Kiezen slijpen of bitje

Author:
MvG
Posted:
do, 09/17/2020 - 16:44
Hallo allemaal!

Laatst constateerde mijn tandarts dat mijn tanden en kiezen flink los zitten. Dit komt zeer waarschijnlijk door dat ik in mijn slaap mijn kiezen op elkaar klem. Ook word ik regelmatig wakker doordat ik op mijn tong bijt.
Nu stelde mijn tandarts voor om mijn kiezen in te slijpen. Mocht dit niet helpen dan zouden ze kunnen kijken voor een op maat gemaakt plaatje/bitje voor snachts.
Nu lijkt mij het fijner om eerst te kijken naar een plaatje of bitje in plaats van het slijpen van mijn kiezen. Dit is immers onomkeerbaar. Toch blijft mijn tandarts bij haar eerste advies.
Ik vraag me af hoe jullie er over denken, eerst slijpen of eerst een bitje?

Groeten M
Mina Dental Team

Beste MvG,

De meest gangbare behandeling bij klem/knars problemen is toch wel het aanmeten van een stabilisatie opbeetplaat (bitje), daar dit geen boren/slijpen aan de tanden behoeft.
Dus ik zou u adviseren om eerst een bitje aan te laten meten.
wo, 10/21/2020 - 17:20 Permalink
vV

Als antwoord op door Mina Dental Team

zijn er vab het knarsen ook klachten als hoofdpijn ed? los daarvan zou ik zeker gezien het verkeerde tonggedrag ook zeker een orofaciaal fysio consulteren. Gaan slijpen waar er al slijtage is vind ik geen optie, is alleen maar symptoombestrijding, en resultaat is waarschijnlijk ook maar tijdelijk.
wo, 10/21/2020 - 21:07 Permalink
Lieneke

Nu al gaan slijpen is echt not done. Wellicht wel kijken naar hoe je tanden op elkaar passen en wellicht juist opbouwen of verschuiven ipv afbreken. Probeer in elk geval om overdag alles heel goed te ontspannen; net ver genoeg zodat je mond niet openvalt. Een orofaciaal therapeut kan je absoluut helpen. Ik weet niet hoe lang die nog open blijven. Anders kan je iemand binnen je huishouden vragen om voor je te gaan staan, je kin beet te pakken en deze te proberen (zachtjes) te bewegen. Probeer deze beweging niet tegen te houden maar toe te laten.
di, 10/27/2020 - 11:36 Permalink
Gijsss089

beetplaatje zeker eerst doen... glazuur gaan slijpen is niet echt verstandig lijkt me.. heb je veel stress? hoe is je beet als je je tanden op elkaar zet? tandenknarsen is nog steeds een beetje een raadsel maar een correcte beet schijnt te helpen. heb je wel iemand voor nodig die dit goed voor je kan aanpassen met een t-scan. google het even zou ik zeggen
vr, 11/27/2020 - 21:56 Permalink