Gebit bijna 'compleet', 1 jaar oud

Author:
Free
Posted:
vr, 10/29/2021 - 06:15
Misschien is dit een gekke vraag, maar kan het kwaad als een kindje 'te' snel zijn melktanden al heeft? En zijn er nog andere adviezen waar je rekening mee kunt houden als hij zo jong al zoveel tandjes heeft?

Hij kreeg z'n eerste tand met 4 maanden. Inmiddels is hij ruim 11 maanden en heeft 16 tanden. Nette rijen van 2x 8 tandjes plus 4 kiezen, aan elke kant 1.

Maar: de adviezen op internet zijn niet gebouwd op baby's met zoveel tandjes. Gaan z'n tandjes nu ook minder lang mee bijvoorbeeld? En poets ik best 1x per dag, zoals wordt aangeraden voor baby's, of toch al vaker?

Bedankt voor jullie reactie!
Tandarts_Richa…

Het is niet gezegd dat als de melktanden vroeg komen ook het blijvend gebit vroeg zal komen of dat zij minder lang mee zullen gaan. Mijn adviezen komen niet altijd overeen met wat in het algemeen geadviseerd wordt. Maar voor mijn kinderen, inmiddels 32 en 30 en nog geen gaatjes, heeft het gewerkt. Ik heb gelijk vanaf de eerste tandjes 2x pd gepoetst. Ik heb ze plat op de grond, bed of bank gelegd. Ben erachter gaan zitten met hun lichaam tussen mijn benen. Kinderen kunnen heel beweeglijk zijn wat een poetsbeurt moeilijk maakt. Als de handen te veel in de weg zaten, helaas dan hun handen onder mijn benen....tja sorry kinderbeul...Iedereen moet voor zichzelf weten hoe en wat men doet...om de tanden goed te verzorgen. U heeft dan twee handen vrij om zo goed mogelijk te poetsen. Een hand om de wang en tong opzij te houden en je hebt direct zicht in de mond. Met de andere hand vond ik het makkelijk om elektrisch te poetsen. Er zijn ook speciale versies elektrisch voor kinderen. Voor mij werkt de Oral-B. Ik adviseer t/m 10 jaar 2xdgs dus tot elf jaar. Kinderen moeten ook poetsen om het te leren. Ik liet hen eerst poetsen. EN ik heb dit ondanks dat zij al groter waren dan ik....T/m 14 jr mogen doen. Maar nu nog geen gaatjes. Wel erosie door verschillende drankjes. Voor de dorst water/thee zonder suiker/ melk. Leer je kind dit al vanaf het begin aan... Als ze ouder zijn leren ze een gewoonte minder snel af. In het weekend een glaasje lekkers ,zoals aangelengd siroop of iets anders...met een feestje geen probleem..geniet ervan. De boodschap is niet ..je mag niet, neen je mag niet elke dag. Het gaat niet alleen om de suikers maar ook om de PH (zuurtegraad) gehalte,,...Kalk ( uw tanden) lossen op in een zuur milieu...Laag PH gehalte. Men zegt ...beperk je tot 7 invloeden p d. Ik zeg 6 omdat de zevende toch meestal wel komt. Ontbijt, lunch, avond eten, zijn er al 3. 10 uur op school, als ze thuiskomen en je zit al op 5. De zeven is zo bereikt. Verstandig drinken en eten in combinatie met goed verzorgen zorgt ervoor dat ik minder te doen heb. Dit heeft voor mijn kinderen goed gewerkt. Het is uw verantwoording het beste (zoek uit wat het beste is) voor uw kind...toe te passen.
vr, 10/29/2021 - 13:48 Permalink