Brug, implantaten of gewoon toch een plaatprothese

Author:
mamalou
Posted:
di, 05/25/2021 - 13:56
Ik twijfel enorm na problemen met mijn gebit aan 1 kant. Rest van gebit is prima.

Even de status van mijn gebit;
Element 28 is verwijderd
Element 27 was voorzien van een grote vulling, deze heeft het uiteindelijk niet gered en is verwijderd
Element 26 is gevuld, is in redelijke staat
Element 25 is een drama, na 2 wortelkanaalbehandelingen, apexresectie zit er weer een ontsteking en zit hij los. Foto laat zien dat de wortel is gebroken(en verschoven) dus die wordt morgen verwijderd
Element 24 is afgebroken tot aan tandvlees en hier kan volgens mijn tandarts geen kroon op (en wordt ook morgen verwijderd)
Element 23 is prima.

MIjn tandarts stelt voor een brug te plaatsen op element 26 en 23 en dummy op 24 en 25, dit wordt vrij kostbaar en ik baal er beetje van dat mijn resterende "goede" tanden dan afgeslepen moeten worden om de brug te kunnen plaatsen. Daarbij ben ik bang dat deze niet sterk genoeg zal zijn.

Andere optie is implantaten op plaats van 24 en 25 en dan een kroon. Ook kostbaar want allereerst zal iets met bot gedaan moeten worden, door ontstekingen onder element 25 is dit niet best.

Of toch maar gaan voor een partiele plaatprothese.

Wie heeft ervaringen en wil deze delen ???

(ik ben 50+)
Tandarts_Richa…

Voor mij is een partiele plaatprothese het sterfbed voor de rest van het gebit. Beter is een frame prothese omdat de krachten dan deels overgebracht worden op de resterende tanden, waar de krachten horen. Bot kan geen druk verdragen en daarom zal een plaat prothese eerder "zakken". Een uitneembare voorziening is goedkoper maar minder lekker.Als de 23 nog gaaf is dan is het jammer dit te beslijpen maar omdat de 26 al gevuld is zou ik er geen moeite mee hebben een brug te maken. Is goedkoper en je hoeft geen ingreep te ondergaan.Aan de andere kant als later een v d pijlers, v d brug, het zou begeven dan is herstel vaak weer een flinke investering. Je mag er op vertrouwen dat je tandarts niet iets zal maken als het niet sterk genoeg is.
di, 06/01/2021 - 21:56 Permalink
mamalou

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Bedankt voor je reactie. Inmiddels is gebleken dat element 26 geen pijler kan zijn voor een brug. Ik ben heel blij dat ik besloten heb nog even af te wachten, deze kies had een grote vulling en is nu ook kapot. Hij blijkt ook dood te zijn (zonder wortelkanaalbehandeling). Tandarts wil hem nu gaan trekken, maar ik vraag me af of hij nog wel geschikt te maken is voor het bevestigen van een frame prothese. Hij zit verder niet los, geeft geen klachten.

Tandarts heeft voorgesteld hem wel te trekken en 2 implantaten te zetten op de plaats van 24 en 27 en daartussen een brug. Prachtige oplossing maar ik durf dat niet aan omdat er iedere keer problemen zijn met ontstekingen. geef ik straks ruim 4000 euro uit (dat is de begroting) en dan krijgt ik weer ontstekingen aan de implantaten met alle gevolgen van dien. Ik ben een echte knarser dus ben bang dat ik mijn brug kapot knars op termijn.
Helaas blijft mijn tandarts maar aandringen op deze oplossing omdat dit cosmetisch en functioneel het beste en mooiste is. Ik stelde voor dat op 1 plaats (26) een implantaat en dan een klikgebit van element 24 tm 27 maar dat blijkt niet te kunnen ?

Hij vindt een frame prothese niet mooi en zegt dat ik die dan waarschijnlijk toch niet ga dragen en komt vervolgens weer met zijn oplossing aan. helemaal leuk, maar het is voor mij een vermogen (krijg 450 van de verzekering). Geld wat ik eigenlijk bedoeld had voor de studie van mijn kinderen.
do, 09/23/2021 - 12:46 Permalink
Tandarts_Richa…

U heeft meerdere opties. Maar het komt er op neer: een losse,Frame, of vaste, implantaten, constructie. Ik herhaal het, in mijn vak is het duurste het lekkerst , helaas. Wat kiest u.... Een frame , als u het financiën voor een duurdere oplossing niet heeft/ voor over heeft, is een prima oplossing. Helaas zijn de ankers, zeker op de 23 en waarschijnlijk 14/15 dan zichtbaar. Uw tandarts kent uw doorzettingsvermogen niet, u wel. Het is een losse voorziening waar veel cliënten aan gewend zijn. maar blijft los en bij het eten komt voedsel er onder. Implantaten voelt , eenmaal gewend, aan als eigen tanden. Maar u stelt het juist...een vermogen. Geld bestemd voor de studie van uw kinderen. Voor mij gaan mijn kinderen voor ( kan/ wil niet voor u beslissen)...maar wat als zij later niet gaan studeren. Dan kunt u alsnog voor de implantaten gaan indien er nog voldoende bot aanwezig is. Kaak slinkt door druk en knarsen soms een contra indicatie voor implantaten. Dat bij de natuurlijke elementen ontstekingen waren is geen garantie, wel een mogelijkheid, dat met implantaten ook iets kan gebeuren. Al te meer reden een perfecte zorg te onderhouden. Maar aan de ander zijde kan ook van alles gebeuren. Het leven is niet zonder risico...we kunnen risico's wel proberen te verkleinen. Overdag kunt u letten op het persen/knarsen. S'nachts een anti-knars bitje. Een dilemma. veel wijsheid toegewenst voor uw beslissing.
do, 09/23/2021 - 21:41 Permalink
Tandarts_Richa…

Neen ik zou dat niet als optie geven. Dan kan je beter iets meer uitgeven voor dezelfde voorziening maar dan vast, een brug. Het oog wil natuurlijk ook wat maar functie vind ik belangrijker. Liefst functie in combinatie met esthetiek. Helaas gaat dat voor weinig niet altijd samen.
vr, 09/24/2021 - 12:03 Permalink