Langdurige kiespijn, wortelkanaalbehandeling of scheurtjes in kiezen zoeken en hervullen?

Author:
Vaart
Posted:
vr, 08/21/2020 - 09:25
Beste lezers,

Ik heb sinds jonge leeftijd (-+16 jaar) vullingen in al mijn kiezen (m.u.v. verstandskiezen). 5 jaar geleden op mijn 22e heb ik deze tandarts verlaten nadat er na een halfjaarlijkse controle weer veel geboord werd en pijn ontstond die de tandarts niet kon oplossen. De laatste keer waren er 12 microgaatjes geboord. Na afloop had ik last van drie kiezen, waarvan ik met één weer normaal kan kauwen. De andere twee kiezen betreffen de eerste grote kiezen in de bovenkaak (derde van achter, 1e molaren). In de afgelopen jaren zijn de vullingen van beide kiezen door drie verschillende tandartsen in totaal 3 keer vervangen en een aantal keer opgeknapt.

Als de kiezen inclusief vulling helemaal gaaf zijn dan kan ik alles zachter dan appels of broodkorsten normaal eten. Harder voedsel, taaier voedsel of kleine stukjes voedsel geven een kans op een vervelend gevoel, felle pijnscheut en/of rilling over armen en rug. Het eten van appels geeft vaak een onaangenaam gevoel en soms een rilling.

Als een van de kiezen een kleine oneffenheid heeft of geprikkeld is dan zorgen lucht en aanraking met de tong al voor een nare pijn en rilling. Dan is er door de pijn niet te eten aan de betreffende mondzijde. Bijzonder is dat bij meerdere aanrakingen achter elkaar de pijn wegebt en een korte tijd weg blijft. Dit heeft geen invloed op pijn die ontstaat door voedsel dat op de tand duwt.

Er zijn door de jaren heen geen mankementen aan de kiezen op röntgenfoto's te zien.
De pijn is de afgelopen jaren onder dezelfde omstandigheden exact hetzelfde gebleven.
De huidige twee vullingen in de genoemde kiezen zijn -+ 1 1/2 jaar oud en in de afgelopen 5 jaar bij nieuwe tandartsen is er maar een enkele keer geboord.
Beide kiezen hadden een natuurlijke holte aan de zijkant aan de binnenzijde. Ik heb deze holtes bij de tandarts laten vullen met als gevolg dat de kiezen minder gevoelig werden voor lichte aanraking en lucht.

Ik heb sinds deze week een nieuwe tandarts aangezien de vorige tandarts nu met pensioen is. De nieuwe tandarts wil graag doorpakken en de vullingen eerst opnieuw vervangen en kijken of er scheurtjes onder de vullingen zitten die niet op foto's te zien zijn. Deze scheurtjes zouden dan behandeld kunnen worden (geen wortelkanaalbehandeling). Ze heeft één vulling een beetje vlakker gemaakt. Dit deed behoorlijk pijn en de kies is zodanig weer geprikkeld dat ik 5 dagen na de afspraak wegens de pijn nog eten aan die mondzijde aan het mijden ben. De pijn neemt tot nu toe niet af. Ik weet niet wat wijsheid is. Tandartsen willen graag de kiezen sparen omdat de bron van de pijn tot nu toe niet duidelijk is. Ik neig ernaar gezien de pijn, duur van de klachten en kosten van deze uitgeholde goudmijnen om twee wortelkanaalbehandelingen aan te vragen. Aan de andere kant laat ik graag (ervarings)deskundigen beslissen en zou het zo fijn zijn om een duidelijke oorzaak te vinden.

Heeft iemand ervaring met de behandeling van scheurtjes in kiezen die soortgelijke klachten gaven? Het is me niet gelukt om hier informatie over te vinden.
Misschien weet iemand ook of het een toevalstreffer is dat beide eerste molaren in de bovenkaak klachten geven of dat dit vaker voorkomt.

Wellicht een interessant weetje: één eerste molaar in mijn onderkaak heeft rond mijn 19e wegens pijnklachten een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Deze kies had 5 wortels.

Bedankt voor het lezen en reageer gerust.
Lieneke

Ik denk dat je even verder moet denken...waarom zijn al je kiezen al zo vroeg gevuld...waarom zouden er scheurtjes zijn? Ben je misschien flink aan het knarsen/klemmen of consumeer je zure voedingsmiddelen? Een wortelkanaalbehandeling is vrij rigoreus, zeker op jouw leeftijd, en doe je pas als er iets met de zenuw aan de hand is. Bovendien zit je dan over een tijdje weer met hetzelfde gezeur. Dus ga met zn allen eens opzoek naar de echte oorspronkelijke oorzaak en pak die aan.
vr, 08/28/2020 - 13:27 Permalink
Vaart

Als antwoord op door Lieneke

Bedankt voor je reactie. Ik herinner me dat mijn vorige tandarts vroeg of ik mijn tanden knars toen hij naar mijn gebit voor het eerst keek. Ik ga vragen of mijn nieuwe tandarts dit ook denkt. Ik ga ook vragen of mijn huidige tandarts in het dossier kan zien of er iets over de aanleiding van gaatjes/vullingen staat.

Zelf denk ik niet dat ik ooit bewust tanden heb geknarst of geklemd en ik ben altijd al zuinig met mijn tanden geweest. Deze zuinigheid komt o.a. doordat ik vanaf mijn 9e t/m mijn 13e beugels heb gehad. Boven en onder voor het rechtzetten van kiezen en tanden. Ook had ik 3 volwassen centrale voortanden in de aanslag, waarvan er één chirurgisch is verwijderd. Helaas was er een mooie rechte tand verwijderd en kwam er een voortand door die haaks op de andere tanden stond.

Ik nuttig zelden zure voedingsmiddelen. Geen frisdrank en zelden vruchtensap of zuur fruit.
vr, 08/28/2020 - 15:01 Permalink