Er is niets aan de hand?

Author:
kluun1985
Posted:
ma, 02/15/2021 - 14:59
Hoi allemaal,

Ik zie al een paar jaar dat mijn bovenvoortand lichtgeel is verkleurd. Ongeveer 1,5 jaar geleden gaf ik dat bij mijn tandarts aan. Die liet wat testen en foto's erop los en concludeerde dat het zenuwkanaal compacter is geworden door trauma/beugel oid. Bijv door een tik tegen de tand? Dit was geen probleem verder.

In januari vorig jaar tikte ik met mijn tandenborstel tegen diezelfde tand, de volgende dag (na het slapen) deed die tand zeer. Gelukkig had ik een controleafspraak de week daarop. De tandarts was niet onder de indruk van die tandenborstel tik. Gerustgesteld naar huis, maar inmiddels deden al mijn 6 bovenvoortanden pijn. Dus weer terug naar de tandarts. Weer allerlei testjes (tikken, watjes, foto), conclusie wederom niets aan de hand. De voortand is niet dood, maar gewoon actief, enkel het zenuwkanaal is teruggetrokken. Wel gaf de tandarts aan dat de tanden aan het verschuiven zijn naar de oude positie (ik heb ooit een beugel gehad). MAAR de pijn dan? Klem of knars ik? Volgens de tandarts kan dat niet, want mijn bovenvoortanden kunnen met geen mogelijkheid op de ondertanden. De bovenvoortanden staan daarvoor te ver naar voren en zijn niet zo lang. Weer naar huis. En de pijn is 2 dagen weg. Daarna kwam het weer terug.

Nu zit ik dus met de situatie dat mijn tandarts zegt: 'Niets aan de hand" maar ik heb wel pijn, al meer dan een jaar dus. Met pijn bedoel ik dat die 6 bovenvoortanden heel stijf aanvoelen. En vooral van de lichtgeel gekleurde tand heb ik last. Als ik bijvoorbeeld een keer iets te hard met water mijn mond na het poetsen spoel, dan doet die lichtgele tand even pijn, doordat het zo strak aanvoelt. Vanochtend deed ik mijn mond even wijd open dan voelt het alsof die tand door de druk getrokken wordt. En dat leidt bij mij tot paniek. Stroomt er wel bloed naar die tand(en) als ze zo stijf aanvoelen?

Ik weet niet wat ik moet doen. Ik denk inmiddels aan een abces. Maar de symptonen, kloppende pijn, koorts, gevoeligheid etc heb ik niet. Ook kan ik gewoon rustig slapen. Het is dus echt alleen een druk/stijf gevoel en dat leidt tot pijn. Overigens voelen de tanden ook geïrriteerd aan. Ik begrijp mijn tandarts. Er zit geen gaatje (die heb ik sowieso niet) en als de tand niet dood is, zou er eigenlijk geen ontsteking/abces kunnen optreden?

Heeft iemand enig idee wat verder stijve pijnlijke tanden kan veroorzaken?

Bij voorbaat dank,

Kluun
Saria

Als antwoord op door Lieneke

Hi, wat je beschrijft kan ook aan pms/menstruatie liggen. Klinkt misschien gek, maar teeth shifting, drukkende tanden, pijnlijke tanden, tandvleesontsteking is wel een symptoon.

Ongeveer een week voor mijn menstruatie krijg ik zware tanden en dit zet door tot ongeveer na mijn ongesteldheid. De pijn trekt dan ongeveer 1,5 week weg (druk niet helemaal helaas, dat zou ook gek zijn na 2 weken zware druk) en komt dan weer terug.

Waarmee het te maken heeft? Bloedtoevoer? Of misschien verschuiven tanden zelf al, maar wordt dit versterkt door menstruatie? Het is niet een heel bekende symptoom, maar google er eens op. Genoeg artikelen.
do, 02/18/2021 - 12:50 Permalink