Al jaren tanderosie.

Author:
FrankV
Posted:
wo, 01/06/2021 - 23:02
Ik ben 32 en reeds 10 jaar is vrij forse tanderosie vastgesteld door de nieuwe tandarts die ik toen had. In mijn tienerjaren en ook de eerste jaren daarna dronk ik, met name in het weekend, erg veel cola. Denk aan een fles per avond. Dit in combinatie met veel zoetigheid en ongemerkt Knarsen in mijn slaap hebben hun sporen nagelaten. Helaas heeft mijn tandarts die ik vanaf mijn jeugd had mij hier nooit op gewezen.

Nu ga ik dinsdag, na tien jaar, weer naar een nieuwe tandarts. Ik ben de afgelopen jaren wel braaf naar de tandarts geweest die de schade heeft vastgesteld. Ik ben heel erg bang wat de nieuwe tandarts gaat zeggen. Ik gok dat in mijn bovenkaak weer een of twee kiezen hersteld moeten worden. Ik heb ondertussen veel kiezen gevuld met composiet.

Sinds de diagnose heb ik een knarsplaatje. Daarnaast drink ik nauwelijks cola meer (eens per twee weken een blikje, als het kan met een rietje). Daarnaast drink ik af en toe een biertje of wijntje , maar ook dit is maximaal eens per week. Tevens poets ik netjes 2 keer per dag met proglasur, ben ik met ragers aan de gang en ga ik elke 6 maanden naar de tandarts.

Ik ben echter als de dood om mijn gebit te verliezen. Zo erg zelfs, dat ik soms droom dat mijn tanden een voor een uitvallen.

Ik ben nog maar 32 en mijn gebit is nu al waardeloos. Hoe realistisch is het om nog lang met dit gebit te doen? Wat is de prognose daaromtrent?

Daarna is het me niet duidelijk wat nog wel en niet mag. Mag ik bijvoorbeeld nooit meer een glas cola aanraken, of een biertje drinken of is dit bijvoorbeeld eens per week wel mogelijk?

Hoewel ik aan het verleden weinig meer kan doen, kan ik de spijt heel moeilijk loslaten... ik baal zo erg van mezelf.
Lieneke

Als antwoord op door FrankV

Sorry, ik reageer inderdaad laat. Ik denk dat je een beetje als richtlijn zou kunnen aanhouden dat je niet vaker dan zo'n 6 keer per dag iets eet/drinkt. Binnen die 6 keer probeer je natuurlijk gewoon normaal gezond te eten/drinken. Je kunt er vanuit gaan dat vrijwel alles slecht voor je tanden is. Water en melk kan je wel onbeperkt drinken. Ennn.....je hebt geluk...ook bier! Althans, gewoon bier, liefst bruin bier. Ik merk dat biertjes zoals Radler ook erg zuur zijn. Als ik die neem, heb ik de volgende dag last van mijn tanden. Als je een keertje een wijtje wilt, doe er dan een glas water naast.
Hoe 'vatbaar' je precies bent voor erosie is per persoon afhankelijk. Als je inderdaad knarst/klemt dan kunnen je tanden ook wat minder hebben aan zoet/zuur. Als je minder (goed) speeksel hebt ook. Ook je poetsmethode kan meespelen; als je te hard poetst, slijten je tanden ook af.
Het lijkt me het beste als je je goed laat begeleiden door een mondhygienist en daar je vragen aan stelt. Daar zijn ze voor...
di, 01/19/2021 - 14:31 Permalink