daar nooit iets over gezegd. Ik heb 25 jaar geleden wel orthodontie gehad maar ook dat was niet echt ingrijpend, een minimaal traject om de stand goed te krijgen, beet was altijd al goed. Ook geen bruxisme of wat dan ook. Ik lees nu online hoe zeldzaam dat dit voorkomt, en als het gebeurt, dat het meestal na trauma is en dan ook nog eens aan de voortanden. Bij mij zijn het de molaren achteraan. Ik heb absoluut geen pijn of gevoeligheid aan die tanden, de koudetest was ook ok en met het blote oog is er ook niks te zien aan die tanden, ook geen verkleuringen. Kan het zijn dat een tandarts zich vergist? Maw dat hij de rontgen verkeerd interpreteert en de kleine schaduwplekjes aan de zijkanten waar hij naar refereert mogelijks niks betekenen en er niets aan de hand is? Zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van geen van beide tandartsen maar is dit mogelijk...? Ik ben wat in paniek geschoten... ik voeg een foto toe.
Attach
Tandarts_Richa…

Aan de hand van deze foto vind ik het moeilijk een goed antwoord te geven, misschien dat de andere collega's, op dit forum, een beter antwoord kunnen geven. Maar ik probeer een antwoord te geven. Ik zou een tweede foto maken en kijken of hetzelfde tevoorschijn komt. Soms treedt er schaduw werking wat dit beeld kan opleveren. Wat is uw leeftijd, en wat doet u/ heeft u gedaan om tussen uw tanden te reinigen. Wat wil uw tandarts met wat hij gevonden heeft doen. Er is duidelijk bot afbraak. Maar het bot niveau is nog boven de wortel splitsing dus als dat op dit niveau geconsolideerd kan worden zou ik mij geen zorgen maken, rekening houdend met uw leeftijd. Wel aandacht en hulp van een mondhygiënist om te consolideren. Graag antwoord op wat uw tandarts wil gaan doen voor ik verder reageer.
di, 11/23/2021 - 17:30 Permalink
beatriva

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ik ben 40 jaar... af en toe flossen ca 1x/week. tandarts ging de oude fotos opvragen en kijken wat de evolutie was. U spreekt over botafbraak? Da s hetzelfde als resorptie...? Toch bizar dat dit dan enkel aan één zijde van mijn mond zit? Wat bedoelt u met consolideren? Ik had begrepen dat er bij external resorptie niks aan te doen valt? Kan dit door orthodontie gekomen zijn? En kan het zijn dat deze situatie stabiel blijft? En dat het er al zo bij zat sinds einde van lijn orthotraject ca 20 jaar geleden? Dank alvast vr uw reactie
di, 11/23/2021 - 22:07 Permalink
Tandarts_Richa…

Botafbraak is niet hetzelfde als resorptie. Denk niet dat dit v ortho komt. Maar dat kan je zien door Rö historie te beoordelen. Dacht in eerste instantie aan beschadiging door jaren gebruik v ragers. Maar dat doet u niet. Zo ook schaduw werking foto. Vandaar tweede foto maken en vergelijken. Zou ook wortel cariës kunnen zijn. Zou moeten beoordelen, voelen om tot een zinnig conclusie te komen. Dit is voor mij v e foto niet te doen. Maar denk in eerste instantie niet aan externe wortel resorptie. Consolideren bedoel ik dat het botafbraak tot staan gebracht kan worden met een goede verzorging en begeleiding door een mondhygieniste/parodontoloog. Ben benieuwd tot welke conclusie uw tandarts komt. Houd mij op de hoogte svp.
wo, 11/24/2021 - 21:58 Permalink