Vraag voor een Tandarts | Belangrijk | Durf enkel online te delen

Author:
Anoniem_1991_n…
Posted:
wo, 01/13/2021 - 15:35
Hallo,

Ik ben een jongedame van 29 jaar oud - en ik zit momenteel met een groot probleem, waar ik mij helaas ook erg voor schaam (vandaar dat ik het eigenlijk niet met mijn eigen tandarts wil delen).

Ik heb (al zeg ik het zelf) een erg mooi gebit. Ik heb witte tanden, eet veel groente / fruit, nagenoeg nooit gaatjes - en bovendien staan mijn tanden recht. Ik krijg met grote regelmaat van mensen te horen dat ik enorm mooie tanden heb - en dat zou ik graag zo houden (ik verzorg het ook erg goed, veel poetsen, flossen, mond waters etc.).

Echter, ik zit sinds een anderhalf jaar met een gevoelig probleem. Sinds mijn 18e heb ik enkele keren drugs gedaan - en naarmate de tijd vorderde, werd dit gebruik steeds meer. Sinds anderhalf jaar, is het drugsgebruik min of meer oncontroleerbaar geworden. Er speelt nu dus een verslavingsproblemaiek (waar ik mij overigens erg voor schaam, maar helaas is dit de waarheid). Ik gebruik het middel: Amfetamine (oftewel, bekend als Speed). Ik weet dat dit een enorme aanslag is voor het gebit, aangezien je minder speeksel aanmaakt (gevolg is een droge mond). Nu heb ik zelf niet vaak een droge mond (voelbaar), maar ik ben onwijs bang dat mijn gebit in de loop van de tijd gaat aftakelen (wat ik dus ABSOLUUT niet wil).

Ik heb hulp gezocht bij een verslavingskliniek- en ik ben momenteel (ambulant) in een proces om af te kicken. Ik gebruikte het circa 3 keer in de week, en nu soms langere periode niks meer.. maar zoals velen wellicht weten, is verslaving: 1 stap voorwaarts - en 3 stappen terug.
Kortom, hoe graag ik ook wil afkicken, helaas heb ik nog steeds terugvallen.

Ik ben ook enorm bang, dat het mij nooit gaat lukken..
En met wellicht een slecht - en bovenal lelijk gebit tot gevolg (ook al heb ik juist zulke goede genen voor mijn gebit). Dat maakt het extra bitter..

Nogmaals, ik heb hulp en wil graag afkicken (ben er ook druk mee bezig), maar wat kan ik doen, als ik een terugval heb, en mijn tanden + speeksel zo goed mogelijk wil beschermen tegen het bekende effect van de droge mond?

Ik heb zogenoemde “na-maak speeksel” gekocht bij de apotheek, welke een droge mond behandeld..
Dat smaakt een beetje naar tandpasta en daar wordt de mond weer natter van. Maar geen idee of dit helpt tegen het beschadigende effect van de amfetamine?

Dit product heet; “Biotène - oral balance - creme”.

Kan iemand (die hopelijk tandarts is) mij een advies geven via dit forum? Ik hoop dat ik niet te veel gemene feedback krijg van mensen, die weinig begrijpen van het gebit - noch verslaving.. het is namelijk al moeilijk genoeg, om hier mee te dealen. Ik ben er zelf namelijk ook niet blij mee.
Ik hoop dus op respectvolle reacties.

Kortom, mijn vraag is; hoe kan ik mijn gebit beschermen / helpen, als ik mogelijk weer een terugval heb.. zodat mijn gebit sterk - en mooi blijft (zoals het momenteel nog is).

Alvast enorm bedankt - en ik hoop op een reactie.

Groeten, Anoniem
vV

even advies: deel dit gewoon met je tandarts... Wanneer er dingen misgaan erdoor is die ook niet gek, die snapt dan ook wel waar het van komt. En dan is er de mogelijkheid extra op preventie in te steken, begeleid. ik heb veel (voormalig) verslaafden in de praktijk, die zijn mbt gebit echt het beste af met eerlijkheid erover.
do, 01/14/2021 - 12:15 Permalink
Lieneke

Dankjewel voor je eerlijke verhaal. Speed is inderdaad zeker niet goed voor je gebit. De monddroogte inderdaad, die je beschrijft, maar vaak gaat het ook gepaard met flink klemmen en tandenknarsen. Het product dat je gebruikt is enkel ter gerief. Je hebt het idee dat je mond wat vochtiger is, maar helaas heeft het geen beschermende werking zoals naturel speeksel. Ook ik zou je aanraden om naar de praktijk te gaan. Wellicht naar een centrum voor bijzondere tandheelkunde waar ze ook wat meer psychogische achtergrond hebben. Je hebt waarschijnlijk meer/vaker fluoride nodig en begeleiding in je poetsmethode. Succes en hou vol!
di, 01/19/2021 - 14:54 Permalink
Anoniem_1991_n…

Als antwoord op door Lieneke

Dankjewel voor de fijne reactie allereerst! Ook enorm prettig dat je feedback hebt kunnen geven inzake de “mondcreme”. En waarop ik wellicht meer moet focussen (fluoride en poetsmethode). Ik denk ook dat ik het morgenochtend ga bespreken met mijn tandarts, ook al baal ik erg van mijn probleem.. ik heb morgenochtend namelijk een afspraak voor halfjaar-controle.

Inderdaad een goed advies om me te wenden tot bijv. z’n dergelijke praktijk. Ik heb nu al even een tijd geen amfetamine gebruikt, dus ik hoop dat ik dit nog langer volhoud, zonder terugval!
di, 01/19/2021 - 15:38 Permalink