tand is licht drukgevoelig na val

Author:
tukkertje
Posted:
za, 05/29/2021 - 23:59
Vorige week ben ik gevallen en daarbij is van twee voortanden in de bovenkaak een stukje afgebroken. De tandarts heeft deze gerestaureerd met composiet. Van de ene tand heb ik totaal geen last, maar de andere is licht drukgevoelig bij bijten. Dit is gaandeweg de week wel iets minder geworden maar het is er nog steeds. De tand zit wel nog helemaal vast en is ook niet verkleurd. Ook heb ik geen last van warmte- of koudeprikkels. Ik merk er dus helemaal niets van, behalve wanneer ik met die tand op iets bijt, zodra ik het weer loslaat is het licht irriterende drukgevoel (geen echte pijn) ook meteen weg. Als ik op de voorkant of achterkant van de tand tik voel ik ook niets, alleen maar als ik onder op de rand tik of licht naar boven duw is er een kleine druksensatie. Het is nu precies een week geleden dat ik gevallen ben. Wat kan dit mogelijk zijn? Ik hoorde over gekneusd ligament of de zenuw die geïrriteerd is van de klap?
Tandarts-Milad…

Beste tukkertje,

Is er bij röntgenologisch onderzoek van deze tanden geen bijzonderheid geconstateerd? Als er een stukje van deze tanden is afgebroken, betekent dat, dat deze tanden een goede klap te verduren hebben gekregen en is de kans inderdaad aanwezig dat het hierbij om een kneuzing kan gaan (als er verder op de röntgenfoto's geen bijzonderheden zoals een wortelbreuk geconstateerd zijn). Het is dus belangrijk om deze tanden te blijven monitoren. Dit monitoren gebeurt in alle trauma gevallen. Mocht deze gevoeligheid niet afnemen of erger worden, raad ik je aan om een afspraak bij je tandarts te maken, om dit verder te onderzoeken.
zo, 05/30/2021 - 21:25 Permalink
tukkertje

Als antwoord op door Tandarts-Milad…

Op de röntgenfoto zijn geen bijzonderheden te zien, geen breuken of ontstekingen. Er zijn ook testen gedaan zoals met een koud staafje en de tand reageerde hierop. Mijn val is anderhalve week geleden. Over 2,5 week moet ik terugkomen voor controle. Ik heb geen pijn aan de tand behalve wanneer ik ermee op iets hards bijt, een dof soort drukpijn. Ik geef het maar even de tijd.
wo, 06/02/2021 - 16:10 Permalink