Chronische tandpijn - oorzaak?

Author:
YCRV
Posted:
za, 09/04/2021 - 13:16
Beste forumleden

Graag uw advies over mijn case.

2 jaar geleden bij de tandarts een witte, lekkende vulling laten vervangen (46). Ging weliswaar over een redelijk diepe vulling, maar niet problematisch.

Tand bleef zeuren/gevoelig bij bijten (vooral harde dingen) maar niets erger dan dat.

Tandarts dacht aan krimpspanning - dus werd 2 maanden geleden besloten de vulling opnieuw te zetten en in zeer dunne laagjes op te bouwen.

Helaas tot op vandaag vage klachten: niet gelokaliseerde pijn ter hoogte van het element, uitstralend naar het kaakgewricht/oor. Soms tintelingen/doof gevoel. Geen kloppende pijn, niet gevoelig bij warm/koud/percussie (wel druk) en tand is nog vitaal.

Ondertussen al meermaals bij de tandarts terug geweest om occlusie aan te passen - rx ter controle en de vulling zit goed (weliswaar diep). Risico op wkb aanwezig.

Volgens de tandarts heb ik niet het klassieke beeld van een pulpitis en zou een wkb dan misschien niet helpen. Afwachten is de raad.

Heeft er iemand een idee in welke richting ik nog zou kunnen zoeken? Ik draag inmiddels een jaar een opbeetplaat, alsook bezoek ik met regelmaat een physio. Zou TMD een verklaring kunnen zijn? Of toch maar opteren voor een wkb? Ik ben net 30 geworden, geen wkb tot op heden en zou graag natuurlijk mijn tanden zo lang mogelijk vitaal willen houden.

Bedankt
Tandarts_Richa…

Het is lastig zo een advies te geven.U gaf aan dat de vulling "te hoog" was. Maar er is regelmatig ingeslepen en gecontroleerd. De vulling is zelfs vervangen rekening houdend met krimpspanning in laagjes opgebouwd. Het element reageert vitaal, maar helaas geeft dat niet altijd duidelijkheid aangezien er meerdere kanalen zijn waarvan een afgestorven kan zijn en de andere ,vitaal, waardoor het element toch op prikkels reageert ( weliswaar diep). Vage klachten, pijn, uitstralend naar oor. Maar is dat bij eten...slapen...zo maar...wanneer . Is er een duidelijke aanwijsbare aanleiding voor de pijn, is de pijn aan te wakkeren. Is dat dus duidelijk v d 46. Is er een tweede x-foto gemaakt om te vergelijken. Wat zat er voor de te vervangen ,lekkende, vulling. Was dat amalgaam en hoe lang heeft dat er in gezeten. Ik denk dan aan bijvoorbeeld, Cracked-Tooth Syndroom. Te controleren door een hard instrument op een knobbel te zetten en voorzichtig dicht te bijten. zo alle knobbels controleren. Geeft dat aanleiding tot pijn.U heeft een opbeetplaat. Gebruik dat gedurende drie weken 24 uur, eten mag zonder. Kijk of dat verlichting geeft. Heel veel vragen/mogelijkheden. Kortom: indien de pijn niet ondraaglijk is zou ik afwachten totdat er een duidelijk oorzaak zich openbaart. Anders dan toch maar een WKB. Maar dat is dan een gok. Ik zelf heb jaren ook bij de 46 vage klachten gehad... Alle professoren gehad v d universiteit die, de pas geplaatste kroon, hebben beoordeeld maar verder dan een goede controle v d occlusie/articulatie niets gedaan. Jaren dat vage gevoel. Totdat er een vulling v d 25 brak. Ik heb toen gedwongen rechts gegeten. Na 3 dagen nooit meer last gehad. Kroon zit er inmiddels 47 jr in. Wij tandartsen kunnen veel.... maar geen wonderen. Ook wij staan soms voor niet snel op te lossen raadsels.Laat uw tandarts u goed begeleiden en heb geduld, succes.
zo, 09/05/2021 - 00:01 Permalink
YCRV

Beste Tandarts Richard

Bedankt voor uw helder antwoord.

Er zijn inderdaad al verschillende onderzoeken en tandartsen bij te pas gekomen.

-Er zat een composiet vullen voordien - deze is dus 2x vervangen.
-RX: op advies van de tandarts 3 maandelijkse controle met RX. Geen indicaties. De nieuwe vulling heeft ondertussen ook al 2x een RX gehad.
-Cracked tooth: de knobbels zijn getest. Vulling werd ook vervangen “onder de microscoop” bij de endodontoloog. Geen indicaties.
-pijn is niet echt uit te lokken. Bij de koude test is element 46 weliswaar gevoeliger dan de elementen rondom (zeker rond de wortelhals) maar scherp gevoel trekt na 2s terug helemaal weg. Warme koffie in de mond laten rond gaan geeft geen klachten. Ik heb zo’n gevoel dat de pijn zich eerder aan het tandvlees voordoet, maar dat is helemaal gezond en wordt goed onderhouden.

Vrijdag had ik bv “onhoudbare” pijn die maar moeilijk door pijnstillers onderdrukt kon worden. Geen kloppende pijn - maar eerder een zeurend tintelend gevoel aan de hele rechterkant van het gezicht. Vlot in slaap geraakt en zaterdag pijn 1/10 dus zonder pijnstillers te doen.

Jouw verhaal stelt me in zeker zin gerust. Ik ga eens proberen die kant te vermijden bij eten alsook de opbeetplaat langer te dragen.

De wkb stel ik inderdaad liefst uit. Zeker omdat zo’n behandeling een element toch verzwakt en het zeker geen pasklare oplossing biedt. Anderzijds omwille van mijn tandartsangst. Al moet ik zeggen dat met lachgas er veel kan.

Aangezien ik toch al 1 jaar + met deze tand sukkel had de tandarts op de RX misschien wel wat gezien indien de zenuw afgestorven was. En de pijn is zeker niet in die mate (denk ik) dat een spoedingreep nodig is.

Jouw tips in acht nemen en afwachten zeker?

Alvast bedankt!!
zo, 09/05/2021 - 10:06 Permalink
YCRV

Ik wilde nog eens terugkomen op een oud draadje van me.
We zijn nu bijna 1 jaar verder en helaas is er nog steeds pijn.

Tand leeft nog steeds: koud/warm wordt gevoeld en doet geen pijn. Tikken doet ook geen pijn. Boven kan je lezen wat er uiteindelijk allemaal getest werd.

Ten einde raad ben ik nog niet, maar het mag toch stilaan gaan stoppen.

Wat zijn zo de eerder unusual suspects?

-kan een tand zenuw partieel afsterven?
-kan het toch een ontsteking zijn (die al 2 jaar duurt)
-tandvlees problemen?
-wortelpunt problemen?
-TMD?
-psychosomatisch?

Ik ga morgen naar de tandarts, maar had graag wat “bagage” meegenomen om vragen te stellen.

Yves
di, 05/31/2022 - 19:26 Permalink
Tandarts_Richa…

- Bij meerdere kanalen in een tand/kies kan het voorkomen dat een kanaal afsterft en de anderen niet.
-Alles kan dus dat ook
-U gaat regelmatig naar de tandarts / mondhygiënist, dus als dat een probleem zou zijn dan zou het ontdekt kunnen worden.
-Je hoeft niet altijd een ontsteking op een x-foto te zien, ook na twee jaar.
_ TMD kan maar hangt af v de klachten en situatie in de mond
-Ook mogelijk.
Sorry maar denk niet dat mijn antwoorden u veder helpt.
- misschien toch een "cracked tooth".
di, 05/31/2022 - 22:28 Permalink
Zeurendekies

Als antwoord op door YCRV

Ik dacht even mijn eigen casus na te lezen hier. Behalve dat bij mij de pijn erger is. Minimale vulling, opnieuw geplaatst in kleine laagjes, aanhoudende zeurende pijn, tand vitaal reageert normaal op temp/percussie.

Ben je verder gekomen? Ik ga opteren de vulling te vervangen voor een tijdelijke/ sedative vulling voor een aantal weken alvorens op WKB over te gaan. Het lijkt spanning in de kies die soms bij kleine vullingen kan ontstaan omdat in verhouding een groot deel van de vulling aan het enamel trekt ipv het dentin.

Het klinkt niet als tmd/pschyco etc want klachten begonnen direct na je vulling, bij mij ook. Bruxisme etc voel je meer in gewricht/ligament ipv direct in de gevulde kies. Als je ook voelt dat het bij tandvlees gevoelig is lijkt het me toch wellicht de vulling die de boel daar onder spanning zet.
do, 12/08/2022 - 08:24 Permalink
Jan88

Als antwoord op door Zeurendekies

Zijn jullie ondertussen wat wijzer geworden rond jullie pijn ?

Ik heb al 2 jaar dagelijks last van zeurende pijn aan element 45, enkele weken na behandeling aan element 46 (vulling vervangen) gestart.
Ondanks element 45 gezond was, is hierop toch WKB gedaan omdat de pijn bleef aanhouden en we iets moesten doen. Heeft niet geholpen, er blijft een soort gezeur/getintel rond element 45 en 46. Vreemde is dat de pijn stopt als ik iets in de mond heb, zoals bijvoorbeeld kauwgom. Element 46 heeft wel tijd na vernieuwen vulling pijn gedaan, maar is ondertussen nog vitaal en lijkt tot rust gekomen te zijn. Verschillende tandartsen gezien, alsook neuroloog en 1 jaar onder medicatie (geen effect), ben ik dus nog altijd op zoek naar een oplossing. Eventueel element 46 WKB uitvoeren is een optie, maar het moet een berekende "gok" zijn vind ik. Beetje einde raad dus...
do, 06/01/2023 - 15:49 Permalink
Zeurendekies

Jan88,

Als kauwgom of iets anders in de mondhouden de pijn doet afnemen is het waarschijnlijk atypical odontalgia, TN2. Bij veel mensen met deze klacht is dit een kenmerk. WKB/extractie helpt in dit geval niet.

Bij mij is de conclusie dat het TN2/atypische kiespijn is. De medicatie wat hier meestal voor zou werken is amitryptiline, of anders lidocaine zelf.
ma, 02/19/2024 - 11:43 Permalink
Tandarts_Richa…

"Patiënten die aanhoudend kiespijn ervaren na een tandheelkundige interventie zoals een endodontische behandeling of een endodontische apicale chirurgische behandeling, zijn verdacht voor atypische odontalgie: kiespijn met een neuropatische achtergrond." "Amitriptyline wordt voornamelijk voorgeschreven bij klinische depressies.".
Hier ben ik onvoldoende mee bekend en stuur dan meestal door naar de kaakchirurg.
Een MRI kan misschien meer uitsluitsel geven.
Waar heeft u dit gevonden en bent u tandheelkundig geschoold om dit te kunnen stellen???.
ma, 02/19/2024 - 15:23 Permalink