Waardoor sterven tanden af?

Author:
Shanaya12
Posted:
di, 06/01/2021 - 00:21
In 2014 stootte ik met mijn boventanden naar beneden toe tegen mijn bureau aan. Klein beetje pijn, geen stukken af. Niets aan de hand, dacht ik. Door de jaren heen zie ik een boventand echter wat gelig worden. Onderzocht door de tandarts, en het blijkt dat de zenuw teruggetrokken is, waardoor er meer dentine wordt afgezet. Prima dus, kan ik mee leven, dacht ik toen.

Sindsdien (2 jaar lang al) ben ik echter doodsbang. Door die stoot tegen mijn bureau (die verder niet veel indruk maakte) hadden er dus ook ongemerkt tanden kunnen afsterven. En ik ga keurig om de 6 maanden naar de tandarts, maar die geler wordende tand was mijn tandarts niet zelf opgevallen. Waarom zou een dode tand dan wel opgemerkt worden?

Ik ben nu uiterst voorzichtig met het wassen van mijn gezicht in de omgeving van mijn mond, voorzichtig met het afvegen van mijn mond. Ik raak in paniek als mijn tong tegen mijn boven voortanden aankomt, of wanneer mijn tong tussen mijn tanden komt, ik ben bang om te kauwen met die voortanden. Ik raak in paniek als mijn tandenborstel er tijdens het poetsen tegenaan stoot etc.

Ik heb nooit last van mijn tanden gehad, maar de afgelopen 2 jaar zijn mijn voortanden zo gespannen, dat als ik wil huilen, het voelt alsof die tanden gaan ontploffen. En dat leidt dan weer tot een nieuwe angst, want kunnen van mijn bijna willen huilen, tanden afsterven?

Ik less hier topics van mensen die vallen op hun tanden, er breken stukken af, maar de tanden sterven niet af? Hoe kan een stoot waarbij de gehele tand intact blijft dan wel afsterven?

Is er misschien iemand die mij aub kan uitleggen waardoor tanden afsterven...

Bij voorbaat dank,

Shanaya
Tandarts-Milad…

Beste Shanaya,

Ten eerste: wat goed dat je hier je zorgen uit. Ik zou je graag wat meer informatie hierover willen geven. Ons gebit kan heel veel hebben, denk maar bijvoorbeeld aan de kauwkrachten die wij dagelijks op onze tanden en kiezen uitoefenen, zonder dat er iets met onze tanden en kiezen gebeurt. Dus je hoeft echt niet bang te zijn dat je tanden en kiezen afsterven, als je bijvoorbeeld je gezicht wast of als je met een tandenborstel tegen je tanden of kiezen aankomt. Je kan ook normaal eten en goed kauwen, zonder bang te zijn dat je tanden of kiezen afsterven.

Als ik goed je bericht begrepen heb, heeft je tandarts geconcludeerd dat de tandzenuw terug is getrokken en niet dat de tandzenuw 'dood' is. Dit is in een dergelijk 'trauma' geval, namelijk het stoten van je tand tegen je bureau, niet gek. Door zo'n grote klap kan de zenuw iets geïrriteerd raken en zich vervolgens iets terugtrekken. Ook kan er extra dentine worden afgezet. Dit is een reactie van de tand ter bescherming. Zo een reactie kan ook bijvoorbeeld voorkomen bij mensen die heel erg knarsen. Daarbij zal ook de tandzenuw zich iets terugtrekken op de lange termijn.

Ik wil je hierbij dus geruststellen. Je tandzenuw zal niet doodgaan door: het wassen van je gezicht, het aanraken van je tanden met je tong etc. Maak je dus geen zorgen en geniet weer van het leven! Daarnaast kun je altijd contact opnemen met de tandarts op het moment dat je last krijgt van je tanden en kiezen en kan ernaar gekeken worden.

Ik hoop je hiermee enigszins gerustgesteld te hebben. Mocht je nog vragen hebben, kun je dat gerust laten weten.

Fijne avond!
di, 06/01/2021 - 19:51 Permalink
Shanaya12

Als antwoord op door Tandarts-Milad…

Hartelijk bedankt voor deze reactie. Het stelt mij enigzins gerust, maar het wordt mij nog steeds niet duidelijk waardoor tanden afsterven. Vandaag heb ik al 3 schrikmomenten gehad:

-Bounty reep stootte even tegen de onderkant van mijn boventanden aan
-Ik heb creme op mijn bovenlip gesmeerd, naar mijn idee net iets te hard met mijn vinger
-Ik maakte tijdens het eten een verkeerde mondbeweging waardoor ik het gevoel had dat mijn tanden naar beneden getrokken werden
-Ik duwde even met mijn tong tegen de achterkant van mijn boventanden

Maar kan door een stoot met eten, het aanraken van de bovenlip, en het maken van verkeerde mondbewegingen en duwen met je tong een tandzenuw afsterven, of maak ik mezelf onnodig gek?

Bij voorbaat dank,

Shanaya
wo, 06/02/2021 - 19:27 Permalink
Shanaya12

Als antwoord op door Tandarts-Milad…

Hartelijk bedankt voor deze reactie. Het stelt mij enigzins gerust, maar het wordt mij nog steeds niet duidelijk waardoor tanden afsterven. Vandaag heb ik al 3 schrikmomenten gehad:

-Bounty reep stootte even tegen de onderkant van mijn boventanden aan
-Ik heb creme op mijn bovenlip gesmeerd, naar mijn idee net iets te hard met mijn vinger
-Ik maakte tijdens het eten een verkeerde mondbeweging waardoor ik het gevoel had dat mijn tanden naar beneden getrokken werden
-Ik duwde even met mijn tong tegen de achterkant van mijn boventanden

Maar kan door een stoot met eten, het aanraken van de bovenlip, en het maken van verkeerde mondbewegingen en duwen met je tong een tandzenuw afsterven, of maak ik mezelf onnodig gek?

Bij voorbaat dank,

Shanaya
wo, 06/02/2021 - 19:30 Permalink
Tandarts-Milad…

Beste Shanaya12,

De zenuw in een tand of kies kan op verschillende manieren 'afsterven'. Voordat dit gebeurt, zal er eerst een irreversibele ontsteking van de tandzenuw plaatsvinden. Dit noemen wij een irreversibele pulpitis. Zo een ontsteking kan plaatsvinden door bijvoorbeeld infectie van bacteriën, bijvoorbeeld als een tand of kies diepe cariës (gaatje) heeft en niet op tijd behandeld wordt. Hierdoor kunnen de bacteriën zich naar de tandzenuw verplaatsen en voor een onomkeerbare ontsteking (lees irreversibele pulpitis) zorgen met als gevolg necrose en dus afsterving van de tandzenuw.

Een andere manier is bijvoorbeeld door een trauma, waarbij een steriele ontsteking ontstaat. Voor zoiets moet de kracht zodanig zijn dat een stuk van de kroon of de wortel van de tand of kies afbreekt. Echter gebeurt zoiets niet bij de door jou bovengenoemde voorbeelden.
zo, 06/06/2021 - 17:07 Permalink
Shanaya12

Als antwoord op door Tandarts-Milad…

Ik begrijp het. Maar doordat ik zo gespannen ben over mijn tanden, heb ik vaak dat als ik lach of huil dat mijn bovenvoortanden heel gespannen voelen, alsof ik de tanden los lach. Het voelt dan strak en pijnlijk. Ik denk dan dus gelijk weer aan dat de zenuw hiervan af kan sterven. Maar als ik het goed begrijp, kan dat dus niet?
zo, 06/06/2021 - 19:32 Permalink