vraag over aanvraag bugdet bijzondere tandheelkunde

Author:
d9999
Posted:
di, 10/27/2020 - 20:58
Hallo iedereen,

Zouden jullie me kunnen helpen met de volgende vraag?

Ik heb mijn onderkiezen behoorlijk versleten (tot circa 2mm) door tandenknarsen. Om dit te laten restaureren/opbouwen zou ik in principe in aanmerking komen voor een budget bijzondere tandheelkunde. (ik weet niet of het corrigeren van de stand van mijn voortanden, die te ver naar achter staan en dus een wat strakke beet veroorzaken, wat dus voor extra kaakspanning zorgt, ook onder dit budget zouden zijn gevallen. En of het restaureren van de slijtage aan die tanden er tevens onder zou vallen).
In een ver verleden hebben de 3 achterste kiezen aan beide kanten van de onderkaak vullingen gekregen omdat er gevoeligheid optrad. Dit betreft dus geen opbouw en dergelijke. En ik meen ook dat sommige van die vullingen zijn geplaatst in verband met het hebben van gaatjes.

Nu ben ik in een hevig conflict met deze tandarts geraakt. En nu beweert hij achteraf dat hij het nog even gecheckt heeft en dat het klopt dat hij voor deze behandeling geen aanvraag budget bijzondere tandheelkunde heeft gedaan omdat deze volgnes hem zou worden afgewezen omdat er reeds een restauratie aan die onderkiezen zou hebben plaatsgevonden. Ik vind sowieso de term restauratie wat groot uitgedrukt. Het betreft vullingen waarvan sommige nagenoeg zeker zijn geplaatst vanwege het hebben van een gaatje.

Mijn vraag is of zijn bewerking klopt, want ik vertrouw hem niet meer.

Hartelijk dank alvast!

Met vriendelijke groet,

D999
d9999

Als antwoord op door vV

Heel erg bedankt voor uw reactie, ik ben er heel blij mee. Ik had al zo'n vermoeden dat het niet klopte. Hij zei het ook op een manier waaruit ik kon opmaken dat hij dat niet voorafgaand aan de behandeling had uitgezocht, maar achteraf. Ik ben u echt heel dankbaar want de man loog de boel gewoon bij elkaar. Had nog een kleine vraag, wordt een beetverhoging aan alleen de onderkiezen met een hoogte van 1.75mm doorgaans beschouwd als een forse verhoging? Hij had ook commentaar op dat ik het een forse verhoging noemde.
za, 10/31/2020 - 02:33 Permalink
d9999

Als antwoord op door vV

Mag ik u vragen wat bedoelt u met ja? Ik neem aan dat u daarmee bedoelt dat het fors te noemen is? ik kreeg een heel verhaaltje over dat het allemaal wel mee viel qua fors, ook omdat het alleen de onderkiezen betrof, ik vind 1.75mm best veel.
De oude data zijn er nog, ik heb er ook foto's van. Mag ik u tevens vragen of het inderdaad klopt dat aantekeningen in het dossier, ook de aantekeningen die op prive zijn gezet niet achteraf bijgewerkt of verwijderd kunnen worden?

Heel erg bedankt alvast!
za, 10/31/2020 - 13:21 Permalink
vV

Als antwoord op door d9999

aantekeningen in dossier kunnen , wel afhankelijk van programma, achteraf bijgewerkt worden, maar het programma logt dat wel. Dat log is volgne smij alleen voor de software leverancier toegankelijk,dat moet bij een discussie erover dus wel ook opgevraagd worden.

slijtage vindt nooit alleen aan 1 kant plaats. beide kanten slijten, dus aan bovenzijde is wanneer dat onbehandeld is best een inschatting te maken over totale slijtage b en o samen.

die fotos is mooi. alles helpt.

Een aanvraag indienen is best veel werk, als je het gelijk op de goede manier doet. Meer werk dan het tarief wat ervoor staat. En soms moet je wel ook nog , bij een afwijzing, bezwaar maken of in overleg met de adviserend tandarts.

Veel tandartsen hebben daar geen zin meer in. Maar die moeten dan vind ik doorsturen naar een CBT, niet zelf gaan klussen en pateint zelf laten betalen terwijl er wel een aanspraak op de regeling bestaat.
za, 10/31/2020 - 18:33 Permalink
d9999

Als antwoord op door d9999

Ik vind het interessant..Geen prijsopgave gehad..Hoe het blijkt te zitten wat betreft het budget bijzondere tandheelkunde..Ik kon het dossier opvragen want dat kon achteraf niet veranderd worden. Dat valt bij deze tandarts nog te bezien wat mij betreft. Hij vertoonde ook weinig schroom toen ik een leugentje hier en daar blootlegde voor hem..met het KNMT erbij. Ik had sowieso hoogstwaarschijnlijk beter af geweest onder behandeling te gaan bij het CBT ipv bij deze tandarts. Ik schat in dat het CBT neigt meer aandacht te schenken aan de persoon die ze ingrepen laten ondergaan, en dat ze ook met meer aandacht ingrijpen als ingrepen nogal slecht blijken aan te komen. Mijn dossier schreeuwde om enige voorzichtigheid, ben echter met eenzelfde snelheid behandeld als waarmee dit soort details zijn gegaan.

Mijn dank is groot voor uw feedback!
zo, 11/01/2020 - 02:28 Permalink