Wijsheidstand doorgeslikt tijdens extractie

Author:
sven311
Posted:
wo, 06/10/2020 - 14:08
Hallo iedereen

Dit is mijn eerste post hier, omwille dat ik me onzeker voel over iets.
Ik kom zonet van de tandarts, er werden twee kiezen getrokken waaronder een wijsheidstand.
Bij het trekken van de wijsheidstand liep het even fout, de tandarts had de wijsheidstand bijna volledig los gekregen en deze hing nog lichtjes vast aan mijn tandvlees. Op dit moment haalt de tandarts snel een instrument maar op hetzelfde moment moet ik kokhalzen waardoor de tand in mijn keel vliegt en ik deze wel moest doorslikken of ik stikte.

Ik heb dus een volledige wijsheidstand inclusief wortels doorgeslikt. Ik maak me erg zorgen over eventuele perforaties in mijn spijsverteringsstelsel.
De tandarts had dit nog nooit meegemaakt dus wist me niet echt gerust te stellen. Bij thuiskomst heb ik op zijn aanraden geprobeerd om te kotsen. Dit lukte, maar er kwam geen tand uit, alleen heel veel bloed.

Ik heb contact opgenomen met de spoeddienst, deze zegen dat de tand er normaal zonder problemen uit min lichaam zal komen, ik vertrouw het echter allemaal niet.


Zijn er nog menen met gelijkaardige ervaringen? Ik kan me niet inbeelden dat zo'n scherpe wortels en tand ongeschonden mijn spijsvertering kunnen verlaten?
De Vliegende T…

Jeetje, dat is schrikken!
Het zou wel gevaarlijk zijn voor het ademhalingsstelsel (luchtwegen), maar de zuren van de maag zijn heel sterk en zij kunnen snel de wortels oplossen. Het kan geen kwaad, volgens mij. Wat betreft het bloed, dat komt misschien van het sneetje/ wondje van de behandeling. Ik kan u aanraden om melk te drinken, maar als u bloedt ziet of u iets voelt, ga dan snel naar de spoedeisend hulp. Het lijkt raar, maar dit gebeurt wel vaker in de praktijk. Maakt u zich niet te veel zorgen!
Sterkte!
wo, 06/10/2020 - 14:35 Permalink
sven311

Als antwoord op door De Vliegende T…

Jeetje, dat is schrikken!
Het zou wel gevaarlijk zijn voor het ademhalingsstelsel (luchtwegen), maar de zuren van de maag zijn heel sterk en zij kunnen snel de wortels oplossen. Het kan geen kwaad, volgens mij. Wat betreft het bloed, dat komt misschien van het sneetje/ wondje van de behandeling. Ik kan u aanraden om melk te drinken, maar als u bloedt ziet of u iets voelt, ga dan snel naar de spoedeisend hulp. Het lijkt raar, maar dit gebeurt wel vaker in de praktijk. Maakt u zich niet te veel zorgen!
Sterkte!

Dank u voor het antwoord, dat stelt me toch al iets of wat gerust.
Ik vreesde dat de wortels intact bleven gedurende de hele 'reis doorheen mijn spijsverteringsstelsel'.
Ik vermoed dat ze de luchtwegen reeds gepasseerd zijn, de extractie was om 12.50 uur, dus een 2 uur geleden, ik heb geen ademhalingsproblemen.
Laat ons hopen dat hij geen complicaties veroorzaakt.
Ik heb gekotst 10 minuten na de extractie dus het vele bloed zal inderdaad kunnen zijn van de behandeling
wo, 06/10/2020 - 14:43 Permalink