X-Ray bezoekjes Endodontoloog, Paradontoloog, Tandarts en Orthodontist

Author:
WimAgu44
Posted:
vr, 11/12/2021 - 13:07
Hoi,

Gezien ik vorige keer heel wat nuttige info kreeg bij mijn vragen in andere topic, had ik toch graag nog enkele vragen gesteeld over zaken die me momenteel nogal bezig houden tijdens mijn "avontuur".

Ik krijg begin volgend jaar een implantaat (tand 21) en zou hierbij ook een orthodontie behandeling krijgen (blokjes vermoedelijk). Echter om heel dit traject te beslissen / in te schatten kom ik nogal in contact met verschillende praktijken.

Mijn tandarts nam in september 2021 van mijn kiezen (beide zijden) een lokale X-Ray foto én een foto van mijn voorste tand (waar het implantaat moet komen vermoedelijk).

Een andere tandarts nam deze week een scan van mijn volledige gebit (met zo een machine dat rond je hoofd draait) + een lokale foto van mijn kiezen (beide zijden) en een lokale foto van mijn voorste stand.

Een endodontoloog nam een een lokale foto van tand 21 begin 2020.

In januari 2022 heb ik afspraak bij paradontoloog gevolgd door een visite bij een orthodontist.

En daarmee is het verhaal waarschijnlijk nog niet af.

De vraag die nu plots in me opkomt: Hoe SCHADELIJK zijn die X-Rays? Moet ik me zorgen maken of valt dit mee?

Dank je
Wim
Tandarts_Richa…

Rö stralen is nooit goed. Als er recente x-foto's zijn vraag uw behandelaren dit te delen. Vaak niet nodig om dezelfde foto 2x te maken . Hoe schadelijk is een rontgenfoto?
Er wordt vaak gedacht dat de straling die vrijkomt bij röntgenonderzoek, gevaarlijk is. De doses die gebruikt worden voor röntgenonderzoek zijn echter heel gering. Grote hoeveelheden röntgenstraling kunnen wél schade aanrichten. Daarbij gaat het echter om veel meer straling dan bij röntgenonderzoek wordt gebruikt.Waarom mag je niet te vaak een rontgenfoto krijgen?
Het voornaamste risico van grote doses straling is het ontstaan van kanker. De hoeveelheden straling die gebruikt worden bij een röntgenonderzoek zijn te klein om aan te tonen dat hierdoor kanker ontstaat. Wij werken volgens: Het ALARA-principe. "As Low As Reasonably Achievable, economic and social factors taken into account." https://www.consumentenbond.nl/gezondgids/hoe-zit-dat/gezondheid-rontge…
vr, 11/12/2021 - 22:22 Permalink
WimAgu44

Dank je wel voor uw reactie. Ik zal sowieso vragen of men eerst de foto's van mijn tandarts kan raadplegen / opvragen. Misschien moet ik ook altijd een geprint exemplaar meebrengen?
In ieder geval stof tot nadenken!
Groeten
Wim
za, 11/13/2021 - 21:01 Permalink