Immediaatgebit

Author:
Miracle
Posted:
zo, 02/28/2021 - 22:41
Hallo,
Sinds december heb ik een immediaatgebit en heb ik vanaf de 1e dag problemen. Veel drukpunten waardoor er natuurlijk iets wordt weggehaald, maar waardoor het gebit natuurlijk ook losser wordt en soms uitvalt.
Ik krijg in maart een rebase. Nu heb ik enkele vragen:
* Zit mijn gebit na de rebase stevig genoeg zodat hij niet meer uitvalt en vastgeplakt moet worden?
* Komt mijn gebit lager te zitten bij een rebase zodat je voortanden lager komen?
* Is er ook iets te doen aan het gehemeltegedeelte wat nu vrij achter in mijn keel zit? Is dit overigens het gevolg van het slinken van de kaken?
* Dan mijn laatste vraag en ik denk dat dit voor iedereen anders is .... ik heb veel moeite met wennen tijdens eten. Niet het eten op zich, maar meer het gevoel van dat gehemelte waar mijn tong iedere keer tegenaan slaat. Zo'n ontzettend "vol" gevoel in je mond met al dat plastic! Geduld is een schone zaak, maar valt hier wel aan te wennen? Wie heeft er een eerlijk antwoord op?
Alvast bedankt!
Tandarts_Richa…

De eerste 6 maanden na het trekken v tanden en kiezen"slinkt"de kaak het hardst. Dit zwakt de maanden erna wat af en gaat door tot ongeveer 18 maanden na het treken. Door inactiviteit en druk v h gebit "slinkt"de kaak je hele leven door. Vandaar het advies om s'nachts het gebit uit te laten.Na een rebasing/relining, zit het gebit vaster maar na verloop v tijd "slinkt "de kaak verder en komt het gebit losser te zitten. Als een rebasing op tijd en deskundig gedaan wordt hoeven de tanden niet lager te komen. Een kenmerk voor diegenen die te lang wachten met opvullen. De grens van de verhemelte is de A-lijn. De grens tussen harde en zachte verhemelte als je Aaaaa zegt. Het is belangrijk het gebit tot de A-lijn te laten lopen. Dat geeft meer houvast aan het gebit.Alles went maar geef het de tijd. Ik zeg altijd minimaal 3 maanden, soms langer . Per persoon anders. Soms went dat niet vandaar mijn advies om, indien mogelijk, je natuurlijk gebit zo lang mogelijk te behouden. Ik zeg altijd dat iemand die een ring draagt vaak niet eens meer voelt dat er een ring aan de vinger zit. Dit kan ook met een kunstgebit. Bij de meesten wordt dit een onderdeel v je lichaam.Maar aan dat advies heb je nu niets meer aan. Het boven gebit zit vaak beter dan het onder gebit omdat je in het onder gebit te maken hebt met een beweeglijke kaak, je tong en de beweeglijke wang/spieren die zorgen voor vals lucht onder het gebit. Principe v twee glasplaatjes met water ertussen: blijven plakken totdat lucht ertussen komt. Na jaren v mogelijk ellende kan ,als de kaak geslonken is tot een bepaald richtlijn, op kosten v d basisverzekering een "klik"gebit op implantaten gemaakt worden. Het is niet eerlijk maar bij sommige gecontracteerde implanteurs wordt er na 6 maanden al implantaten geplaatst. Iets wat bij de niet gecontracteerde implanteur, niet mag v d zorgverzekeraar.Laat daarom altijd minimaal 1x per jaar je gebit door een tandarts beoordelen minimaal eenmaal in de twee jaar bij een volledig gebit boven en onder. Met nog bestaande tanden of implantaten adviseer ik elke 6 maanden.De frequentie door de tandarts laten bepalen. Er gaat niets boven je eigen tanden ook al kunnen die problemen geven. Hoop dat je hier wat aan hebt, succes.
wo, 06/09/2021 - 00:02 Permalink