Tand toch geredt

Author:
Xhavefunx
Posted:
wo, 07/22/2020 - 11:41
Hallo, een jaar geleden constateerde m'n tandarts een gat, had hier echter geen last van. Gevuld. Ik ben 23 jaar, en hij wilde kijken hoe het m'n verstandskiezen zat. Die staan gelukkig goed. Echter zag hij ook iets op de foto waarbij hij een wortelkanaalbehandeling aanraadde. Ik heb hier mee gewacht. Halfjaar later gat gekregen bij desbetreffende kies, ipv wortelkanaalbehandeling hebben ze 'm gevuld. Hij zei "nog één keer met de boor erlangs en ik ben bij je zenuw". Hierna was de tand een beetje gevoelig voor paar maandjes. Toen begon hij enorm pijn te doen, kreeg ontsteking en koorts. Ontsteking verplaatste zich na paar dagen naar de kaak en naast de luchtpijp. Ik ben toen bij een andere tandarts gegaan, die zei dat de tand te redden is. Uitgeboord, schoongemaakt, en gevuld. Geen anti biotica geslikt, lichaam heeft het in een weekje zelf opgeruimd. Nergens last meer van. Echter constateerde ze bij m'n andere kies (aan de andere kant) iets en raadde nu ook al een wortelkanaalbehandeling aan. Terwijl ik nergens last van heb, dus eigenlijk het complete bovenstaande verhaal opnieuw.
Ik ben nu erg sceptisch. Ik ben erg basis verzekerd, en betaal alles voor de tandarts uit eigen zak. Waar de tandarts eerst een wortelkanaalbehandeling aanraadde, is de tand achteraf geredt zonder wortelkanaalbehandeling. Hoe zit dit nou precies? Is een wortelkanaalbehandeling pas echt noodzakelijk bij extreme pijn en/of als de zenuw afgestorven is?
vV

wortelkanaalbehandeling doe je wanneer :
1. bij een diep gat bij schoonmaken de zenuw geraakt wordt en dusdanig ver open ligt dat afdekken van de zgn exponatie zinloos is (is soms alleen zinvol bij een heel kleine exponatie ervan, dus vaker niet dan wel).
2. bij een ontstoken zenuw