Fobie, angst, virtual reality exposure, tips?

Author:
M.
Posted:
do, 02/11/2021 - 20:34
Hoi allemaal.

Graag wil ik mijn verhaal kwijt met betrekking tot mijn angst voor de tandarts. Vooral om erover te leren praten en eventueel erkenning te vinden bij andere lezers. Ik ben een jongedame van 22 jaar, sinds 2 jaar afgestudeerd als verpleegkundige en werkzaam als wijkverpleegkundige. Sinds jongs af aan ben ik geen fan van de tandarts geweest. Vroeger ging ik altijd met mijn ouders naar een controle, later alleen. De afgelopen jaren was dat iedere 6 maanden met steeds meer lood in mijn schoenen. Nu ben ik sinds eind 2019 niet meer voor controle geweest en is de angst zo erg dat ik er dagelijks mee bezig ben. Zelf denk ik dat het een fobie is, omdat ik de tandarts nu ga vermijden maar heel goed inzie dat dat niet de juiste manier is. Ik heb nooit iets traumatisch meegemaakt en heb altijd al mijn huidige tandarts gehad. Een aardige, begripvolle man waar ik absoluut niet weg wil als patiënt. Ik heb in de zomer van 2020 nog een gesprek met hem gehad en de situatie uitgelegd. Ook al was dat heel fijn, voel ik me nu echt ontzettend machteloos. Ik ben vooral bang dat er iets aan de hand zal zijn (ook al is het maar een klein gaatje). Ik heb vrijwel een probleemloos gebit gelukkig en ik zorg er overmatig goed voor om te voorkomen dat er problemen ontstaan. Dagelijks ben ik angstig, denk ik aan het moment dat ik weer voor controle moet. Of de dag dat ik een keer opsta met kiespijn en te bang ben om dit toe te geven en het te laten behandelen. Ik vind het vreselijk als mensen naar mijn mond kijken, dus zeker als iemand in mijn mond kijkt zoals een tandarts. Ik schaam mezelf enorm en op twee mensen na weet niemand dat ik hiermee zit. Mijn tandarts gaf aan dat er heel veel mensen angstig zijn maar ik hoor hier nooit iemand over. Wel van mensen die zenuwachtig zijn maar dat zal 95% van de mensen hebben denk ik, wat ook niet meer dan normaal is. Ik zie uiteraard wel de enorm hoge cijfers van mensen met (extreme) tandartsangst. Ik ben daarom benieuwd of mensen mijn angst herkennen, vooral mensen van mijn leeftijd? Bang voor problemen in de mond, moeite met het loslaten van controle, panisch voor mensen die in je mond kijken/beoordelen, schaamte en bang voor een eventuele behandeling. Ik wil weer netjes om de 6 maanden voor een controle gaan, met hooguit wat zenuwen. Nu heb ik nachtmerries en lig ik er wakker van. Ik wil uit die vicieuze cirkel, want vermijden gaat het alleen maar erger maken. Dat zie ik heel goed in. Alle nuttige tips zijn welkom. Ik heb al EMDR therapie geprobeerd, behandelingen bij een psycholoog en een e-health cursus over angst voor de tandarts. Omdat dit allemaal gericht is op angst voor bepaalde behandelingen of trauma's, heeft dat helaas nog niet geholpen. Ik overweeg een verwijzing naar het SBT voor Virtual Reality Exposure Therapy maar vind dit een grote stap. Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik dat ook graag.

Liefs,
Angsthaasje
Lieneke

Hoihoi,
Dank voor je eerlijke verhaal.
Zelf coach ik mensen met tandartsangst. Ik kan me voorstellen dat met jouw achtergrond je ook vaak te maken krijgt met mensen die angst hebben. Hoe help je hen? Kan je dit naar jezelf vertalen? Zou je het bijvoorbeeld in kleine stapjes voor jezelf kunnen opdelen? Wat heb je nodig, denk je?
di, 02/16/2021 - 14:07 Permalink