Onterechte kosten wortelkanaalbehandeling?

Author:
Ruubsje
Posted:
di, 07/21/2020 - 18:04
Eerst even de situatie schetsen:
Ruim 4 jaar niet bij de tandarts geweest, combinatie van luiheid en angst, toen kreeg ik last van mijn kies, links achterin. Opzoek gegaan naar een nieuwe tandarts en op intake geweest. Vervolgens een kaakoverzichtsfoto (X21) gekregen. Voor de kies (eerste molaar links onder) waar ik last van had 2 kleine röntgenfoto's (X10). De foto's samen bekeken, liet me zien hoe mijn wortels ontstaken waren en tot de conclusie gekomen dat dit een wortelkanaalbehandeling werd.

Dit lag wel enigszins in de lijn der verwachting, waar ik echter niet op had gerekend is dat hij zei dat ook boven een wortelkanaalbehandeling moest komen en ik verder nog 3 gaatjes had.
Hij heeft even snel een begroting voor me opgesteld als volgt:

Per wortelkanaalbehandeling:
1x E02 €40.82
1x E17 €244.89
1x E85 €14.58
1x E45 €11.66
1x E04 €47.90
1x A10 €14.58
3x X10 €48.99
1x E63 €43.73
4x E55 €116.60
1x V94 €93.29

Totale kosten per wortelkanaalbehandeling: €677.04

Nu lijkt me dit aan de hoge kant voor een wortelkanaalbehandeling, maar zeker niet buitenproportioneel, dus afspraak gepland en op 16-07 behandeld. Nu de rekening ontvangen, en die komt EXACT overeen met de begroting.
De behandeling is in 1 uur tijd gegaan zonder complicaties.

Wat ik me echter afvraag is het volgende:
- De code E02 is toegepast voor uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult, echter is deze op de begroting gezet voordat een eventuele DETI-score is berekend. Ik heb ook niks vernomen dat deze eventueel is opgesteld of ingezien. Zijn zij me verplicht dit in te laten zien voordat ze aan de behandeling beginnen, of mag dit allemaal achter de schermen?
- Er is 4x de code E55 toegepast, voor de behandeling van een dichtgeslibd of verkalkt wortelkanaal. Als ik echter verder op internet kijkt staat er: "In rekening te brengen bij kanalen die niet zichtbaar zijn op röntgenfoto en onmogelijk om in eerste instantie met een vijl # 10 te penetreren. Per kanaal."
Echter bij de intake zijn de röntgenfoto's met me doorgenomen en is mij laten zien dat mijn wortels ontstoken waren. Als ze te zien waren op de röntgen, mag deze code dan wel toegepast worden?

Ik heb het gevoel alsof ze deze codes onterecht hebben gefactureerd, en begin me nu ook af te vragen of de 2e wortelkanaalbehandeling wel echt nodig is (aangezien ik 0 klachten heb) of dat ze proberen makkelijk geld aan me te veridenen. Tevens heb ik het gevoel (maar weet dit niet zeker) dat mijn vulling er al uit is. Als deze opnieuw moet worden gezet, worden de kosten dan voor de tandarts omdat het de 1e keer niet goed is gezet, of worden deze ook naar mij toe berekend?

Enig inzicht en/of advies wordt zeer gewaardeerd. Graag hoor ik de opinie van andere mensen voordat ik mijn tandarts confronteer. De 2e wortelkanaalbehandeling staat gepland voor aankomende donderdag....
vV

sorry maar hiervoor heb ik echt rontgenfotos nodig. wanneer de kanalen duidelijk zichtbaar zijn , is het onterecht, afsluiting met MTA vind ik ook discutabel, zeker bij dichtgeslibde kanalen....
bepalen code stelt niet veel voor qua tijd, hoeft niet met patient besproken te worden (tenzij er duidelijke risico's op complicaties uit voortkomen).
Zodra een kies (verdacht op ) 4 kanalen heeft ben je er al aan de hogere code, met beetje kromming van betekenis in wortels ook.
wo, 07/22/2020 - 12:39 Permalink