Dikke wang na wortelkanaal behandeling (wortelpuntontsteking)

Author:
Vieee88
Posted:
ma, 08/24/2020 - 08:48
Goodmorning,

Gisteren bij de nood tandarts geweest. Vrijdag avond kreeg ik last met druk/koud warm en kauwen. Ik dacht ik zing het uit tot maandag maar zaterdag avond werd mijn wang een beetje dik, met een horror beeld in mijn hoofd van een vriend die bang van de tandarts is en een gat in zijn wang kreeg/tanden die er uitvielen zondag ochtend toch de spoed tandarts gebeld.

Daar aangekomen werd mijn vermoeden bevestigd dat ik een wkb moest krijgen. Ik ben op dit moment 35 weken zwanger dus ik was een beetje huiverig voor de verdoving en röntgenfoto. Maar goed met een zieke mond rondlopen kan ook niet. Na de foto bleek mijn wortelpunt ontstoken, was ooit een gaatje die waarschijnlijk te ver door is gegaan..

Behandeling ondergaan ze heeft 1 kanaal schoongemaakt en daarna dichtgemaakt met een noodvulling ik moet deze week terug komen. Ze zij dat ik nog wel wat napijn kon krijgen en dat dit ook wel een aantal dagen kan duren.

Nu viel de pijn die ik had in het niet met de pijn die ik nu heb. Ik voel mijn hartslag erin en vooral als ik buk of met mijn hoofd naar voren ga voel ik ontzettende druk ook is mijn wang nog dikker dan dat hij was voor de wkb. Vanacht niet geslapen en voel me vreselijk. Ik slik paracetamol omdat ik geen nsaids zoals ibuprofen mag hebben door het wondertje in mijn buik.

Moet ik nog even geduld hebben omdat mijn lichaam zelf de ontsteking op moet ruimen? Of zou er toch iets meer aan de hand zijn? Help ik wil echt slapen en het liefst voor mijn bevalling van de pijn af zijn. Hoe lang kan zo’n zwelling aanhouden/verergeren?

Groetjes, Viee
Vieee88

Als antwoord op door vV

in principe moet je eigen tandarts het nu afronden. kan zijn dat die nog op vakantie is, dan opnieuw de spoed/waarneming bellen. dit moet toch echt even gezien worden, waarschijnlijk opnieuw gespoeld worden.


Thanks voor uw antwoord, ik kon het niet meer houden en maakte me toch zorgen dus ben vanochtend weer bij eigen TA geweest. Opnieuw open gemaakt en beide wortelkanalen zijn nu behandeld en nogmaals schoongespoeld. Spoed had er 1 gedaan gisteren. Zwelling kon nog wel een paar dagen aanhouden maar moet zeggen dat het al beter aanvoelt dan vanochtend. Vrijdag laatste keer terug en dan hopelijk dat mijn lichaam de ontsteking snel geneest.
ma, 08/24/2020 - 15:32 Permalink