problemen met facings

Author:
Spikkel
Posted:
wo, 07/01/2020 - 13:08
hallo,
Ik zou graag advies willen. Twee weken geleden heb ik composiet facings laten zetten maar ben nog niet echt enthousiast.
1. Voel continu lichte spanning op mijn voortanden
2. Kleur hoektand is afwijkend en voortanden zijn bij spleetje donkerder.
3. Achterkand tanden is niet glad.
4. Heb het idee dat ze snel verkleuren
5. Mijn gezicht is veranderd

Stel ik mij aan en is het een kwestie v wennen of kloot het toch niet. Hooelijk is het goed op de foto's te zien
Alvast bedankt
Mirjam
Attach
vV

in gesprek gaan met behandelaar lijkt mij de meest voor d ehand liggende eerste actie.
liplijn klopt niet, vorm elementen kan zeker mooier. Kleurverschil zie ik niet zo eerlijk gezegd, hoekatnaden zijn toch al altijd donkerder dan der est door d emassiev wortel, kan wat doorschemeren ,maar een hoektand die gelijke kleur heeft aan de rest is eigenlijk onnatuurlijk.
za, 07/04/2020 - 12:21 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Spikkel

Wat er niet 'klopt' is erg moeilijk in lekentaal uit te leggen en al helemaal zonder iets aan te wijzen. Maar het gaat eigenlijk ook niet om wat wij vinden, maar om wat jijzelf vindt. Dus kruip weer in de stoel en vertel zelf wat je ervan vindt.
ma, 07/06/2020 - 15:21 Permalink
Spikkel

Als antwoord op door Lieneke

Ik ben weer naar mijn tandarts gegaan en heb gezegd dat ik mij stoorde aan de witte hoektand en ook datcer etensresten achter de facing blijven hangen verder aangegeven dat ik de donkere kleur bij mijn voortanden niet mooi vond maar daar kon hij niets aan doen. Dit komt doordat mijn eigen tanden doorschijnen. Vervolgens ging hij aan de slag met mij hoektand maar ook heeft hij uit zichzelf de tand ernaaat bijgeslepen. Het resultaat een brede hoektand en een gevoelige snijtand. Daarnaast zit er in de facing op mijn hoektand een hakje waardaar de tand niet glad is en er eten aan blijft hangen. Ik word er vredietig van maar weet niet wat te doen. Waar kan ik heen voor goed advies? Zie nieuwe fotos
Attach
zo, 07/12/2020 - 19:39 Permalink
Chris888

Ik denk dat ik iig nog een keer aan zou geven dat het onvoldoende glad is en er etensresten blijven zitten, met de vraag of hij dat nog kan bijwerken. daarbij de waarschuwing dat je niet wil dat hij zonder overleg aan andere elementen werkt.

Als je je echt niet lekker voelt bij het resultaat en twijfelt of het wel goed is gedaan (ruw, spanning op je voortanden), zou je nog een tweede mening kunnen vragen bij een andere tandarts. Het is wel de bedoeling dat die persoon alleen een mening geeft, en verder niks verandert. Het beste is dat buiten het werkgebied van je eigen tandarts.

Je zegt dat je gezicht is veranderd (ik zie dat ook hoor, je tandboog lijkt wat minder spits, of vlakker, en uiteraard regelmatiger, dat geeft een wat andere en minder speelse uitstraling), maar was dat niet de bedoeling dan? Ging het alleen om de kleur? Hebben jullie de vorm van de tanden en de onderlinge verhouding niet met elkaar besproken, of wel en is het resultaat afgezien van de kleur toch anders dan je verwachtte?

Groet, Chris
ma, 07/13/2020 - 20:43 Permalink
Chris888

Als antwoord op door Spikkel

Ah, OK, dat verklaart. Mogelijk heeft ie ook gewoon zijn best gedaan.

Maar als je tanden die aan de voorkant niet helemaal recht naast elkaar staan recht maakt met facings, dan worden ze natuurlijk wel wat dikker. En dan komt je lip een fractie naar voren misschien. Ik vind de nieuwe situatie niet lelijk hoor, maar wel anders. Maar wat ik er van vind doet er natuurlijk niet toe, zoals Lieneke ook al aangaf.

Bij veel mensen zijn de middelste voortanden een fractie langer dan de laterale snijtanden, of eigenlijk: de laterale snijtanden wat korter dan middelste voortanden en hoektanden. Misschien was dat wat je verwacht had? Of breng ik je nu nog meer in verwarring?

Je kunt ook vragen of de tandarts het ‘hakje’ gladder maakt, aangeven dat je niet tevreden bent maar het bv wel een maand de tijd wil geven om er aan te wennen en dan nog een keer samen wil kijken of er nog iets aan te veranderen of te verbeteren valt? Ik weet het anders ook niet eerlijk gezegd, behalve dan die second opion.

Ik zou zelf gevraagd hebben of de tandarts met een wasmodel of misschien met een foto op de computer zou kunnen aangeven hoe het zou worden, maar dat is voor jou nu natuurlijk achteraf gepraat. Als ik tandarts zou zijn zou ik overigens ook uitgebreid met de patiënt overleggen wat de wensen en verwachtingen zijn, ik vind dat jouw tandarts dat ook had moeten doen eigenlijk. Hij moet toch weten dat verwachtingen anders kunnen zijn dan wat hij in zijn hoofd had.
ma, 07/13/2020 - 21:54 Permalink