Klein stukje af van brug van 4 elementen

Author:
Vlinder39
Posted:
za, 07/04/2020 - 15:50
Hallo allemaal.

Ik zit een beetje in de stress. Ik heb een brug in mijn mond bestaande uit 4 elementen .
1 element daar is een klein stukje af. Betreft de tand naast mijn voortand. De eerste tand van de brug zeg maar.
Dit is bij mijn weten geen 100% porselein
Is het mogelijk dit klein hoekje te laten opvullen bij de tandarts?
Niet dat gelijk de hele brug er uit moet zeg maar ? Ik weet dat je normaal zoiets kan laten opvullen met een vulling/ composiet , maar kan dit ook gedaan worden als het om een nep tand gaat zeg maar ? En zo ja kan standaard elke tandarts dit ? Mijn dank is groot !
Vlinder39

Hoop echt dat iemand mij kan helpen. Maak mij heel druk dat dit kleine stukje er straks niet " aangeplakt " kan worden en ik voor altijd met dat hapje eruit loop.. dat reparatie alleen mogelijk door de hele brug eruit te halen..
Dat is geen optie financieel gezien .Maar is ook gewoon niet nodig . Brug is helemaal goed tis echt alleen een klein hoekje wat er af is van nog geen halve centimeter .Maar het is erg storend omdat het in het voor aanzicht zit..en het wel opvalt met praten en lachen
za, 07/04/2020 - 20:28 Permalink
Vlinder39

Het is ongeveer 0.2 mm . Ik zei voor het gemak kleiner dan een halve cm
Ik zei niet dat het een halve cm was;)

Ik snap dat wat moet gebeuren niet van uit hier gezien kan worden ik wilde weten of , als je een brug hebt en van 1 element daarvan breekt een klein stukje af van 2mm of dat gewoon met normale vulling weer terug opgevuld kan worden. Dit vraag ik omdat een tand van een brug natuurlijk geen natuurlijk materiaal is ..
Misschien is mijn vraag zou duidelijker
ma, 07/06/2020 - 16:44 Permalink
Vlinder39

Als antwoord op door Vlinder39

Dus maw is er opvulmateriaal wat ook hecht aan porselein of zirkonium e.d . Zodat je daar als het ware het zelfde mee kan bereiken als het vullen van een ontbrekend stukje op een normale tand
Ik ben gewoon bang dat omdat het over een niet echte tand gaat dit anders werkt. Het is echt een heel klein ( maar wel storend ) hoekje van rond de 2mm op de tand naast mijn voortand . De tand is waar het hoekje vanaf is is onderdeel van een 4 delige brug.
di, 07/07/2020 - 01:47 Permalink
Vlinder39

Als antwoord op door vV

Oh gelukkig het kan dus toch met composiet gerestaureerd, met wat speciale voorbewerking van het porselein. Ik betwijfel eigenlijk of het porselein is .. of is het altijd porselein een brug? Het is zeg maar een tand van een brug waar het om gaat.
Ik ben tijdens een val met mijn tanden tegen de tegels gekomen en toen brak het kleine hoekje af. .
Weet niet of deze oorzaak van breuk verschil maakt ?
do, 07/09/2020 - 15:09 Permalink
Vlinder39

Als antwoord op door vV

technisch kan het met composiet hersteld, met wat speciale voorbewerking van het porselein van de kroon. Echter is het een zwaar belast punt wordt de ruimte al beperkter.hangt ook erg af van de oorzaak van de breuk.



Dank voor uw antwoord.
Oh gelukkig het kan dus toch met composiet gerestaureerd, met wat speciale voorbewerking van het porselein. Ik betwijfel eigenlijk of het porselein is .. of is het altijd porselein een brug? Het is zeg maar een tand van een brug waar het om gaat.
Ik ben tijdens een val met mijn tanden tegen de tegels gekomen en toen brak het kleine hoekje af. .
Weet niet of deze oorzaak van breuk verschil maakt ?
do, 07/09/2020 - 15:10 Permalink
Vlinder39

Als antwoord op door Lieneke

Tand afsterven lijkt me niet ... de wortel is al ontzenuwd van die tand van de brug waar nu het stukje vanaf is , dat was al veel eerder voor de brug erop kwam al.

Het is niet echt hard geweest de klap tegen de tegels vandaar ook dat het bij een klein stukje is gebleven .

Maar ik zal het melden . Misschien even voor de zekerheid een foto maken of de wortel niet kapot is . Misschien had ik het wel eerder moeten melden toen ik een afspraak maakte ervoor dan hoefde ik misschien niet zo lang te wachten tot ik mocht komen. Kan pas de 21e terecht

Het ging mij er vooral om dat het gerepareerd kon worden . ( composiet op porselein ) zonder dat de hele brug eraf moet want die is gewoon nog helemaal goed .
do, 07/09/2020 - 17:21 Permalink
Vlinder39

Als antwoord op door Lieneke

Tand afsterven lijkt me niet ... de wortel is al ontzenuwd van die tand van de brug waar nu het stukje vanaf is , dat was al veel eerder voor de brug erop kwam al.

Het is niet echt hard geweest de klap tegen de tegels vandaar ook dat het bij een klein stukje is gebleven .

Maar ik zal het melden . Misschien even voor de zekerheid een foto maken of de wortel niet kapot is . Misschien had ik het wel eerder moeten melden toen ik een afspraak maakte ervoor dan hoefde ik misschien niet zo lang te wachten tot ik mocht komen. Kan pas de 21e terecht

Het ging mij er vooral om dat het gerepareerd kon worden . ( composiet op porselein ) zonder dat de hele brug eraf moet want die is gewoon nog helemaal goed .
do, 07/09/2020 - 17:21 Permalink
vV

zou het zeker melden, wellicht ook bij zorgverzekeraar wanneer je een ongevalsdekking voor het gebit hebt in je pakket. Met de mededeling dat gevolgschade nog niet duidelijk is. moet tandarts wellicht ook even op papier zetten.
vr, 07/10/2020 - 10:33 Permalink
Vlinder39

Als antwoord op door vV

Oké dat moet ik even nakijken bij mijn verzekering .

Heb net gebeld en gezegd dat ik vergeten was te melden dat het door een val gebeurt was.
En het gevoelig is ineens met warme dranken . Dit terwijl hij ontzenuwd is.
Werd min of meer afgewimpeld .
Kan ik eissen dat ze mij toch zien vandaag ?
vr, 07/10/2020 - 12:46 Permalink