Hoe snel gaat paradontitis?

Author:
Karinx
Posted:
zo, 03/07/2021 - 19:39
Ik ga al vanaf kinds af aan twee keer per jaar naar de tandarts. De laatste jaren ga ik ook twee keer per jaar naar de mondhygieniste. Elke keer een behandeling van een half uur en klaar. Vorig jaar werd ik met spoed eigenlijk doorverwezen naar de paradontoloog. En daar bleek dat ik ernstige paradontitis heb en bij twee ondertanden 80% botverlies. Ik ben me kapot geschrokken. Kan dit in een half jaar zo verslechteren of had de tandarts dit eerder moeten zien? Er is een half jaar eerder wel gesproken over een cosmetische behandeling voor wat terug getrokken tandvlees bij de paradontoloog, maar dat het toch zo ernstig was hebben ze nooit gezegd. Ondertussen ben ik meer dan €2000 armer door de rekening van de paradontoloog en ik vraag me toch af of ik het kan verhalen op mijn tandarts.
vV

Als antwoord op door Karinx

wellicht wel ja....klinkt alsof er toch met oogkleppen op naar gekeken is... Maar zo zonder fotos (ook oude erbij) en nog meer info is dit lastig beoordeelbaar. Dan kan je beter toch eerst even navragen bij huidige behandelaar hoe lang dit al speelt, en een kopie dossier opvragen bij de tandarts (zonder reden waarom aan te geven). dan zou je met de tandarts in gesprek kunnen erover, en vandaar verder kijken.

wo, 03/17/2021 - 12:38 Permalink
Karinx

Als antwoord op door vV

Ik heb mijn dossier opgevraagd, maar ik krijg alleen mijn clientenkaart. Daar staat in dat ik in 2016 al kaakbotverlies heb. Maar dat is nooit genoemd. Ze hebben het over gingvitis. In 2019 hebben ze een opmerking gemaakt over een paradontoloog. Maar dat was meer om een tandvleescorrectie uit te voeren. Mijn gebit kan toch niet in een half jaar tijd zo snel achteruit gaan. Toen ik vroeg naar het terugtrekkend tandvlees, kreeg ik te horen dat ik te hard zou poetsen. Maar achteraf gezien was dat al jaren geleden dus paradontitis. Wat kan ik het beste doen? Ze blijven maar zeggen, dat ze in 2019 al het aangegeven hebben, maar volgens mijn paradontoloog kan het niet in zo’n korte tijd zo hard gaan. Ik wil best mijn kaart doorsturen, misschien dat iemand er wat mee kan om advies te geven.

wo, 03/31/2021 - 14:54 Permalink