plaat prothese zit erg los

Author:
San72
Posted:
za, 08/29/2020 - 17:25
Ik weet niet of het juist is om hier te plaatsen maar ik heb sinds bijna 2 weken boven een prothese en onder een plaat prothese met alleen kiezen.
Nu ben ik al aardig gewend aan de prothese boven, hij word al wat ruimer maar dat is normaal.
Nu heb ik meer problemen met de plaatprothese onder. Ik heb nog wel mijn eigen tanden daar en heb een gedeeltelijke prothese met aan beide kanten 3 kiezen.
Zodra ik die in doe voelt het niet heel prettig maar dat zal ook wennen zijn. Alleen hij zit heel erg los. Ik wip hem zo uit mijn mond. Als ik lach dan komt hij omhoog.
Met eten raakt hij ook los. Er zitten geen haakjes aan. Nu ben ik al 3x terug geweest en ze zeggen er verder niets meer aan te kunnen doen. Ik baal daar enorm van
want ik had gehoopt weer normaal te kunnen eten, tenminste het leren daarvan want ik heb al zeker 10 jaar geen onder kiezen meer. Ja ik weet het is wennen maar hoort het zo los te liggen? Ik heb wel plakspul liggen maar het kan toch niet zo zijn dat je dat al binnen 2 weken moet gaan gebruiken. Hij lag al vanaf dag 1 heel erg los.

Doordat het zo beweegt doet het met eten ook pijn waardoor ik hem maar weer uit doet beneden. Nu lees ik veel op internet dat dit eigenlijk een tijdelijke oplossing is.

Ook heb ik gevraagd als mijn bovenprothese losser gaat zitten of er dan een zachte vulling ingezet kan worden. Dat kan dus ook niet terwijl ik wel lees op het internet dat het wel kan, misschien hebben ze mij verkeerd begrepen en dachten ze aan dat andere wat over 3 maanden moet gebeuren.
vV

onder is een frameprothese veel beter. een plaatprothese maak ik alleen als tijdelijk, wanneer er gelijktijdig kiezen getrokken worden, ter overbrugging naar een frameprothese. of als je toch gaat afbouwen naar volledige prothese. Wanneer er ook getrokken is bij plaatsing plaatprothese is het even een lastige. Je moet hem in ieder geval niet houden als definitieve oplossing want dat is een versneld einde van de tanden die er nu nog in zitten. Dus overleg even met de tandarts.
za, 08/29/2020 - 17:39 Permalink
San72

Als antwoord op door vV

onder is een frameprothese veel beter. een plaatprothese maak ik alleen als tijdelijk, wanneer er gelijktijdig kiezen getrokken worden, ter overbrugging naar een frameprothese. of als je toch gaat afbouwen naar volledige prothese. Wanneer er ook getrokken is bij plaatsing plaatprothese is het even een lastige. Je moet hem in ieder geval niet houden als definitieve oplossing want dat is een versneld einde van de tanden die er nu nog in zitten. Dus overleg even met de tandarts.


Dat dacht ik dus al. Ik had hem wel even in vandaag en merkte dat de achterkant erg drukt op mijn eigen tanden en dat voelde ook niet heel erg prettig. Er zijn 2 kiezen onder getrokken en daarna gelijk de plaat prothese in.
Per wanneer zou ik dan een frame kunnen nemen? Want het is nog geen 2 weken geleden getrokken en ik dacht zelf dat het eerst moet slinken als je een frame wilt nemen. Alleen vraag ik mij af of de verzekering dat wel vergoed aangezien ik al een plaatprothese heb gehad. Ik ben trouwens wel goed verzekerd. Ik vind het alleen vreemd toen ik vroeg of dit ook een tijdelijke was en toen zei hij dat het er een voor een langere tijd is.
zo, 08/30/2020 - 00:52 Permalink