Anti biotica kuur en tandsteen verwijderen onder tandvleesrand

Author:
Beau1985
Posted:
di, 05/26/2020 - 09:25
Hoi,
Na een bacterie test zijn er twee schadelijke bacteriën in mijn mond aangetroffen. Ik heb hiervoor twee antibioticakuur recepten voor gekregen.
Nu mag ik de kuren alleen starten in combinatie met een behandeling tandsteen onder de tandvleesrand verwijderen. Een begroting van een kleine duizend euro. Volgens mijn mondhygieniste heeft het alleen zin om de kuur en de behandeling samen te doen.
Klopt dit? Ik ben een zzp'r in coronatijd, heb het momenteel niet breed. Maar ik wil natuurlijk ook geen uitvallende tanden.
Vandaar voor de zekerheid deze vraag hier.
Alvast bedankt!
MarcelD

Beste Beau1985,
Na een bacterie test heb je het advies gekregen om de verwijdering van tandsteen van de worteloppervlaktes te combineren met een antibiotica kuur van twee medicijnen.
De kracht van de behandeling zit in de combinatie.
Dat de kosten een probleem kunnen zijn is begrijpelijk.
Praat erover met je behandelaar.
Ik hoop dat mijn opmerkingen je verder helpen.
di, 05/26/2020 - 11:28 Permalink
Lieneke

Ja, dat klopt...maarrrr....ben je al eerder hieraan behandeld? Zo niet, dan kan het zijn dat je het af kunt zonder de antibiotica. Of is de parodontitis erg progressief of ben je nog relatief jong? Ik zet zelf nog maar zelden antibiotica in omdat 'gewoon' behandelen heel vaak al voldoende resultaat oplevert. Zo niet, dan is meestal de parodontoloog de aangewezen persoon om het verder op te pakken.
do, 05/28/2020 - 10:26 Permalink
Beau1985

Als antwoord op door Lieneke

Ik heb al langer tandvlees problemen en ben 34 jaar.
Ik laat al een aantal jaar om de drie a vier maanden tandsteen verwijderen.
Ik rook overigens niet.

Onlangs ben ik overgestapt naar een andere praktijk.
Mijn vorige tandarts heeft het wel over een antibiotica kuur gehad, maar niet over een bijkomende dure behandeling.
Vandaar dat ik dacht dat alleen een kuur misschien ook voldoende zou zijn.
Bovendien heb ik ook nog last van hooikoorts en durf ik geen afspraak te maken, aangezien ik nu niet niezend en snotterend binnen kan lopen. Terwijl ik dus ook heel bang ben om het op zijn beloop te laten.
Eind februari is er nog wel tandsteen verwijderd.
do, 05/28/2020 - 13:18 Permalink
Beau1985

Als antwoord op door Lieneke

Sorry voor de late reactie.
Ik vind een kuur doen niet echt een probleem. Het probleem zit hem eerder in die 1000 euro ;)

Dit hele gedoe geeft me enorm veel stress. Door de coronacrisis zit ik zelf in een kleine crisis.
Ik begrijp niet zo goed waarom mijn vorige tandarts het alleen over antibiotica heeft gehad, en de nieuwe tandarts zegt dat het alleen zin heeft als ik de behandeling erbij doe.
Het zou ook zeker ivm mijn allergie klachten wel heel fijn zijn als het met zo'n kuur opgelost is. Omdat ik nu geen afspraak kan maken.
Het geeft me erg veel stress omdat ik me steeds zorgen zit te maken over die bacteriën die nu dus steeds maar door kunnen gaan met problemen veroorzaken.
vr, 06/05/2020 - 15:08 Permalink
abbywatt1

Als antwoord op door MarcelD

Nee, niet wachten of het aangeboden wordt!
Ernaar vragen.
Geen, of een onduidelijke reactie. Gegevens opvragen en naar andere tandarts, mondhygiëniste, of tandarts-parodontoloog.
Het zal in principe niet goedkoper worden. Maar wel makkelijker haalbaar.
Sterkte.


"Er naar vragen" uitstekend advies
Gegevens opvragen en naar andere tandarts, mondhygiëniste, of tandarts-parodontoloog.
Het zal in principe niet goedkoper worden. Maar wel makkelijker haalbaar. Waarom dat is mij totaal onduidelijk.

Nee goedkoper zal het niet worden, maar sinds wanneer heeft de tandarts de functie van bank?
ma, 06/08/2020 - 13:38 Permalink