Pijn in voortanden, kin en rechter kaaklijn

Author:
Avrilynn
Posted:
zo, 10/18/2020 - 11:27
Beste Forumleden,

Ik ben nieuw hier als lid, maar ik lees hier wel al een aantal jaren mee op bet forum. Nu zit ik zelf met een 'probleem' en ik kan er hier op het forum niets over terug vinden en ook niet verder op Internet. Voordat ik meteen weer in paniek mijn Tandarts of Orthodontist ga bellen (ben nogal een angsthaas, door wat ervaringen) wilde ik hier mijn verhaal delen/vraag stellen, misschien dat iemand zich hier in herkent?

Ik heb heb een vaste beugel (brackets) boven en onder. Sinds gisteren heb ik pijn in mijn kin, de pijn trekt door naar mijn onder kaaklijn rechts, ongeveer tot halverwege, de pijn zit echt onder, zegmaar vlak langs het bot. Ook doen mijn voortanden onder pijn, zijn gevoelig. Wanneer ik met mijn vinger iets van druk zet op mijn tanden, trekt er echt een pijnscheut door mijn tanden, kin en gedeelte van mijn kaak. Datzelfde wanneer ik mijn voortanden op elkaar zet. Als ik praat, bepaalde bewegingen met mijn mond maak (lippen tuiten bijv.) voel ik ook pijn. Wanneer ik mijn mond en tanden laat rusten, voel ik wel iets, maar dit is niet echt pijn te noemen, meer ongemak. Ik zie verder geen bijzonderheden bij mijn tandvlees (geen blaasjes of roodheid). Mijn voortanden zijn ook heel gevoelig voor kou en warmte.

Ik zal ook wat achtergrond informatie geven. Ik heb mijn beugel (vaste, brackets) nu 4 maanden. Boven en onder zijn tegelijk geplaatst. Boven kreeg ik overal op alle tanden en kiezen brackets en meteen een draad er door; hier zit intussen een 'vierkante' draad in. Onder had ik tot twee weken terug (op een tand na) ook overal brackets. Op een voortand onder, had ik tot twee weken terug geen bracket omdat deze nogal naar binnen stond en de twee aanliggende tanden scheef er tegen, dus ruimtegebrek. Op deze naar achter staande tand dus 3 maanden geen bracket gehad, maar een veertje tussen de beugel voor plaats te creëren. Nu twee weken terug is dat veertje verwijderd, een bracket geplaatst en verbonden met de rest van de beugel (draad). Het was in het begin een wat raar en gespannen gevoel, verder nergens last of ongemak van gehad. Ook heb ik op twee onderkiezen twee soort van 'blokjes'. Dit omdat mijn bovenkaak (tandboog) breder is dan mijn onderkaak, mijn kiezen over elkaar vallen en met de beugel en dichtbijten, zou ik met mijn bovenkiezen de brackets van mijn onderkiezen raken. Mijn kiezen raken elkaar nu amper door de blokjes, alleen mijn voortanden kan ik enigzins op elkaar zetten. Hierdoor word de stand van mijn kaak ook beïnvloed, mijn onderkaak komt hierdoor automatisch meer naar voren, maar dit is op termijn ook juist de bedoeling (overbeet).

Wat ik er ook nog bij wil vermelden; ik ben afgelopen Donderdag bij mijn Tandarts geweest. Deze heeft een gebits-reiniging gedaan en sindsdien zijn mijn voortanden van onder heel gevoelig voor kou en warmte (eten, drinken). Toeval?

Nu vroeg ik mij af, hoort dit bij het beugel-proces mijn klachten? Dat de beugel nu z'n werk begint te doen en daarom mijn tanden, kaak en kin (zenuwen, spieren(?) pijn doen of is er meer aan de hand en is het beter direct mijn Tandarts, Orthodontist of Kaakchirurg te contacteren. Ik heb in het verleden al eens 4 wortelpunt-ontstekingen gehad (niet in de tanden waar ik nu last van heb) dus wat dat betreft ben ik heel huiverig en wel bang voor weer eentje.

Groetjes Avrilynn
Gijsss089

Hoi Avrilynn, wat hier al eerder werd gezegd verdiep je in bruxisme en tandenknarsen... draag je 's nachts beetplaat voor bescherming voor je tanden? Dat zou ik sowieso bij de tandarts laten maken, koop desnoods om de tijd te overbruggen een simpel bitje bij de drogist. Want nu je mond gaat veranderen met beugel gaat je beet ook veranderen, dus als je knartst 's nachts druk je onbewust op punten, waarschijnlijk je voor en ondertanden omdat je daar zo een pijn aan hebt.
za, 11/28/2020 - 08:27 Permalink