Super angstig

Author:
lally
Posted:
ma, 09/13/2021 - 16:56
Hallo allemaal ,

Paar weken geleden had ik kies pijn en besloot maar eens naar de tandarts te gaan (na 10 jaar vol angst) nou mijn gebit ziet er niet uit zat een groot gat in de kies.
Nieuwe tandarts op gezocht mijn vorige tandarts nam geen genoegen als ik vroeg graag verdoving ze zei even door bijten nou ik schoot door het plafon vandaar mijn angst.

Ik ben 2 weken gelden geweest en ja hij zij er zijn 2 opties de goedkopere en de duurdere tja ik dacht wat te behouden is is te behouden, benoemd dat ik wel verdoofd wil worden zwetend glij ik bijna van de stoel van de spanning, hij begon en ja hoor de pijn van een onverdoofd gaatje begon de tandarts ging er meer verdoving in doen alles was opgezwollen door de verdoving en 1tje recht in de zenuw ik schoot door het plafon maar voelde het nog steeds.

uiteindelijk besloten om de kies maar te trekken.


Nu moet ik vrijdag weer om de rest te herstellen maar ben zo bang dat ik weer een WKB moet en die zelfde pijn als de vorige x ga ervaren kan natuurlijk niet alles laten trekken.
Tandarts_Richa…

Sorry, ik kan het niet beter maken. Maar in een verwaarloosd gebit kan het voorkomen dat door een ontsteking een verdoving niet volledig werkt of dat de te behandelen kies wel maar de kies ernaast niet verdoofd is wat gevoeligheid kan geven en bij een zeer angstig persoon wordt alles ervaren als pijn. Heel bekend verschijnsel. Soms moet ik naar de methode v direct in de zenuw verdoven grijpen.Even gevoelig/pijn maar al gauw de verlichting v d verdoving. U voelt dat wij bezig zijn maar niet meer die erge pijn.. Er is besloten om de kies te trekken. Maar werkte de verdoving toen wel??.U geeft aan dat u verdoving wil en zeker bij een WKB doe ik dat altijd. Maar het is toch niet zeker dat een WKB nodig is. De schuldige v d pijn is al verwijderd dus de andere kiezen zullen niet echt ontstoken zijn. Geen belemmering voor de verdoving om goed te werken. Alleen de pijn wordt door een verdoving weggehaald maar niet het gevoel dat wij bezig zijn. Ik heb de indruk dat u nu een tandarts gevonden heeft die moeite voor u doet. Heb daar vertrouwen in. Zet door tot u een stabiele, pijnloos gebit heeft. Er is niets beter dan uw eigen natuurlijk gebit.Ik gunn mijn ergste vijand niet eens een kunstgebit. en in mijn vak, net als met auto's, meer geld geeft meer gemak. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd, financieel. Maar dat betekent niet dat een goedkopere oplossing slecht is. Heb vertrouwen en zet door....succes.
ma, 09/13/2021 - 18:00 Permalink
lally

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Hoi Richard bedankt voor je bericht

De verdoving werkte met trekken prima. En was gelukkig van de pijn verlost.

Ik heb nu voor de rest niet echt pijn maar de gedachten van een wkb en die pijn van de vorige x maakt mij zo angstig.

Vrijdag heb ik een kennis making met een angst tandarts 🦷 en waarschijnlijk ook kijken voor een behandel plan. Om 1 kies maak ik mij druk er zit namelijk een gat aan de rand van het tandvlees dus vandaar dat ik denk dat wordt een wkb
ma, 09/13/2021 - 18:16 Permalink
Tandarts_Richa…

Belangrijk conclusie maar ook verwarrend: de verdoving werkte goed om een kies te trekken. Hoe kan het dan dat je de WKB wel voelde als de verdoving werkt. Zoals ik al eerder stelde soms als er een flinke ontsteking is, werkt een verdoving minder. Maar in dit geval werkte de verdoving wel anders had je het trekken wel gevoeld. Ga er maar van uit dat de verdoving volgende keer wel werkt. een gat waar dan ook in een kies hoeft niet gelijk te betekenen dat een WKB nodig is.Er is nu geen ontsteking, lees ik. Nu ga ik iets flauw opschrijven: de angst dat ik buiten mijn huis aangereden kan worden houdt mij angstig binnen......Snap je wat ik probeer te zeggen.....Het heeft geen zin zo te denken. Vertrouw je tandarts dat hij er alles aan doet om je ongemak te beperken.
wo, 09/15/2021 - 00:01 Permalink
DK-Fit

Hier nog een angstig persoon. Al veel gelezen op dit forum en we zijn in ieder geval niet alleen,
Terwijl ik hier zit te bibberen wil ik toch even mijn verhaal kwijt.

Vanmiddag ga ik na 6 jaar weer naar de tandarts (voor een intake)
Mijn angst is ontstaan uit het vullen van een gaatje 6 jaar geleden waarbij de (paardenslager) tandarts bijna mijn tand eruit trok.
Sindsdien niet meer geweest door angst.

Nu weet ik dat:
- ik veel gaatjes heb
- tandsteen
- afgebroken verstandskies

Verder bang voor een ontsteking. Pfoe moest het even van mij afschrijven. We gaan het meemaken.

Hoe was jouw kennismaking Lally? Viel het mee?
do, 09/16/2021 - 09:37 Permalink
Tandarts_Richa…

Wat goed dat je na 6 jr de stap naar de tandarts maakt. Toch knap. Hoop dat je de juiste tandarts gevonden hebt die je v je angst kan helpen.
Gaatjes kunnen onder verdoving gevuld worden
Tandsteen kan weggehaald worden. Desnoods onder verdoving
De verstandskies kan goed verdoofd verwijder worden.
En ook ontstekingen kunnen genezen worden. Met de juiste behandelaar...niet leuk maar met wat doorzetting gelukkig te doen. succes.
do, 09/16/2021 - 23:00 Permalink
lally

Morgen ga ik dus met zwetende handjes naar de tandarts, ik heb helaas mijn vorige afspraak moeten verzetten :(
Volgens mijn vriendin is het een angst tandarts, ik lees dat veel mensen rust gevende medicijnen slikken maar werkt dit echt ?
Na de pijn van de vorige keer heb ik het gevoel dat ik nog angstiger ben geworden heb onderhand bijna dit hele forum gelezen, de ene keer stelt het mij gerust de andere keer denk ik NO WAY.

Morgen denk ik kennis making en foto's maken van het RAMP gebied en hopen dat het mee valt ( VAST NIET)
mijn vriendin gaat morgen gelukkig mee, maar wat is angst iets naars je wordt er gewoon depressief van, hopelijk kan ik mijn angst overwinnen en alles laten fixen zover mogelijk is en dan gewoon braaf 2 keer per jaar op controle en als een bezeten idioot mijn tanden gaan poetsen flossen raggen etc, ik hoop dat ik na een paar maand kan zeggen dat ik het NOOIT meer zo ver laat komen.


Maar aan de finish worden pas de medailles uitgereikt.
ma, 10/11/2021 - 12:36 Permalink
Tandarts_Richa…

Idd aan de finish worden de medailles uitgereikt. Maar om aan de finish te komen moet je wel starten en doorzetten. Door de pijn v verzuring in de spieren heen. U bent begonnen...zet door. Ik heb zooooo veeeel angstige cliënten geholpen omdat men mij dat vertrouwen gaf. Heb geprobeerd dat vertrouwen niet te beschamen en daardoor velen kunnen helpen ondanks dat ik geen opleiding heb tot angst tandarts. Er zijn vele tandartsen die het vertrouwen van hun cliënten krijgen en dat niet beschamen daar hoef je geen "angst" tandarts voor te zijn.. Al die vervelende borrelpraat verhalen, sterk overdreven zorgen voor nog meer onterechte angst. "vullen van een gaatje 6 jaar geleden waarbij de (paardenslager) tandarts bijna mijn tand eruit trok.". Sorry DK-Fit , wil je verhaal niet in twijfel brengen, maar bij het vullen komt ,bij mij, geen krachten aan te pas die lijken op het trekken v e tand. Angst is een slechte raadgever.
ma, 10/11/2021 - 20:02 Permalink
Tandarts_Richa…

Oh ja....Zet even andere afspraken opzij en niet de afspraak bij je tandarts. Maar ik weet natuurlijk niet wat zo veel belangrijker was dat je je afspraak moest verzetten. En bij een behandel plan wordt , bij mij, alleen gesproken en uitgelegd. Dus je hoeft niet bang te zijn voor een behandeling. En zeker niet voor alleen praten. "Praatjes vullen geen gaatjes". Tenzij er met je afgesproken wordt, en alleen als je ja zegt en er extra tijd is, om iets gelijk te doen.
ma, 10/11/2021 - 20:10 Permalink
lally

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Zojuist kennismaking gehad, super aardige vrouw en neemt ook echt de tijd voor je.
Ik heb verteld over mijn angsten en ze heeft meteen gezegd we doen alles met verdoving.

Ze vroeg maken we even een afspraak voor foto’s maken of wil je dat meteen, ik dacht laten we dat maar meteen doen heb niet voor niets week slecht geslapen en gegeten, foto’s gemaakt gelijk besproken en pfffffiew het viel mee ben meer dan 12 jaar niet geweest en moest natuurlijk wel een inhaal slag gemaakt worden , gelijk besproken om volgende keer een lange afspraak te maken van 1 uur om mijn voorgevel in orde te maken, dan kon ik gelijk zien waar ik het allemaal voor doe.

En Richard je hebt gelijk wat betreft de afspraken ik wou het niet uit stellen maar kon niet anders I.v.m. Werk ik baalde er zelf ook enorm van.

Ben blij dat ik deze stap heb gezet, de angst is al iets minder.

Ik hou jullie op hoogte van het vervolg.
di, 10/12/2021 - 12:47 Permalink
lally

Ik zou hier nog een update geven.

Vandaag stond de afspraak van 1uur om mijn voortanden netjes te maken. De afspraak viel reuze mee. Ik had de angst van te voren zoals voorheen, echter in de stoel gaf de tandarts mij een gevoel van vertrouwen. Alles wat ik haar eerder had verteld wist ze nog en hield ze rekening mee. Ze nam mij mee in de behandeling en benoemde stap voor stap wat ze deed. Ze begon te verdoven met zalf en toen ik daarna zei ‘nu komt zeker de spuit’, zei ze ‘nee hoor, die zit er al in’. Doordat ik mijn ogen dicht houdt tijdens de behandelingen heb ik hier dus niets van gezien of gemerkt. De behandeling was pijnloos en ik ben erg blij met het eindresultaat. Echter heb ik nog wel een paar behandelingen te gaan, maar ook deze zal ik gewoon gaan doen. Hopelijk wordt mijn angst gaandeweg minder. Ik ben er van overtuigt dat de angst nooit helemaal weg zou gaan, maar dat ik er wel beter mee om kan gaan door het vertrouwen wat ik heb in mijn tandarts. Voor iedereen die ook tegen een behandeling op ziet, ik raad hem aan om toch de stap te nemen. Hoe moeilijk deze stap ook is, het resultaat maakt het goed. Ik hoop ooit naar de tandarts te gaan voor een controle en dat het antwoord zal zijn ‘ziet er prima uit’ en dat ik dan zo weer de tandarts kamer uit kan. Dit is mijn streven.
vr, 11/26/2021 - 22:39 Permalink
Tandarts_Richa…

goed gedaan. Zet nu door tot alles stabiel is. Niet om bang te maken maar na de bevalling kunnen er na weeën zijn. Ook hier doorzetten totdat alles echt voor lange tijd gestabiliseerd is. Ga 2x pj op controle, verzorg het gebit en let op je voeding. Jezult beloond worden met minder problemen. Restaureer wat verloren is gegaan. Vraag je tandarts wat de mogelijkheden zijn. Je hoeft niet altijd een auto te rijden. Met een fiets kom je ook van A naar B. Kies een oplossing dat binnen je budget ligt, spreid anders de kosten over een langere termijn.Ik wens je een gezond en stabiel gebit toe....succes
za, 11/27/2021 - 00:53 Permalink
lally

Hallo Richard ,
We zijn nu weer een aantal behandelingen verder, en ik kom net terug van de Één na laatste behandeling, en moet zeggen dat het de goede kant op gaat.

Ik wil @richard nog bedanken voor de Wijze woorden en natuurlijk de mentale steun.

Op naar de laatste behandeling die gepland staat voor 31 maart. 2 kleine gaatjes.


Voor iedereen die ook super angstig is zoek een angst tandarts waar jij een goed gevoel bij krijgt, ze zijn er om je te helpen.

En laat alle horror verhalen op dit forum langs je heen gaan.
do, 03/03/2022 - 11:49 Permalink
Tandarts_Richa…

Blij dat het zo goed gaat. Goed dat je hebt doorgezet. Hadden meer mensen maar de moed en doorzetting om tot een goed eind te komen. Schrik niet als er iets gebeurt . Uw gebit heeft tijd nodig om te herstellen van jaren verwaarlozing. Ook dat kan dan opgelost worden maar hoop dat het bij u niet zal gebeuren. Chapeau!!
do, 03/03/2022 - 22:10 Permalink
lally

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Hallo Richard, ik dacht dat het eindelijk de goede kant op ging, maar volgens mij is er iets goed mis ik een soort puistje boven mijn voortand echt minuscuul en ik lees fistel en daar komt de angst apex wkb stress schiet weer omhoog, ik heb geen pijn ofzo maar ik weet gewoon dit is niet best, volgens mij heb ik dit paar jaar geleden ook eens gehad en ging toen weg, maar ja zoiets geneest niet van zelf. Moet er bij een fistel altijd een wkb of apex of iets gedaan worden ?

controle van 5 maanden geleden en alles was oké man wat was ik trost en blij maar mijn moed zakt weer in mijn schoenen heb over 2,5 week een controle afspraak met fotos, en vrijdag naar de preventie assistent.

Moet ik nu gelijk bellen of wachten tot de afspraak ?

Alvast bedankt
ma, 10/02/2023 - 00:50 Permalink
Tandarts_Richa…

Een fistel is een uitgang voor pus v e ontsteking. Omdat die uitgang er is wordt geen druk v d pus opgebouwd waardoor u geen pijn voelt. Oorzaak is meestal een "dode" zenuw. Geen paniek.. een WKB is de oplossing. Is al een WKB gedaan... ook geen paniek,... een her behandeling bij de endodontoloog. De zenuw is al "dood" dus u kunt geen pijn voelen ... alleen soms het ongemak v druk op de ontsteking wat bij u waarschijnlijk niet v toepassing is omdat er een fistel is. Vaak niet eens een verdoving nodig maar vanwege angst geef ik dat preventief. Welke weg u ook kiest er kan altijd wat gebeuren. U bent 1.5 jr verder... het gebit is zich nog aan het stabiliseren. Dus zet door. Regelmatig controle voorkomt grote behandelingen. Zorg dat uw gebit helemaal gerehabiliteerd is.
ma, 10/02/2023 - 09:07 Permalink