Wat betekent dit? Medische termen in verslag

Author:
Anoniem (niet gecontroleerd)
Posted:
di, 11/24/2020 - 17:54
Hallo!

Ik ben niet zo thuis in deze medische termen. Kan iemand me vertellen wat hier staat?
Onder lokale verdoving werd het element 46 verwijderd na decolleren mucoperiost en bottrepanatie. Grondige curettage ostitishaard en verwijderen cyste.

Ik zag na de ingreep ook een verslag mbt staalafname die gecontroleerd werd door anatomo-pathologie en cystologie.
Hierbij staat het volgende:
MACROSCOPIE:
Verschillende fragmenten van 1,2 x 0,7 x 0,6 cm.
MICROSCOPIE:
Het histologisch preparaat toont doorsneden doorheen een cyste. De cystewand bestaat uit
een meerlagig plaveiselepitheel. Dit vormt onregelmatige uitlopers in de onderliggende
wand. De wand bevat een dens gemengd ontstekingsinfiltraat.
BESLUIT:
Beeld passend bij een radiculaire cyste

Waarom wordt dit onderzocht? Ik wist niet van een staalafname en de bedoeling ervan.

Hartelijk dank.

Mvg
Silke
Mina Dental Team

Beste silkedp,

Ze hebben de kies rechtsonder bij u verwijderd omdat hier een cyste onder zat. De cyste is ook verwijderd.
In het bot van de kaken kunnen meerdere soorten cysten voorkomen. De één erger dan de ander. Om een onderscheid te kunnen maken, kan onder andere een staalafname, een monster, worden genomen om het weefsel te onderzoeken.

Uit het onderzoek is voortgekomen dat het bij u om een radiculaire cyste ging. Dit betekent dat er ooit een wortelpunt ontsteking heeft gezeten bij uw kies. Deze ontsteking is door een botbegrenzing omgeven waardoor het een cyste is geworden die opgevuld is met vocht en ontstekingsweefsel.
wo, 11/25/2020 - 21:44 Permalink