Behandelopties zeurende tand

Author:
YCRV
Posted:
zo, 07/26/2020 - 16:59
Hi forumleden

In maart heb ik een vulling in een van de molaren laten vervangen. Behandeling zonder verdoving goed kunnen uitzitten. We zijn nu een 4 tal maanden verder.

Nu heb ik nog steeds last bij het eten van sommige (hardere) voedingsmiddelen, zoals nootjes. Geeft even een kort pijnscheutje maar trekt weer snel weg.

Omdat de tandarts vermoedde dat het misschien een klein barstje was (weliswaar onzichtbaar op de foto) kreeg ik een verwijzing naar de endodontoloog.

Ik ga al jaren naar dezelfde tandarts omdat ze ondanks mijn verschrikkelijke angst mij toch voldoende gerust kan stellen en de behandeling vlot kan uitvoeren. Respect voor haar geduld.

In de begeleidende brief naar de endodontoloog stond, naast het vermoeden van een barstje, de opmerking dat ze de witte vulling misschien wat te snel geplaatst heeft. Ze kreeg de rubberdam niet goed geplaatst en had heel wat tijd en druk nodig om het goed te krijgen. Dat triggerde een verhoogde paniek van mij en ze gaf aan dat ze snel, en misschien te snel de vulling had laten uitharden. Ik neem haar absoluut niets kwalijk.

De endodontoloog gaf me de volgende opties:
1. Niets doen, want de vulling zit goed en de zenuw is intact.
2. Vulling eruit halen onder de microscoop en met een tijdelijke vulling werken om te kijken of de pijn weg gaat, en zo de diagnose van krimpspanning te bevestigen
3. Vulling eruit halen onder de microscoop en direct vervangen door een permanente vulling, weliswaar traag opgebouwd.

Door het gebruik van de microscoop konden eventuele barstjes opgespoord worden en weggehaald (?) worden.

Het grootste risico volgens de endodontoloog was dat hij te diep moet boren en er alsnog een wkb nodig zal zijn. De pijn zal dan uiteraard wel weg zijn.

Concrete vragen:
Welke behandeling lijkt jullie het beste om dit aan te pakken?
Is “niets doen” een echte optie? Als het krimpspanning is, verdwijnt dat altijd, al is het binnen een jaar bijvoorbeeld?

Alvast bedankt

Y
vV

napijn door krimpspanning kan verdwijnen, kan best even tijd nemen. geen getal in maanden aan te hangen, is persoonlijk.
Kan zijn dat het niet weggaat, kan ook zijn dat de oorzaak niet krimpspanning is.

beste manier om het aan te pakken is ook persoonlijk... kan ik niets aan bijdragen vrees ik, is eigen beslissing, waar je je het beste bij voelt.
ma, 07/27/2020 - 12:21 Permalink
YCRV

Als antwoord op door vV

Bedankt vV voor de uitleg.

Ik laat de endodontoloog beslissen wat de beste behandeling is.

In verband met een tandzenuw ontsteking;
Ik heb vorige week tijdens een jaarlijkse bloedcontrole mijn CRP waarden laten bepalen. Deze waren volledig normaal.
Is een tandzenuwontsteking altijd zichtbaar in het bloed? Ik weet dat een verhoogde CRP duidt op ontsteking, maar uiteraard kan er van alles ontstoken zijn.
Is mijn redenering correct? Normale CRP = geen zenuwontsteking?

Gezien het zeurende gevoel al 4 maanden aanwezig is, niet gevoelig bij warm/koud, reageert op de koude test en de pijn niet erger wordt lijkt me een zenuwontsteking onwaarschijnlijk. Niets te zien op de foto en negatieve CRP. Is mijn pseudowetenschappelijke aanname correct?

Bedankt voor de reactie
do, 07/30/2020 - 11:42 Permalink