Kies trekken

Author:
paolo86
Posted:
zo, 08/01/2021 - 16:19
Ik begin dit topic om een positieve ervaring te delen.

Doorgaans gaan de berichten die hier geplaatst worden over vreselijke ervaringen.
De mensen die juist zoeken naar uitleg en ervaringen lezen daarom over het algemeen alleen maar horror verhalen, positieve ervaringen lees ik immers zelden.

Afgelopen dinsdag zat ik lekker aan mijn lunch toen er ineens bij mijn achterste kies boven een gigantische krak te horen was.
Voor mijn gevoel was mijn kies dwars door midden gebroken, zo'n kabaal.
In mijn opinie zit je niet op zo'n forum als je niet bang bent voor een tandarts, ik zit hier ook dus ben er helemaal geen fan van. Het is voor mij altijd wel een drempel om te bellen maar gezien we komende week op vakantie gaan wilde ik het in orde hebben en iig even een check laten doen.
Ik belde en kon eind van de middag terecht.
Helaas niet bij mijn eigen tandarts maar bij een andere van de praktijk.
Normaal ga ik naar een vaste tandarts die er voor gezorgd heeft dat ik iig weer ga :-)
Maar aangezien ze op vakantie was kon dat niet.
Om 16:45 stapte ik de behandelkamer binnen en vertelde mijn gevoel van vanmiddag.
Ze wist dat ik geen tandartsliefhebber ben(staat netjes in systeem) en ging kijken.
Na een halve minuut werd mijn gevoel bevestigd, de kies was dwars door midden en er was geen andere optie dan hem te verwijderen.
Ze vroeg of ik een nieuwe afspraak wilde of dat ze het gelijk moest doen.
Mijn gevoel zij uiteraard doe maar andere keer haha maar dat vond ik onzin en zei, begin er maar aan.
Na een 2tal verdovingsprikken even in laten werken en ze vroeg of ze mocht beginnen.
Stoel weer naar achteren en de kies werd in wat stukken geboord om makkelijker te verwijderen.
Allemachtig wat zat dat ding vast.
uiteraard voel je al dat getrek en gekraak maar geen enkel pijntje heb ik gevoeld.
Ook werd meermaals netjes gevraagd of het ging.
Binnen 10 minuten ging de stoel weer omhoog en had ik een watje in mijn mond.
Nogmaals, al het getrek en gekraak is een apart gevoel maar het viel echt reuze mee.
De verdoving zorgde er voor dat ik echt niets gevoeld heb van het verwijderen.
Nu inmiddels een aantal dagen verder gaat het nogsteeds prima. De wond zit al aardig dicht.
De eerste nacht een paracetamol genomen voor een goede nachtrust, welke ik ook gehad heb.

Ik hoop dat mensen die ''Googlen'' op Kies trekken ook dit bericht eens lezen ipv alleen maar horror.

Ga er gewoon voor, geef aan bij de tandarts dat je het spannend vind en voor je het weet lach je weer als een boer/boerin zonder kiespijn!
Tandarts_Richa…

Bedankt voor uw positief verhaal. En meestal gaat het gelukkig ook zo. Wij zijn er om ons best voor u te doen.Wat mij bezig houdt is waarom uw kies doormidden gebroken is. En wat er misschien aan gedaan had kunnen worden om dit te voorkomen. Maar soms gebeurt er gewoon zoals de Engelsen zeggen "shit happens". Vertrouw je tandarts, ga er regelmatig heen voor een controle, voorkomen is beter dan genezen.
zo, 08/01/2021 - 22:33 Permalink
paolo86

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Hoi Richard,

Bedankt voor je bericht.
Ik snap dat jullie er uiteraard zijn om jullie best te doen.
Mijn angst zit hem in vroeger, geen fijne tandarts gehad als kind.
Ik ga nu weer regelmatiger naar de tandarts maar je merkt toch onbewust dat je er altijd tegenop ziet door het verleden.
Onlangs dat ik een hele lieve vrouwelijke tandarts heb.
De gebroken kies had al eens een wortelkanaalbehandeling gehad, misschien dat dit wat verklaard?
Ik hoopte natuurlijk op reparatie maar dat was echt geen optie werd me verteld, daar vertrouw ik dan ook op.
di, 08/03/2021 - 14:46 Permalink
bas013

Als antwoord op door paolo86

Ik heb toevallig gisteren hetzelfde te horen gekregen. Ze dachten eerst dat de vulling los was, maar toen de oude vulling verwijderd was bleek de kies toch echt niet meer te redden. Ze gaan hem ook verwijderen. Ook met hetzelfde verhaal van de wortelkanaal behandeling. Ik heb de kies ook al uitgeboord gezien en de wandjes zijn dun en kwetsbaar. Ben dus erg bang dat het mis gaat bij het verwijderen. Moet nog een week wachten, maar nu al elke dag buikpijn. Je verhaal stelt me enigszins gerust (minimaal)
di, 10/31/2023 - 15:23 Permalink
Tandarts_Richa…

Denk aan uw vorige , positieve, ervaring. Als u verdoofd bent, voor welke behandeling dan ook, u voelt geen pijn alleen dat wij bezig zijn. Als een kies een wkb heeft gehad adviseer ik altijd na 6-12 maanden een kroon te laten zetten of in ieder geval een knobbel overkappend vulling. Levend hout kunt u enigszins buigen, dood hout zegt krak. Zo ook een "dode" wkb behandelde kies. Bij ongunstige krachten kan dat krak zeggen. Een levend kies is zelfs, hoe wonderlijk, enigszins buigbaar.
vr, 11/03/2023 - 23:21 Permalink
Tandarts_Richa…

Als ik verwacht moeilijkheden te hebben met een extractie stuur ik door naar de kaakchirurg. Zo waarschijnlijk ook uw tandarts. Denkt dus niet dat het te moeilijk is om zelf te doen.
za, 11/04/2023 - 21:21 Permalink
bas013

Zo, ben nu thuis, heb 8 verdovingsprikken gehad. Kies zat erg vast. Is er in stukken uitgegaan. Ik was enorm bang, gelukkig iemand meegenomen en de tandarts nam echt de tijd. Was prettig. Nu mn kaak aan het koelen. 2 paracetamol en een ibuprofin. Verdoving begint uit te werken en voel mn kaak wel. Hopelijk hesrteld het snel. Heel erg bedankt voor het advies, waardeer ik enorm.
ma, 11/06/2023 - 11:35 Permalink
bas013

@tandarts richard
U heeft me de afgelopen week echt gerust kunnen stellen. Hopelijk nu weer. Ik heb maandag dus de kies laten verwijderen. Heb 8 verdovingsprikken gehad en de tand kwam er erg moeilijk uit. Nu ben ik 5 dagen verder en zou verwachten dat de pijn verminderd. Als ik 2 paracetamol neem en 1 ibuprofin dan houd ik het 6 tot 8 uur vol waarvan de laatste 1,5 uur toch al behoorlijk pijnlijk. In de nacht is het erger. Dan voel ik toch behoorlijke pijn in mn kaak. Het tandvlees lijkt gezond te herstellen al is het gat vrij groot. Is het normaal dat het nu nog echt pijn doet? Ik zit al een week thuis. Eten is lastig, ik spoel met zoutoplossing. Maak me vooral zorgen voor het aanhouden vd pijn en ben wel blij als ik pijnstillers op heb dan is het goed te doen, nog wel gevoelig maar behapbaar. Wat is uw advies? Wat langer laten herstellen en doorgaan met pijnstilling?
vr, 11/10/2023 - 09:46 Permalink
Tandarts_Richa…

Soms komt het bloedstolsel los. Dit kan fink gevoeligheid geven. Wij praten dan over een "dry socket". Los daarvan kan het trekeen v e kies soms weken last geven afhankelijk v hoeveel moeite het gekost heeft. Bij twijfel nogmaals laten beoordelen.
za, 11/11/2023 - 10:10 Permalink