Last van hoektand boven

Author:
MartineEllen75
Posted:
zo, 08/09/2020 - 18:49
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar jullie me hopelijk verder mee kunnen helpen. Ik heb sinds een paar weken last van mijn linkerhoektand boven. Het doet niet echt pijn, maar het is alsof ik die tand de hele tijd 'voel zitten', heel raar. Ik voel de wortel van mijn tand, niet het zichtbare gedeelte. Ik voel het extra als ik loop of als ik met mijn hoofd schudt. Het doet echter geen pijn met eten (dan lijkt het juist minder te worden), en ik heb ook geen last van kou/warmte/zoet.

Nou ben ik ongeveer een maand geleden hiervoor naar de tandarts geweest en die heeft er toen naar gekeken. Verder hebben ze ertegenaan getikt en kou-testjes gedaan. Die testjes waren allemaal goed en er was niks te zien aan de kroon, dus ben ik weer weggestuurd. Nou ben ik anderhalve week geleden weer geweest en toen heeft de tandarts een rontgenfoto gemaakt van de tand. Daarop was ook niets te zien. Er zit dus geen gat in de tand, er zitten geen zichtbare barsten in en er is ook geen stukje vanaf.

De tandarts dacht dat het misschien kon komen doordat ik snachts af en toe met mijn tanden knars. Tijdens de vorige reguliere controle hadden we al besproken dat ik daar een bitje voor zou laten maken. Dit was vooral op eigen verzoek; de tandarts zei dat de schade aan mijn gebit (nog) minimaal was, maar ik vind het zelf een fijn idee. Ik wist namelijk niet dat ik dit af en toe doe in mijn slaap, totdat mijn vriend dit een keer zei. Sindsdien werd ik er heel gestresst van, omdat ik elke keer bang was dat er iets met mijn tanden zou gebeuren.

Ik heb dit bitje nu anderhalve week en draag het trouw elke nacht. Ik heb alleen het idee dat ik mijn tand nu meer voel dan hiervoor. Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik ben er ondertussen echt een beetje klaarmee en wil gewoon dat ik het niet meer voel. Maar ik weet ook niet of het zin heeft om weer naar de tandarts te gaan...

Zou het kunnen dat er toch iets mis is met de tandzenuw en dat ik straks een wortelkanaalbehandeling moet (dat heb ik nog nooit gehad en het lijkt me heel naar)? Ik heb tot twee weken geleden redelijk veel aan de tand vezeten, omdat het zo vervelend voelde. Daar ben ik nu mee opgehouden, maar zou het kunnen dat ik daarmee schade heb aangericht? Ik heb niet echt hard aan mijn tand lopen trekken, maar wel een beetje ertegenaan duwen met mijn tong en vingers.

Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen!