Prothese

Author:
1977merc
Posted:
ma, 10/12/2020 - 18:26
Van het weekend een prothese gekregen hiervoor zijn me boven tanden getrokken en meteen een prothese geplaatst. Nou heb ik na 24uur de prothese eruit gehaald en gespoeld en met pijn en moeite weer terug erin gekregen wat een verschrikkelijk gevoel is dat nu het nog zo een pijn doet.

Nou heb ik alleen last van druk pijntjes dus qua pijn valt het mee. Het enige wat ik heel erg heb is dat er vocht in me prothese komt en zodra ik me prothese aandruk met me tong of kiezen dan komt dit vocht ertussenuit en dat stinkt zo erg dat ik er af en toe misselijk van wordt. Ook net even prothese eruit gehaald en opnieuw gespoeld kwam een lucht uit waar ik van moest kokhalzen zo erg. Is dit normaal gaat dit vanzelf over na een aantal keer goed spoelen? Kan ik misschien met wat anders spoelen dan zout water?
Het lijkt mij gewoon op wondvocht wat vrij komt en in de prothese blijft zitten al begin ik te twijfelen of er niet een ontsteking zit zo erg stinkt het.
Mina Dental Team

Beste 1977merc,

Het advies bij een prothese die direct na het trekken van de tanden, in de mond wordt geplaatst is om deze 24 uur in te houden. Dit heeft u ook netjes gedaan.
Echter, u voelt nog drukplekken die weliswaar qua pijngraad meevallen. Ook heeft u bij de prothese enorme last van vochtophoping.

Ik zou u adviseren een controle in te plannen bij uw tandarts. Bij het plaatsen van een dergelijke prothese is het namelijk doorgaans gebruikelijk deze de dag na de plaatsing van de prothese in te plannen. De tandarts kan uw prothese dan afspoelen en de eventuele drukplaatsen verwijderen. Ook kan de tandarts beoordelen of de vochtophoping afwijkend is.
wo, 10/21/2020 - 16:37 Permalink
Lieneke

Wonden kunnen sowieso een tijdje niet zo lekker ruiken. De een ervaart dat meer dan de ander. Er kan ook sprake zijn van een alveolitis; ontsteking van de extractiewond. Maar dan zou je echt wel pijn hebben. Inderdaad goed spoelen en de prothese ook goed schoon maken. Heb je daar instructies voor gekregen? Mocht je het niet vertrouwen, bel dan gewoon je tandarst.
di, 10/27/2020 - 11:12 Permalink
1977merc

Inmiddels is de geur weg en ben ook voor controle geweest alles zag er goed uit dus dat is fijn. Ook is de pijn weg er zijn al wat drukplekken weggehaald waardoor die wat lekkerder zit.

Waar ik nog wel tegenaan loop is dat het eten nog niet lekker gaat bij te harde stukjes eten en dan heb ik het al over een korstje van een stuk brood dan doet dit pijn kan dit opgelost worden door de prothese nog meer aan te passen of wordt dit vanzelf minder?
Ook is het praten nog erg lastig krijg het slissen er maar niet uit zijn hier nog tips voor?
wo, 10/28/2020 - 09:25 Permalink