Spleet ontstaan door tandsteen verwijderen, beschadigd?

Author:
Evert84
Posted:
ma, 06/29/2020 - 19:03
Ik heb een aantal jaar geleden een beugel gehad (op volwassen leeftijd). Het was een lang traject, maar ik ben uiteindelijk erg blij met het eindresultaat.
Helaas heeft de tandarts onlangs bij een standaard controle en tandsteen verwijderen een spleet gemaakt tussen twee tanden die eerst netjes tegen elkaar aanstonden. Tijdens de behandeling vond ik al dat de tandarts nogal hardhandig tekeer ging bij het (handmatig) tandsteen verwijderen, maar het was gebeurd voordat ik erg in had.
Telefonisch gaf de tandarts nu aan dat die spleet er al moet hebben gezeten, maar dat er waarschijnlijk tandsteen in zat. Ik weet zeker dat dat niet zo is, omdat ik uiteraard m'n eigen gebit ken, maar ook omdat de beugel juist was omdat er te weinig ruimte voor de tanden was. Die staan nu dus met veel kracht tegen elkaar, bij elkaar gehouden door een spalkje. Daarbij ga ik elk half jaar naar de tandarts en wordt er elke keer tandsteen verwijderd. Als de spleet er al zat had ik deze toch na elke reiniging moeten zien... Daarbij gaf ze aan dat het niet mogelijk is om met tandsteen verwijder apparatuur een gleuf te maken tussen tanden. Uiteraard heb ik hier geen verstand van, maar volgens mij zou dit best kunnen als je maar hard genoeg krast.
Door de spleet tussen de tanden lijkt het nu alsof het donkerder (vies) is tussen deze tanden. Ook ben ik er bang voor dat hiertussen nu juist tandsteen gaat zitten en ben ik ook bang dat de tanden zijn beschadigd. Tijdens het beugel traject zijn de tanden al aan de zijkant geschuurd om ze passend te krijgen, dus daar zit niks "extra's" meer.
Mijn vragen: 1) Is het mogelijk een spleet tussen twee tanden te schuren met "tandsteen verwijder" apparatuur (mechanisch en handmatig)? 2) Zijn mijn tanden nu beschadigd en hoe zou dit opgelost kunnen worden?
Alvast bedankt!
Evert84

Nog een toevoeging: De tanden zijn nu ook erg pijnlijk/gevoelig. Ook heb ik het gevoel dat m'n tanden nu iets minder goed op elkaar passen. Alsof door het geduw en getrek het spalkje is verbogen oid. Is dit mogelijk of beeld ik me dit in? Op het oog staan de tanden nog in dezelfde positie.
ma, 06/29/2020 - 19:05 Permalink
vV

sorry, maar dit lijkt mij onmogelijk. Ik denk dat het spleetje gewoon volledig dicht zat met tandsteen. Is er regelmatig tijdens de orthobehandeling tandsteen verwijderd? en in de tijd na afbehandeling ortho? (vaak plan ik juist vanwege dit, en extra lastig schoonhouden voor patiënten juist extra sessies bij preventie ass of mondhygieniste in) . wellicht zit spalkje niet (meer) goed en zijn de tanden aan het schuiven? Ik lees dat behandeling meerdere jaren geleden is afgerond.
za, 10/28/2023 - 12:35 Permalink