Blootliggend kaakbot na extractie verstandskies?

Author:
lady1995
Posted:
di, 01/12/2021 - 15:52
Beste allemaal,

Ik ben momenteel ten einde raad. Afgelopen vrijdag is mijn verstandskies linksonder verwijderd. De ingreep was zo gedaan. Er hoefde niet geboord of degelijke te worden. Echter kreeg ik natuurlijk na de uitwerking van de verdoving wel last van napijn.

Ik heb de dag van de ingreep gebruik gemaakt van paracetamol en ibuprofen 400mg. Dit hielp op zich prima. De ochtend erna kwam echter veel meer pijn. De pijnstilling deed weinig. Met de SEH heb ik overlegd en kreeg ik ibuprofen 600mg om naast het maximum paracetamollen te gebruiken. De zwelling is trouwens alle dagen minimaal geweest en ik heb geen koorts. Wel krijg ik mijn mond minder ver open en eten is niet makkelijk.

Op de nacht van zaterdag op zondag werd ik s nachts wakker met verschrikkelijke pijn. Wederom heb ik de SEH gebeld. Die maakte mij duidelijk dat dag 2 en 3 het ergste zijn. De zaterdagochtend hield ik het echt niet, dus ben ik naar de dienstdoende tandarts geweest. Deze heeft de wond gespoeld. Er was geen sprake van een ontsteking wel een lichtelijke irritatie. Er werd ook duidelijk gemaakt dat ik mede door mijn kaakgewrichtsklachten, waarvoor ik een splint draag, de napijn erger kan zijn.

Nu kreeg ik zondagnacht echter zoveel pijn en aangezien ik weer op de maximale dosis pijnstilling zat, belde ik alweer de SEH. De arts heeft oxycodon 5mg voorgeschreven welke ik 2x daags mag innemen. 's nachts heb ik dit dan ook opgehaald. Elke dag wordt de pijn dus meer ondragelijk.

Vannacht werd ik weer wakker, oxycodon en paracetamol hielp niet tegen de kloppende pijn van mijn wond. Deze pijn straalt ook uit richting mijn oor en keel. Alweer belde ik de SEH. Ze hadden geen kaakchirurg aanwezig. Advies was om vanochtend de poli te bellen voor een afspraak.

Dit deed ik en vanmiddag kon ik langs. De wond is volgende de arts niet ontstoken. Wel zaten er wat etensresten in de wond. Dit is gespoeld. Vervolgens is een jodium gaasje in de wond geplaatst. Dit vond ik bijzonder, aangezien mijn wond de vrijdag gehecht werd met oplosbare hechtingen. Ik snap dus niet hoe het kan dat ik ondanks de hechtingen nu een gaasje heb gekregen? Volgens de arts hebben de kaakgewrichtsklachten weinig te maken met de pijn in de wond zelf. Bij aanraking van de wond schreeuw ik het al bijna uit.

Het gaasje plaatsen deed enorm veel pijn. Ik kreeg daarna te horen dat wellicht kaakbot blootligt en dit veroorzaakt de pijn. Ik vraag mij af hoe dit kan en of dit gebruikelijk is? De arts was helaas snel weg, waardoor ik dit niet kon vragen. Tevens was ik ook overstuur vanwege de pijn. Ik kreeg te horen dat ik nu ook ibuprofen in combinatie met oxycodon en paracetamol mag gebruiken. Dit ga ik ook zeker doen. Ik slaap al 3 nachten niet door de pijn.

Komende vrijdag wordt het gaasje verwijderd. Kunnen jullie mij meer over blootliggend kaakbot i.v.m. trekken van een verstandskies vertellen? Er is namelijk ook geen ontsteking aanwezig. Dus ik begrijp het niet helemaal.

Graag hoor ik het! Bij voorbaat dank.

Groet,
Sabrina