Wanneer krijg je een bitje voor knarstentanden van de tandarts?

Author:
MartineEllen75
Posted:
wo, 08/26/2020 - 19:39
Nou ben ik toch benieuwd naar de mening van tandartsten/mondhygienisten op dit forum.

Ik ben er laatst achtergekomen dat ik met mijn tanden knars in mijn slaap. Tijdens de corona-crisis ben ik namelijk naar een andere tandarts geweest, omdat ik last had van mijn verstandskies. Dat bleek niets te zijn, maar die tandarts merkte wel op dat hij kon zien dat ik met mijn tanden knars. Toen ik het aan mijn vriend vroeg zei hij dat ik dat inderdaad wel eens doe, maar niet heel vaak (had hij ook wel eens eerder mogen zeggen, heb ik namelijk nooit geweten!).

Toen de tandartsen weer open gingen ben ik gewoon weer naar mijn eigen tandarts gegaan voor controle en heb ernaar gevraagd. Hij zei toen dat hij het niet nodig vond, want de schade was minimaal. Ik was er toch niet gerust op en heb aangegeven dat ik toch graag een bitje wilde. Die heb ik nu en draag ik elke nacht.

Wat ik me afvraag, vanaf welk punt raad je als tandarts dan zo'n bitje aan? Mijn tandarts heeft er namelijk nog nooit wat van gezegd, en ik wist zelf ook niet dat ik af en toe knars in mijn slaap. Mijn tandarts zei dat de schade minimaal was, dat er nergens dentine bloot lag. Maar mijn inziens wil je het toch ook helemaal niet zo ver laten komen? Dan is namelijk al je glazuur al afgesleten en ben je eigenlijk te laat. Als ik naar mijn kiezen kijk, zie ik vooral bij mijn achterste kiezen dat die groeven wel verdwenen zijn. En je ziet ook wel een beetje een witte 'rand'. Mijn inziens is het dan toch al best ver, maar ik ben benieuwd naar de mening van andere tandartsen/experts!
vV

de vraagstelling lijkt eenvoudig maar is dat niet. eea hangt niet alleen van mate van knarsen af. Zelf volg ik de lijn dat ik mensen eerst richting orofaciaal fysio stuur, ook wanneer er verder geen duidelijke klachten zijn (zoals overgevoelige tanden, pijnlijke kauwspieren, uitstralingen naar nek/schouder, hoofdpijn, pijn kaakgewricht) om te kijken of oorzaak te achterhalen is en het wellicht te stoppen of beheersbaar te maken is. Wanneer dat niet lukt pas een splint. Ook wanneer er bv vanwege de slijtage gebitsherstel is uitgevoerd (beetverhoging om verdiepte beet door ernstige slijtage te compenseren) of als voorstadium van een beetverhoging om te wennen aan de nieuwe hoogte. En zo zijn er nog wel een paar situaties.

Overigens moet ik wel even kwijt dat ik helaas vaak zie dat veel tandartsen het of missen, of niet weten wat ze met knarsen aan moeten.... Het percentage waar dit gemist is bij nieuwe inschrijvingen van mensen in de praktijk vind ik veel te hoog...
wo, 08/26/2020 - 20:11 Permalink
MartineEllen75

Als antwoord op door vV

Bedankt voor de reactie! Oke, als ik het zo uit uw antwoord begrijp is het dus een lastig probleem voor tandartsen. De klachten die u noemt, herken ik trouwens wel gedeeltelijk. Ik heb af en toe hoofd- of oorpijn, die voor mijn gevoel doortrekt vanuit mijn kaak. Daar ben ik ook meerdere keren voor bij de tandarts geweest, maar die kon dan niks zien. Ik zal het de volgende keer nog eens vragen, misschien dat ik een keer orofaciaal fysio moet proberen. Maar zo'n splint kan dan in ieder geval geen kwaad lijkt mij? Dan wordt de slijtage in ieder geval niet erger.

Ik moet zeggen dat ik dan wel blij ben dat die andere tandarts me erop heeft geattendeerd, want ik wil liever niet het stadium bereiken dat ik allerlei ingrepen als een beetverhoging nodig heb. Ik vond het best vervelend om het te horen, want ik wist helemaal niet dat ik dit deed in mijn slaap, en nu blijkt opeens (voor mij dan) dat er daardoor schade is aan mijn gebit. Ik ben pas 27, en moet nog mijn hele leven met dit gebit!
wo, 08/26/2020 - 20:56 Permalink
Lieneke

Een bitje of een andere oplossing is nodig als daar aanleiding toe is. Knarsen heeft namelijk ook een functie. Zo zou ademstilstand tijdens je slaap kunnen verkorten of voorkomen. Dat is natuurlijk erg belangrijk. Dus als er echt klachten ontstaan of forse slijtage dan geeft het aanleiding voor interventie.
vr, 08/28/2020 - 13:43 Permalink
MartineEllen75

Bedankt Lieneke, voor de reactie! Ik heb nog wel een vraag. U noemt dat er een knarsbitje wordt aangeraden als er sprake is van forse slijtage. Maar wat betekent dat dan? Wat is forse slijtage? Zijn hier een soort richtlijnen voor, of hangt dat heel erg af van de tandarts (wat hij of zij als fors ziet)?
zo, 08/30/2020 - 18:50 Permalink