Voedingssupplementen bij de tandarts..?!

Author:
Consu_ment
Posted:
wo, 06/07/2006 - 16:42
Vanuit een toenemend bewustzijn van gezondheid en lichaamsverzorging kunnen tandartsen wellicht wat extra activiteiten gaan ondernemen..

Enkele vragen hieromtrent.

1) In hoeverre staan tandartsen open om voedingssupplementen te verkopen dan wel actief voor te schrijven via hun praktijk?

2) Wat zijn de overwegingen voor tandartsen om hier al dan niet toegankelijk in te zijn?

3) Kunt u iets vertellen over het imago (geloofwaardigheid, advies opvolging, betrouwbaarheid) van de tandartsen bij de client?

4) Wat zijn de vooruitzichten / verwachtingen van de tandheelkunde gecombineerd met suppletie van extra vitamines, mineralen?

5) In hoeverre worden tandartsen bevoorraad via een distributienetwerk van groothandels? Zo ja, welke groothandels?

6) Kunt u een indicatie geven van het percentage clienten waarvan u verwacht dat deze voedingssupplementen gaan gebruiken op aanraden van de tandarts?

Ik ben zeer benieuwd wat zowel tandarts, leverancier, consument als student hiervan vinden.
vV

ik denk het gezien de lijn van vragen...1e posting...nickname..

Uit professioneel oogpunt zal ik geen voedingssupplementen via mijn praktijk gaan verkopen. Aanraden wellicht indien uit onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek de zin ervan aangetoond kan worden, en dan nog zal het advies niet merkgebonden zijn , tenzij aantoonbaar er geen alternatief preparaat of combinatie van preparaten beschikbaar is met dezelfde positieve uitwerking op de mondgezondheid...

o.h.a. is mijn mening over voedingsupplementen dat hetzelfde of meer resultaat te behalen is en goedkoper door heel eenvoudig goede eetgewoontes aan te houden. dit vanuit het toenemnd bewustzijn voor de gezondheid...

Mensen die echt bewust met de gezondheid omgaan grijpen naar de juiste voeding, niet naar potjes....
wo, 06/07/2006 - 17:19 Permalink
Consu_ment

Ik merk dat er wat onduidelijkheid is over mijn achtergrond. Ik stel de vragen in het kader van een stage-opdracht waarbij ik de markt voor voedingssupplementen in kaart bracht. De naam 'Consu_ment' is arbitrair gekozen.

Ik kwam bij de diverse aanbieders van supplementen ook producten tegen die geschikt zijn ter aanvulling van stoffen (Beta carotenen, calcium, magnesium en zink) die de tanden en het tandvlees gezond doen houden.

Zo bedacht ik, kunnen tandartsen ook voorschrijvers zijn van supplementen. Echter, hoe professioneel komt het over als tandartsen hun eigen handeltje hierin gaan beginnen?
Vandaar dus de vragen op het forum..

vV, in hoeverre delen meerdere tandartsen jouw mening over het nut van het toepassen van suppletie??
do, 06/08/2006 - 10:08 Permalink
vV

ik denk zeer velen, want wij worden nu eenmaal erin opgeleid kritisch te zijn t.o.v. de middelen en materialen die wij gebruiken , voorschrijven en/of adviseren!

Ga er maar vanuit dat de markt voor dit soort zaken vanuit tandartspraktijken 0 of bijna 0 is....

Wil je het zeker weten zal je een schriftelijk onderzoek moeten doen onder een significant deel van de beroepsgroep.

En wil zo`n onderzoek enige waarde hebben zal ook een significant deel moeten reageren...

En aangezien de meeste tandartsen het al druk genoeg hebben verwacht ik dat bij de meesten dit soort onderzoeken / enquetes "gearchiveerd" zal worden...

Maar: niet geschoten altijd mis, dus succes!
do, 06/08/2006 - 10:36 Permalink
lisaklaassen

Hi,

Mijn naam is Lisa en ik ben mij al een tijdje aan het orienteren over natuurlijke voedingssupplementen. Het is een grote hype en ik ben benieuwd wat het eigenlijk doet voor je tanden. Ik zie bijvoorbeeld een hoop over Omega-3, vetzuren en Visolie. Als voorbeeld kom ik dit soort producten tegen op het internet:
*Link verwijderd door beheer*
[/url]
Benieuwd wat een tandarts hiervan vindt en of het schade kan aanbrengen of juist goed voor je is?
Hoor het graag.
Mvg,
Lisa
za, 09/19/2020 - 11:36 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door lisaklaassen

Ik geloof vooral in gezonde voeding, gezonde beweging en op z'n tijd lekker naar buiten. Hoe de relatie tussen voeding en de mond is, is nog niet duidelijk genoeg. Een potje pillen zijn bij mij dus niet te krijgen en zal ik ook niet zo snel adviseren. Vitaminepillen zoals kauwtabletten kunnen soms ook suiker en zuur bevatten...
do, 09/24/2020 - 12:57 Permalink