Onterecht doorverwezen

Author:
jump4life_1
Posted:
ma, 08/24/2020 - 14:33
Hallo,
Vorige week ben ik door mijn tandarts doorverwezen naar de parodontoloog omdat mijn tandarts geen raad met de pijn in mijn kaak wist. Daar aangekomen heeft ze mijn gebit onderzocht, de rontgenfoto's (aan een kant van een kroon wat minder kaakbot) bekeken en me weer weggestuurd met de mededeling dat ik geen parodontitis heb en dat mijn probleem door de tandarts opgelost moet worden. Moest dat maar met hem bespreken. dit is zeer onkundig van de tandarts en nu krijg ik een rekening die te voorkomen was geweest als de tandarts wat kundiger (gewoon zijn werk had gedaan) was geweest. Kan ik deze rekening bij mijn tandarts neerleggen?
vV

nee, natuurlijk niet. er is nader onderzoek gedaan naar de klacht. dat dat buiten werkgebied parodontoloog blijkt te vallen, kan je met kennis achteraf niet elders gaan verhalen. Die afspraak daar heb je immers wel zelf gemaakt, en alles is met eigen toestemming gedaan. Aangezien het blijkbaar een erg lastig te vinden probleem is zal er nog een verwijzing aan komen, ik denk zo richting kaakchirurg.
di, 08/25/2020 - 12:09 Permalink
jump4life_1

Als antwoord op door vV

Ik mag van de tandarts verwachten dat als hij mij voor paradontitus doorverwijst hij dat ook geconstateerd heeft, hij is tenslotte de arts. Als vervolgens de paradontoloog niet weet waarom ik daar kom en zegt dat er met mijn tandvlees en kaakbot niks mis is en dat dit een tandheelkundig probleem is en de tandarts dit op moet lossen dan heb ik met de tandarts een klein dispuut wat opgelost dient te worden. Maar we gaan het zien, het vertrouwen in deze tandarts is in ieder geval geschaad en hij zal van goede huize moeten komen om dit recht te praten. Het kan niet zo zijn als ik op advies van hem naar de paradontoloog ga hij dan ook automatisch de verantwoordelijkheid op mij af kan schuiven. Dat zou wel kunnen als ik er op aangedrongen zou hebben om naar de paradontoloog door verwezen te worden en hij dat af zou raden.
di, 08/25/2020 - 21:58 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door jump4life_1

Als de parodontoloog niet weet waarom je komt...is er dan wel een verwijsbrief geschreven?
Je tandarts is gewoon opzoek naar de oorzaak en wellicht was er iets wat hij zelf niet kon bespeuren. Prima om dan een gedifferentieerd tandarts in te schakelen. Dus nee...het is niet volkomen idioot of wat dan ook..hij neemt je klachten serieus en komt er even zelf niet uit. Hij heeft nu kunnen uitsluiten dat er iets met tandvlees of kaakbot aan de hand is. Nu kan er verder worden gekeken.
vr, 08/28/2020 - 13:39 Permalink
jump4life_1

Als antwoord op door Lieneke

Inmiddels weer bij de tandarts geweest, heb pockets langs mijn kies, alleen op die plaats van 9 mm en de rest is gewoon gezond.
Hij blijft erbij dat er 3 opties zijn:
1.een flapoperatie en eventueel botregeneratie uit zou moeten voeren om dit probleem op te lossen.
2. Kies verwijderen en implantaat of brug plaatsen.
3. Kies verwijderen en brug plaatsen.

Als er gekozen zou worden voor kies verwijderen zou de beste optie implantaat plaatsen zijn omdat de aangrenzende kiezen nog goed zijn, maar zowel optie 2 of 3 is mogelijk.

Om toch te proberen de kies te redden is de rontgenfoto inmiddels opgestuurd naar een andere paradontoloog en die is van mening dat een flapoperatie en botregeneratie uitkomst kan bieden en vindt dat de conclusie van de eerste paradontoloog niet juist is.

Nu is het probleem dus verplaatst naar de paradontoloog die een compleet paradontologisch onderzoek uitgevoerd heeft terwijl de verwijsbrief alleen aangaf om naar de linker onderkaak te kijken en daar ook in stond dat de rest van het tandvlees gewoon gezond was.

Wordt vervolgd.
di, 09/01/2020 - 23:02 Permalink
vV

dat die parodontoloog een compleet onderzoek doet is logisch. Je gaat niet alleen van een kwart deel van het gebit een onderzoek doen, want daar kan je geen parodontologisch behandelplan op vaststellen.

Dat er alleen 1 pocket van 9 zit en de rest 3 of minder kan wijzen op een breuk in betreffende wortel.
wo, 09/02/2020 - 12:50 Permalink