Tand toch geredt

Author:
Xhavefunx
Posted:
wo, 07/22/2020 - 11:41
Hallo, een jaar geleden constateerde m'n tandarts een gat, had hier echter geen last van. Gevuld. Ik ben 23 jaar, en hij wilde kijken hoe het m'n verstandskiezen zat. Die staan gelukkig goed. Echter zag hij ook iets op de foto waarbij hij een wortelkanaalbehandeling aanraadde. Ik heb hier mee gewacht. Halfjaar later gat gekregen bij desbetreffende kies, ipv wortelkanaalbehandeling hebben ze 'm gevuld. Hij zei "nog één keer met de boor erlangs en ik ben bij je zenuw". Hierna was de tand een beetje gevoelig voor paar maandjes. Toen begon hij enorm pijn te doen, kreeg ontsteking en koorts. Ontsteking verplaatste zich na paar dagen naar de kaak en naast de luchtpijp. Ik ben toen bij een andere tandarts gegaan, die zei dat de tand te redden is. Uitgeboord, schoongemaakt, en gevuld. Geen anti biotica geslikt, lichaam heeft het in een weekje zelf opgeruimd. Nergens last meer van. Echter constateerde ze bij m'n andere kies (aan de andere kant) iets en raadde nu ook al een wortelkanaalbehandeling aan. Terwijl ik nergens last van heb, dus eigenlijk het complete bovenstaande verhaal opnieuw.
Ik ben nu erg sceptisch. Ik ben erg basis verzekerd, en betaal alles voor de tandarts uit eigen zak. Waar de tandarts eerst een wortelkanaalbehandeling aanraadde, is de tand achteraf geredt zonder wortelkanaalbehandeling. Hoe zit dit nou precies? Is een wortelkanaalbehandeling pas echt noodzakelijk bij extreme pijn en/of als de zenuw afgestorven is?
vV

wortelkanaalbehandeling doe je wanneer :
1. bij een diep gat bij schoonmaken de zenuw geraakt wordt en dusdanig ver open ligt dat afdekken van de zgn exponatie zinloos is (is soms alleen zinvol bij een heel kleine exponatie ervan, dus vaker niet dan wel).
2. bij een ontstoken zenuw
3. bij een afgestorven zenuw. Dit geeft niet altij pijn, soms sterft een zenuw ongemerkt af, soms zijn er kortdurend heftige pijnklachten die snel weer weggaan. Is op een foto vaak zichtbaar dat er rond de wortelpunten een zwarting zichtbaar is van de bacteriele haard.

wanneer er echt sprake is geweest van een abces is het zeer waarschijnlijk dat punt 3 aan de orde is.

Voor de tandarts is het bij voorstel behandelingen overigens geen factor of en hoe iemand verzekerd is, dit wordt niet meegewogen in de diagnose, de beslissing is aan patient (met acceptatie risico's wanneer beslissing genomen wordt niets te doen of over te gaan tot trekken ipv behoud. )
wo, 07/22/2020 - 12:33 Permalink
Xhavefunx

Als antwoord op door vV

wortelkanaalbehandeling doe je wanneer :
1. bij een diep gat bij schoonmaken de zenuw geraakt wordt en dusdanig ver open ligt dat afdekken van de zgn exponatie zinloos is (is soms alleen zinvol bij een heel kleine exponatie ervan, dus vaker niet dan wel).
2. bij een ontstoken zenuw
3. bij een afgestorven zenuw. Dit geeft niet altij pijn, soms sterft een zenuw ongemerkt af, soms zijn er kortdurend heftige pijnklachten die snel weer weggaan. Is op een foto vaak zichtbaar dat er rond de wortelpunten een zwarting zichtbaar is van de bacteriele haard.
wanneer er echt sprake is geweest van een abces is het zeer waarschijnlijk dat punt 3 aan de orde is.
Voor de tandarts is het bij voorstel behandelingen overigens geen factor of en hoe iemand verzekerd is, dit wordt niet meegewogen in de diagnose, de beslissing is aan patient (met acceptatie risico's wanneer beslissing genomen wordt niets te doen of over te gaan tot trekken ipv behoud. )


Bedankt voor de opheldering. Echter blijft mijn vraag waarom eerst WKB aangeraden werd, en achteraf de tand toch geredt is. Zijn er bijzondere gevallen waarin een ontstoken zenuw zelfgeheeld is? De tandarts had op één van die 3 punten aanleiding WKB te adviseren, maar nu na een jaar niet meer nodig want, tand (zenuw) is te redden?
wo, 07/22/2020 - 13:31 Permalink
Chris888

Na je verhaal gelezen te hebben vraag ik me af of de andere tandarts niet toch een WKB heeft uitgevoerd toen je een ontsteking had. Je schrijft: uitgeboord, schoongemaakt en gevuld. Dat is precies wat er gebeurt bij een WKB. Dat schoonmaken betreft dan wel ook één of meer wortelkanalen, gebeurt met kleine vijltjes. Het doel is net als bij een gewone vulling de kies te redden.
do, 07/23/2020 - 07:48 Permalink
Xhavefunx

Als antwoord op door Chris888

Na je verhaal gelezen te hebben vraag ik me af of de andere tandarts niet toch een WKB heeft uitgevoerd toen je een ontsteking had. Je schrijft: uitgeboord, schoongemaakt en gevuld. Dat is precies wat er gebeurt bij een WKB. Dat schoonmaken betreft dan wel ook één of meer wortelkanalen, gebeurt met kleine vijltjes. Het doel is net als bij een gewone vulling de kies te redden.


Is een WKB niet per definitie het verwijderen van de zenuw? Want die zit er gewoon nog.
do, 07/23/2020 - 08:38 Permalink
Chris888

Als antwoord op door Xhavefunx

Ja, dat klopt. Als alle zenuwen er nog in zitten is er geen WKB uitgevoerd.

Maar het verhaal wat je vertelt is wel bijzonder, omdat een echt ontstoken zenuw eigenlijk niet kan genezen omdat je afweercellen daar niet goed kunnen komen. Een zenuw kan wel afsterven en dan loop je het risico dat dat later alsnog tot een ontsteking onder je kies leidt.

Na een WKB waarbij een dode of ontstoken zenuw uit een kies is gehaald kan een onsteking onder je kies wel weer genezen.
do, 07/23/2020 - 18:57 Permalink
Chris888

Als antwoord op door Xhavefunx

Ja, dat klopt. Als alle zenuwen er nog in zitten is er geen WKB uitgevoerd.

Maar het verhaal wat je vertelt is wel bijzonder, omdat een echt ontstoken zenuw eigenlijk niet kan genezen omdat je afweercellen daar niet goed kunnen komen. Een zenuw kan wel afsterven en dan loop je het risico dat dat later alsnog tot een ontsteking onder je kies leidt.

Na een WKB waarbij een dode of ontstoken zenuw uit een kies is gehaald kan een onsteking onder je kies wel weer genezen.
do, 07/23/2020 - 18:57 Permalink
Lieneke

Even voor mijn beeld...dat 'iets' zit bij een kies met een oudere vulling en is er ontsteking aan de wortelpunt op de foto te zien? Dan is dit een chronische ontsteking en dat is een andere situatie dan dat je daarvoor schetste. In jouw geval was de zenuw niet geraakt en was getriggerd. Hierdoor gaat je lichaam zelf aan het werk. In de tijd wordt je zenuw in de tijd kleiner en neemt het tandmateriaal er omheen toe en zeker als de zenuw wordt 'aangevallen'. Dus door de tijd kan er net een extra laagje zijn afgezet zodat er toch nog ruimte was voor de boor. Ik denk dat het zo gegaan is. Bij een chronische ontsteking vecht je lichaam helaas niet meer zo hard. Zo kan de ontsteking langzaam maar gestaag zit voortzetten.
wo, 07/29/2020 - 13:43 Permalink