cofferdam

Author:
johan900
Posted:
di, 11/11/2008 - 01:12
mijn tandarts heeft een witte vulling gelegd in mijn kies links onder.Nu pijn bij kouwen en zoet?? Hoe kan vulling nu gevoelig zijn voor zoet. Tandarts ,hoe kan dat? Er is geen cofferdam gebruikt,heeft dat enige invloed? bvd...
Newtan

Cofferdam is niet standaard bij het leggen van composietvullingen. Goed drooghouden wel. Als dat niet zo goed is gelukt, dan krijg je dit soort klachten. Of door in een keer meer dan 4 mm met een lamp uit te harden. Of met.... teveel om op te noemen.

Als er verder geen andere gaatjes zitten die nog gedaan moeten worden, mag je constateren dat je toch een nieuwe vulling nodig hebt.
di, 11/11/2008 - 21:28 Permalink
Spiegeltje

Cofferdam is niet standaard bij het leggen van composietvullingen. Goed drooghouden wel


En dat laatste lukt toch het beste met een cofferdam? Jonge tandartsen, net van de opleiding, gebruiken ze nog vaak wel bij composietvullingen.

Mijn eigen nieuwe tandarts trouwens ook (heb net een vulling laten vervangen, zat wel dicht bij het tandvlees). Hij besefte wel dat het vaak ook niet gebeurt want hij liet me de cofferdam zien en vroeg of ik hiermee bekend was. Volgens eigen zeggen werkt hij er heel veel mee. Ik vind het ook wel prettig. Al die wattenrollen is ook niet alles.
wo, 11/12/2008 - 15:59 Permalink
Anna1001

Eh ik had hetzelfde afgelopen vrijdag. Ik ga morgen terug. Kan amper kauwen, zoet doet zeer, koud doet zeer. MAAR ik heb er nu ineens een ontsteking bij, bij de kies ernaast???
do, 12/04/2008 - 19:13 Permalink
Katty Vermoesen

Als antwoord op door Anna1001

Beste
Volgende week gaan ze bij mij een cofferdam gebruiken om een gaatje te vullen. Nu stel ik mij de vraag geeft dit geen verstikkingsgevoel en kan je dan nog slikken ? Ik heb wat angst. Dat etsmatetiaal is brandend zuur en wat als dit in de mond terechtkomt ? Wordt er ook een klem geplaatst op de cofferdam wat als die afvalt ?

Bedankt.

Katty
wo, 10/14/2020 - 14:53 Permalink
Chris888

Er komt een klem op één van je tanden of kiezen. Als deze eraf valt of schiet, kan gewoon een schone worden gepakt.

Met rubberdam kun de je gewoon adem halen. Wel kan het gevoel dat je niet even tussendoor je mond dicht kunt doen vervelend zijn. Ik probeer me dan te concentreren op mijn ademhaling. Voordeel is dat het wat meer lijkt of de behandeling buiten je mond plaatsvindt, en je er daardoor gemakkelijker een beetje afstand van kan nemen. Maar da’s allemaal psychologisch, zoals gezegd is ademhalen geen probleem en je kunt ook makkelijker je tong even bewegen zonder direct teveel in de weg te zitten.
do, 10/15/2020 - 08:33 Permalink