Ruwe mondhygiëniste

Author:
Marcel64
Posted:
wo, 06/10/2020 - 12:40
Hallo allemaal,

Halverwege 2019 is mijn vorige tandarts met pensioen gegaan. Ik ben toen automatisch overgenomen door een praktijk die goede banden had met mijn vorige tandarts. Mijn vorige tandarts verwijderde altijd zelf mijn tandsteen (2x per jaar). De nieuwe tandarts doet dat niet dus ik ben aangewezen op de mondhygiëniste die ook bij deze praktijk werkt. In september 2019 is mijn gebit voor het eerst gereinigd door deze mondhygiëniste. Na afloop had ik veel napijn (hoewel ik nooit tandvleesproblemen en/of bloedingen heb gehad) en ook was een kier ontstaan bij de aansluiting tandvlees/kroon van een kies-kroon in de onderkaak (aan de binnenzijde). Omdat ik geen ervaring had met mondhygiënisten, dacht ik dat dit normaal was bij schoonmaken.

Nu, ruim een half jaar later, bij het volgende halfjaarlijks bezoek aan de tandarts blijkt dat voornoemde kroon lek is en eronder al het nodige bederf heeft plaatsgevonden. De kroon moet dus vervangen worden.
Een paar weken geleden ben ik ook weer voor een halfjaarlijks bezoek naar de mondhygiëniste geweest (de 2e keer sinds ik klant ben). En tot mijn schrik is nu hetzelfde gebeurd bij een kies-kroon in de bovenkaak. Voor het bezoek sloot het tandvlees netjes aan op de kroon, na het bezoek zit er een kier bij de aansluiting tandvlees/kroon (ook aan de binnenzijde). Zelfs zo groot dat ik er m’n nagel tussen kan steken en de scherpe onderrand van de kroon voel. Je kan er op wachten dat deze ook gaat lekken. Beide kronen zijn nog geen 10 jaar oud en hebben nooit klachten gegeven.

De tandarts heeft over de eerstgenoemde kroon gezegd dat bij zo’n kier problemen ontstaan omdat er voedselresten tussen gaan zitten en dat je dat zelf niet goed kunt reinigen. Er zijn nu dus, na twee bezoeken aan de mondhygiëniste, twee kronen beschadigd. Eerstgenoemde kroon gaat nu vervangen worden voor een hoop geld. Omdat de tweede kroon nu ook kiert zal die het waarschijnlijk niet lang meer uithouden. Waar ik van baal is dat ik hoge kosten moet maken voor reparatie terwijl ik van mening ben dat de mondhygiëniste te ruw te werk is gegaan.

Ik heb een klacht ingediend en zou teruggebeld worden, maar nog geen reactie van de tandarts gehad.
Wat kan ik het beste doen?
vV

persoonlijk denk ik toch dat er al iets mis was met die kronen. Wellicht was de rand vol gaan zitten met tandsteen. Maar het is nagenoeg onmogelijk dat een MH door behandeling een dergelijke kier veroorzaakt eigenlijk. zonder foto's kan ik er verder niets zinnigs over zeggen.
wo, 06/10/2020 - 12:45 Permalink
Marcel64

Als antwoord op door vV

Hallo vV,

Dankjewel voor je snelle reactie.
Betekent dit dat m'n vorige tandarts de kronen niet goed heeft geplaatst/schoongehouden? Ik ben altijd halfjaarlijks voor controle geweest, poets elektrisch en gebruik siliconen ragertjes. En eigenlijk zelden of nooit klachten gehad; tot nu dan. Ik heb gelezen dat de aansluiting van een kroon netjes hoort over te gaan op het tandvlees (zeg ik dat goed?). Omdat er nu een rand voelbaar is, dacht ik dat er misschien teveel weggehaald is door de mondhygiëniste? Maar misschien zijn de kronen destijds al niet goed geplaatst? Of kan het cement na verloop van tijd eroderen?

(Sorry als ik domme vragen stel, maar ik wil graag weten hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen)
wo, 06/10/2020 - 13:03 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Marcel64

Zou het niet zo kunnen zijn dat voor de behandeling het tandvlees gezwollen was en erna niet meer? Dat er na de behandeling dus een klein stukje tandhals bloot kwam en dat hierin een gaatje is ontstaan omdat een hals zachter is dan glazuur? Ik heb in elk geval geen idee hoe ik als mondhygienist een kroon zou kunnen beschadigen...ik schiet weleens tijdens de behandeling ineens onder een kroon omdat er een gat zit onder de kroon en dan ben je blij dat je er achter komt. Dat zijn plekjes die je bij een controle niet zo snel vindt.
do, 06/11/2020 - 11:01 Permalink