Gedeeltelijke prothese: cosmetisch of ook noodzakelijk?

Author:
Brabandertje
Posted:
vr, 09/17/2021 - 00:03
Ik heb een tijd lang vanwege allerlei financiële perikelen tandartsbezoek moeten uitstellen. Nu kan dat wel weer er zijn wat kiezen getrokken die dreigden te gaan ontsteken. Beneden heb ik de meeste tanden nog, enkele kiezen ontbreken maar er staan er nog een paar aan beide zijden. Boventanden zijn in het midden allemaal al lang weg en ik heb een tijd een "plaatje" gehad dat niet goed bleef zitten (ook al weer een jaar of 7 geleden omdat toen de financiële ellende begon). Echter... nu het trekken van tanden een paar weken geleden is merk ik dat ik eigenlijk weer alles kan kauwen of bijten wat ik wil. Je kunt zeggen het "ziet er niet uit" en dat is misschien ook wel zo maar ik zie ook wel wat op tegen protheses waardoor mijn tandvlees misschien weer pijn gaat doen. De tandarts werkt vaak samen met enkele tand-technici en prothetici en die probeert er toch op aan te sturen dat ik een oplossing zoek voor die ontbekende tanden. Zijn goed recht maar als ik het helemaal achterwege zou laten en de nog resterende tanden gewoon goed schoonhoud en regelmatig laat controleren, zijn er dan ook nog bepaalde gezondheidsbezwaren als ik geen gebit meer zou nemen? (Nogmaals, dat het er wat minder fraai uitziet neem ik dan even niet in overweging)
Tandarts_Richa…

Als je een huis bouwt met speelkaarten.... en je trekt een kaart eruit wat gebeurt er met het huis...Idd die stort neer.Tanden en kiezen zitten steviger in de kaak maar in principe gebeurt hetzelfde als je een kies trekt omdat tanden en kiezen de neiging hebben naar elkaar te groeien, zij zoeken elkaar op. Het kauw apparaat is een heel fijn mechanisme dat verstoord wordt als er een kink in de kabel komt. Het minimale kauwvermogen behoud je als je vanaf de eerste grote kies naar voren nog hebt. Dat minimale vermogen heb je nodig om je voedsel goed te kunnen malen....U kunt ook alles pureren, om een beetje te helpen als u minder heeft. Neen gekheid op een stokje, ik heb zelfs een cliënt gehad die pindas at zonder tanden....gezond????... denk het niet. Als je een millimeter onder je rechter schoen doet... hoe denk je dat je heup reageert op het verstoren v d evenwicht... Zo ook je kaakgewricht met alle gevolgen van dien, hoofd/nek/schouderpijn etc. Als je 100 kg met vier persinen moet tillen is dat 25 kg de man. Als twee personen wegvallen 50 kg. Zo ook je kiezen die krijgen meer "voor hun kiezen'als er iets getrokken wordt Maar je lichaam kan heel veel opvangen maar er zijn grenzen. Allemaal mogelijke gevolgen die bij u misschien uitblijven maar ik zou het risico niet nemen. Het is moeilijker te herstellen als het huis al ingestort is. Er zijn meerdere oplossingen bij verlies v tanden en kiezen. Van niets doen tot de meest luxe. Een los of vaste reconstructie. In mijn vak helaas, net als met auto's, duurste oplossing geeft het meeste/lekkerste gemak. Een "plaatje"adviseer ik voor een tijdelijke oplossing maar noem het eigenlijk "het sterfbed v h gebit". Dan beter een frame prothese omdat de kauwkrachten meer op de resterende tanden,waar de krachten horen en niet op de kaak omdat de kaak door druk slinkt,overgebracht worden. Tja allemaal argumenten waar ik hoop dat u iets aan hebt om een goede beslissing te nemen. Maar als het financieel niet kan/wil uitgeven....misschien dat u ook pinda's kunt eten zonder tanden.
vr, 09/17/2021 - 08:37 Permalink
Brabandertje

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Een "plaatje"adviseer ik voor een tijdelijke oplossing maar noem het eigenlijk "het sterfbed v h gebit". Dan beter een frame prothese

Duidelijk, de tandarts zat dacht ik ook vooral te denken aan een frameprothese, liever dan een plaatje. Uw uiteenzetting maakt me duidelijk waarom
Maar als het financieel niet kan/wil uitgeven
...het was de afgelopen jaren toch echt een kwestie van "niet kunnen" , helaas, en nu het financieel wat makkelijker is, geef ik een hoge prioriteit aan mijn gebit maar omdat er nog wat meer uitgestelde uitgaven aankomen (zoals een bril) probeer ik wel goed te inventariseren wat écht noodzakelijk is
misschien dat u ook pinda's kunt eten zonder tanden
dat dit geen goede zaak is, is me duidelijk maar ik moet bekennen dat ik me wel eens bezondig aan het "bijten" met de tandeloze bovenkaak, maar dan vooral zachtere dingen zoals stukjes brood e.d.

Al met al een heel duidelijke uiteenzetting, dank, ik ben hier erg mee geholpen!
vr, 09/17/2021 - 10:14 Permalink
Tandarts_Richa…

Hoop dat betere financiële tijden voor u zullen aanbreken. Maar een frame is ook een goede oplossing. En als er glorie tijden aanbreken eventueel in de toekomst een vaste constructie. Als voorbeeld een cliënt met een boven gebit en de natuurlijke tanden onder , zwaar gevuld. Heeft wel 15 jaar gespaard om dan voor 26 K Alles inclusief waar nodig implantaten om een vaste brug boven te maken en alles onder te herstellen. Hij had het er voor over. Alles in een jaar om het maximale terug te krijgen van belasting aftrek voor gemaakte medische kosten, toen ongeveer 8 k terug. Nog HEEEEL VEEEL geld maar vindt het nog steeds zijn beste investering ooit.Succes.
vr, 09/17/2021 - 13:58 Permalink