Te grote rager gebruikt - hoe erg is dit?

Author:
Sam92
Posted:
vr, 10/16/2020 - 19:19
Beste forumleden,

Een tijd geleden ben ik op advies van mijn tandarts begonnen met het gebruik van ragers. Dit i.v.m. iets te grote pockets bij mijn kiezen. Volgens de tandarts kon ik het beste kiezen voor 'de kleinste maat' (hij gaf geen verdere instructies). Ik vond een borsteltje van 1.9mm dik in de veronderstelling dat dit de kleinste maat was. Dit paste prima tussen mijn kiezen... behalve de achterste twee bovenin (links en rechts). Deze staan erg dicht op elkaar en soms krijg ik het flosdraad er al bijna niet tussen.

Ik kreeg de rager er hier met moeite tussen en het deed veel pijn. Maar omdat er overal op internet staat dat het in het begin vaak pijn doet en stroef gaat (en dit mijn meest ontstoken kiezen waren) ging ik ervan uit dat dit normaal was en zou verbeteren. Echter na 3 weken bleven deze kiezen toch pijn doen/bloeden bij het rageren. Het voelde alsof de haartjes door mijn tandvlees heen schoven i.p.v. erlangs. Ik ben toen gestopt met het rageren van die twee kiezen. Ze worden nog wel geflost. Vanwege covid nam mijn tandarts toen alleen nog maar spoedgevallen aan dus ik ben op dat moment niet langsgegaan om te checken of alles nog oké was.

Nu kwam ik er vandaag achter dat er dus toch nóg kleinere ragers bestaan van maar 0.4mm. Waarschijnlijk was dit meer in lijn met wat mijn tandarts bedoelde... Nu ben ik bang dat ik per ongeluk mijn tanden en/of tandvlees beschadigd heb door een te grote maat rager te gebruiken :( Ik merk dat ik erg gestresst word van het idee dat ik iets onomkeerbaars veroorzaakt heb, maar aan de andere kant was het 'maar' 3 weken? De kiezen en het tandvlees eromheen doen geen pijn, het ziet er voor zover ik kan zien hetzelfde uit als de rest maar ik kan natuurlijk niet tussen de kiezen kijken. Ik zou het zeer waarderen als iemand mij een beetje gerust kan stellen!
Lieneke

Geen zorgen! Als je het er net tussen kunt krijgen dan is het meestal juist de goede maat! Het is niet zo handig dat je tandarts niet even echt goed bekeken heeft wat je nodig hebt. Zo is namelijk niet alleen maar de maat van belang maar ook het type. Er zijn zoveel verschillende soorten...wellicht is een bezoek aan de mondhygienist handig?
di, 10/20/2020 - 12:38 Permalink
Sam92

Als antwoord op door Lieneke

Dankjewel voor je reactie, Lieneke ! Komt het vaker voor dat het rageren na 3 weken nog steeds bloedt en pijn doet? Voor zover ik kon zien in de spiegel (was redelijk moeilijk, haha) kwam het borsteltje er bij deze twee kiezen aan de andere kant niet uit, vaak kwam hij er ook gebogen uit. Vandaar dat ik twijfelde of hij achteraf misschien te groot is geweest.

Zo zie je maar, ik wist niet eens dat er verschillende soorten/types waren… Gelukkig heb ik volgende maand weer een controle afspraak, dan zal ik er nog eens naar vragen! Hopelijk lukt het dan beter om de goede maat te vinden :) Nogmaals bedankt!
di, 10/20/2020 - 22:38 Permalink