kan tandarts niet betalen. Regelingen vergoeding?

Author:
Vossie75
Posted:
di, 11/01/2016 - 13:13
Goedendag,
Ik heb een aantal problemen met mijn tanden, gister weer een stuk van een kies afgebroken waardoor er ook stuk vulling half vrij is komen te liggen. kwestie van tijd voordat nog weer veel erger wordt. Ook als maand of 8 een ontsteking bij diezelfde tand die maar blijft terugkomen (komt er wit bultje met pus op tandvlees).
En zo nog een paar slechte tanden die hoognodig onderhoud nodig hebben.

Eerder dit jaar al een kies laten trekken na 5 maanden met helse pijn rondgelopen te hebben.
Probleem is dat de tandarts voor mij een luxe is die ik niet kan betalen.

Heb een bedrijf gehad welke door problemen gestopt moest worden en ben daaruit met een zeer hoge schuld blijven zitten.
Schuldhulpverlening wordt mij geweigerd omdat de gemeente wil dat ik eerst bezwaar en beroepsprocedures tegen diezelfde gemeente intrek en ik het anders maar uit moet zoeken.
zorgverzekering kan ik ook al lang niet meer betalen omdat ik eerst 3 jaar van 60% bijstandsnorm heb moeten leven (met 2 volwassenen en 2 kinderen van een 750 euro per maand) en nu ook al tijden leef van een inkomen van op of onder de bijstandsnorm (o.a. door onterechte te hoge inhoudingen van wederom diezelfde gemeente + de belastingdienst).
Daarom zit ik ook al sinds 2014 als wanbetaler bij zorginstituut Nederland. Geld voor treffen betalingsregelingen is er ook niet. Volkomen uitzichtloze situatie.
Bij tandarts kan ik enkel terecht op basis van contante betaling omdat Famed behandeling van mij verboden heeft omdat ik daar ook een schuld heb lopen.

Heb voor eerdere tandarts kosten ook bijzondere bijstand aangevraagd maar dat is geweigerd omdat de zorgverzekering een geschikte voorliggende voorziening zou zijn.
Maar de basis verzekering dekt geen tandarts kosten en doordat ik bij zorginstituut nederland ben aangemeld kan ik geen aanvullende verzekering afsluiten (wat ik ook al niet had kunnen betalen).
Tegen dit besluit heb ik dus ondertussen beroep bij de rechtbank aangetekend.

Wie heeft er nog tips voor regelingen voor tandarts kosten voor mensen die dat echt op geen enkele manier kunnen betalen.
Wat zijn mijn mogelijkheden nog behalve wachten tot het nog weer veel erger wordt en sparen om straks halve gebit te laten trekken en zonder tanden rond te gaan lopen?
Vossie75

Als antwoord op door Grappa

Geld lenen is geen optie nee.
En mijn tandarts wil me wel helpen maar moet contant betalen doordat Famed mij dus weigert.
Maar dan moet ik toch maar kijken of ik die tand zelf wat kan bijwerken zodat hij niet meer scherp is en hopen dat hij niet verder afbreekt.
Niks hards meer eten met die kant van mond dus.
En dan hopen dat verder geen ellende volgt en zo ja.... gewoon maar mee doorlopen en ergens wat goedkope morfine regelen tot echt niet meer gaat.
Gister met naald die ontsteking goed lek geprikt en uitgedrukt en met wat hele sterke alcohol schoongemaakt. hopelijk blijft dat nu weer even weg.
ma, 11/07/2016 - 11:24 Permalink
Verdrietig86

ik ken een soortgelijke situatie.
Door schulden na beëindiging bedrijf en uitsluiting van sanering of hulpverlening kan ook ik niet meer vetalen.voor een aanvullende verzekering of een behandeling.
Mijn kinderen vallen gelukkig onder de basis verzekering met de hoop dat orthodontie nooit nodig zal zijn.
Ik zal in mijn lev3n de schuld op deze wijze nooit terug kunnen betalen, sterker nog het word alleen maar meer en meer.
Mijn tanden beginnen uit elkaar te vallen door maagzuur problemen uit het verleden en ik er is niks wat ik er aan kan doen op deze manier.
De gemeente wil bijzondere bijstand alleen in de vorm van een lening geven, wat ik ook nog steeds niet kan betalen.
In nederland word er bij veel meer mensen zorg ontnomen op deze manier en het is tijd dat hier wat aan gedaan word.
De tandarts kan hier weinig aan doen gezien ze al een kosten plafond hebben gekregen en ook betaald mogen worden voor hun werk.
Maar dat er geen vangnet is voor mensen met uitzichtloze posities is te bizar.
Want naast dat het gebit verslechterd, brengt het ook vele andere gezondheid risico's met zich mee.
Want net als ik zullen er vele zijn die sociale omgang beginnen te mijden uit schaamte, mensen die dag in dag uit leven met pijn.
Is er dan niemand die hulp kan bieden??
zo, 09/06/2020 - 11:06 Permalink
Lieneke

De gemeente zal je moeten helpen. Zoals je zegt, weigeren zij dit. Ik vraag me af of dat juridisch wel mag...is het intrekken echt geen optie?
Verdere opties zijn aankloppen bij het onderwijs (universiteit Tandheelkunde) en Dokters van de Wereld....succes en sterkte!
di, 09/08/2020 - 11:50 Permalink
vV

een gemeente mag bij een klacht die tegen hen loopt natuurlijk nooit weigeren verder te doen wat zij moeten doen. Dan is een nieuwe klacht, bij de ombudsman denk ik, op zn plaats. Eerst de gemeente de kans geven het alsnog op te lossen, maar met deadline op korte termijn.
di, 09/08/2020 - 12:45 Permalink
Vossie75

Het bericht van mij is al van langere tijd terug.
Ik heb helaas destijds een aantal tanden/kiezen moeten laten trekken uit geldgebrek.
Dat was de enige oplossing die ik met wat moeite kon betalen.
Nu paar jaar later geeft dat ook weer wat opvolgende problemen, door dat trekken zijn naastgelegen tanden/kiezen meer kwetsbaar geworden en stukjes van afgebroken.
Dat moet nu dus weer gefixed worden. ondertussen wel wat beter verzekerd maar kan 1 tand/kies per jaar laten opknappen dus heb een jaar of 3 a 4 nodig voor alles hersteld zal zijn (gaten van getrokken tanden/kiezen blijven uiteraard). nu hopen dat dus voor die tijd niks gebeurd waardoor bepaalde tanden/kiezen niet meer te redden zijn en ook die er daardoor uit moeten.
Heeft me in elkgeval hoop problemen opgeleverd die weigering van gemeente om me te helpen en flinke aanslag op mijn gebid geweest al die zaken maar helaas was geen andere keus.
wo, 09/09/2020 - 09:53 Permalink
Vossie75

Als antwoord op door Verdrietig86

ik ken een soortgelijke situatie.
Door schulden na beëindiging bedrijf en uitsluiting van sanering of hulpverlening kan ook ik niet meer vetalen.voor een aanvullende verzekering of een behandeling.
Mijn kinderen vallen gelukkig onder de basis verzekering met de hoop dat orthodontie nooit nodig zal zijn.
Ik zal in mijn lev3n de schuld op deze wijze nooit terug kunnen betalen, sterker nog het word alleen maar meer en meer.
Mijn tanden beginnen uit elkaar te vallen door maagzuur problemen uit het verleden en ik er is niks wat ik er aan kan doen op deze manier.
De gemeente wil bijzondere bijstand alleen in de vorm van een lening geven, wat ik ook nog steeds niet kan betalen.
In nederland word er bij veel meer mensen zorg ontnomen op deze manier en het is tijd dat hier wat aan gedaan word.
De tandarts kan hier weinig aan doen gezien ze al een kosten plafond hebben gekregen en ook betaald mogen worden voor hun werk.
Maar dat er geen vangnet is voor mensen met uitzichtloze posities is te bizar.
Want naast dat het gebit verslechterd, brengt het ook vele andere gezondheid risico's met zich mee.
Want net als ik zullen er vele zijn die sociale omgang beginnen te mijden uit schaamte, mensen die dag in dag uit leven met pijn.
Is er dan niemand die hulp kan bieden??

bijzondere bijstand in de vorm van lening is niet ideaal, maar terugbetaling daarvan is als het goed is gekoppeld aan aflossingsvermogen die je hebt. dus in geval van bijstandsnorm is dat paar tientjes max per maand.
En beter schuld bij de gemeente die je niet kan afbetalen dan problemen met je tanden die steeds erger wordt.

Gemeente wilde mij helemaal niet helpen. als ze mij lening daarvoor hadden geboden had ik zeker gedaan, hoe gemeente daarna hun geld had teruggekregen was een volgende probleem geweest.

Ik weet in elkgeval dat niks uitzichtloos is. heb zelf heel slechte situatie gezeten betreft financiën na beëindigen bedrijf. langere tijd van 60% bijstandsnorm moeten leven met partner en kinderen maar nu paar jaar later begint er licht aan einde van tunnel te komen. maar vergt doorzettingsvermogen, creativiteit en eerst voor jezelf zorgen en dan voor de rest.
wo, 09/09/2020 - 09:58 Permalink