kaakklemmen

Author:
Frenk1
Posted:
zo, 08/02/2020 - 13:38
De laatste 10 jaar krijg ik steeds meer last/pijn (dagelijks) door het kaakklemmen (s'nachts), kiezen, kaak, kaakspieren, oren, hoofd, nek, schouders. Het is dusdanig dat ik niet meer in staat ben een georganiseerd leven te lijden, het is elke dag afwachten hoe erg het is en dan kan ik pas bepalen wat ik eventueel kan gaan doen. Huisarts, tandarts, kaakchirurg, fysio, horen het aan en zeggen dat ze niets voor me kunnen doen. Heb een opbeetplaat geprobeerd maar dat werkt niet echt, ik wordt er namelijk nooit mee wakker. Nu overweeg ik mijn hele gebit te laten trekken en te vervangen door een kunstgebit. In mijn optiek kan je zonder tanden veel minder kracht zetten waardoor er minder belasting is op de spieren en de druk welke ik nu ervaar op mijn kiezen en kaak (het zit zo strak) zal verminderen. Is hier iemand die ervaring heeft met deze problemen en mij kan vertellen of dit een te proberen iets is ??
Chris888

Ik zou dan eerst nog een psycholoog raadplegen, of iets proberen als mindfulness of yoga of... om te proberen of er geen andere manier is om spanning uit je lijf kwijt te raken.

Ik klem zelf ook ‘s nachts, althans ik word vaak wakker met mijn kaken stijf op elkaar en mijn tanden lijken niet iedere morgen meer helemaal naadloos op elkaar te passen, maar dat gevoel verdwijnt vrij snel als ik eenmaal wakker ben. Wat mij een klein beetje helpt is gaan slapen met iets in mijn hand, dan knijp ik daarin en kan ik mijn kaken langer ontspannen houden.
di, 08/04/2020 - 08:13 Permalink
Chris888

Ik zou dan eerst nog een psycholoog raadplegen, of iets proberen als mindfulness of yoga of... om te proberen of er geen andere manier is om spanning uit je lijf kwijt te raken.

Ik klem zelf ook ‘s nachts, althans ik word vaak wakker met mijn kaken stijf op elkaar en mijn tanden lijken niet iedere morgen meer helemaal naadloos op elkaar te passen, maar dat gevoel verdwijnt vrij snel als ik eenmaal wakker ben. Wat mij een klein beetje helpt is gaan slapen met iets in mijn hand, dan knijp ik daarin en kan ik mijn kaken langer ontspannen houden.
di, 08/04/2020 - 08:14 Permalink
Frenk1

Als antwoord op door Chris888

Dank voor je reactie. De psychologie heb ik wel gezien, ben bij psychologen, psychiaters, psycho therapeuten en gedrag wetenschappers geweest, een tijd medicatie geslikt, alles zonder resultaat. Ik sport 5/6 dagen in de week, bezoek de sauna en eet/drink gezond om mijn rust te vinden maar s 'nachts gaat het fout. Heeft met mijn persoonlijke situatie te maken en deze kan ik niet veranderen, accepteren lukt ook niet. (binding/verlating angst) Bij mij zijn juist de avonden het grote probleem, kan soms nog best aardig wakker worden, de dag door komen maar tegen de avond begint de pijn. Leef nu vaak op 1000 paracetamol/ibru per dag, wordt er een beetje gek van na 10 jaar, vandaar dat ik op zoek ben naar een permanente oplossing. Mijn kiezen ben ik toch al langzaam aan het verliezen door de overbelasting, breken af en repareren heeft geen zin. Op beet platen bijt ik met een paar weken stuk. Ik ga proberen met iets in mijn hand te slapen, wie weet. Nogmaals, dank en succes.
di, 08/04/2020 - 20:27 Permalink